Bab 13

141 1 0
                                    

AWAL pagi lagi Dani sudah bangun. Pulang dari Janda Baik, dia hanya tidur beberapa jam saja. Rasa mengantuk masih tebal. Jalur-jalur runggau jelas di wajahnya. Rasa malas juga seakan meraja diri. Oleh kerana sudah berjanji dengan June, dia tabahkan diri untuk bangun dan membilas diri di dalam bilik air. Kala itu, jam menunjukkan tepat 7.00 pagi.

Selepas siap berpakaian, dia berlegar-legar di bawah apartmennya itu. Sesekali dia menjeling jam tangannya. Dia mula resah dan bosan menunggu sebegitu. Menunggu bagaikan satu penyeksaan. Dia bangun dan menuju ke peti suratnya. Sudah beberapa hari dia tidak menjenguk peti surat itu. Kunci peti surat lantas dibukanya. Namun tiada satu surat yang kelihatan. Peti itu hanya terisi beberapa katalog pasar raya dan beberapa keping kad nombor telefon peminjam wang haram.

Setelah sekian lama menunggu, bayang June akhirnya muncul. Dani segera melangkah ke kereta June. Pantas dia membuka pintu kereta dan melabuhkan punggung di sebelah June. June menyambutnya dengan lirikan senyum.

"Dah lama Dani tunggu June?" soal June lembut. Senyumannya makin lebar bila melihat Dani memakai jaket hadiah daripadanya tempoh hari.

"Baru saja," balas Dani walaupun sebenarnya sudah setengah jam dia menunggu.

"Ya ke? Ingatkan June dah buat Dani menunggu lama. June teman kawan sekejap tadi ke Hentian Bas Sementara Shah Alam. Kawan hendak balik ke Ipoh," ujar June.

Dani hanya mengukir senyum pendek.

Tanpa melengahkan masa, mereka memulakan perjalanan ke Genting Highlands. Honda CR-Z putih mutiara itu meluncur lancar menyusuri jalan raya. Jalan raya juga sedikit lengang pagi itu. Tidak banyak kenderaan di jalanan. Mungkin warga kota belum keluar ke mana-mana. Selepas kira-kira empat puluh lima minit menyusuri jalan yang berbukit dan bengkang-bengkok, mereka akhirnya tiba di puncak Genting Highlands.

"Dani pernah datang ke sini?" soal June lembut.

"Pernah, tapi dah lama. Kali terakhir, waktu sekolah menengah dulu," jawab Dani.

"Cantik, kan?" ungkap June lagi sambil menghantar anak matanya ke sekitar. Udara dingin mula terasa menyerap ke tubuh.

Dani di sisinya hanya mengangguk sambil menggosok-gosok tangannya yang mula kedinginan. Jaketnya segera dizip ke paras leher. Lantas June menggenggam tangannya itu. Tangannya kemudian mula terasa sedikit hangat.

"Kat Jepun, tentu lagi sejuk, kan?" ungkap June ketika mereka beriringan menuju ke arah pintu masuk.

Dani sekali lagi mengangguk.

Mereka kemudian berlegar-legar seketika di ruang lapang itu. Batang tubuh pengunjung mula memenuhi ruang itu. Suara riuh anak-anak kecil yang keriangan juga mula kedengaran. Ada yang berlari ke sana sini, seakan-akan tidak sabar lagi merasai setiap permainan yang tersedia di pusat peranginan yang digelar kota keriangan itu.

Dani dan June melabuhkan punggung di atas sebuah bangku yang tersedia di tidak jauh dari kaunter tiket sementara menunggu kaunter tiket dibuka. Kala itu jam menunjukkan pukul 8.25 pagi. Lebih kurang setengah jam lagi akan dibuka kepada semua pengunjung.

June masih tidak lepas pandang pada brosur yang diambilnya di kaunter sebentar tadi. Jelas tergambar keterujaan di wajahnya. Flying Dragon, Spinner, Roller-Coaster Corkscrew, Pirate Ship dan Space Shot seakan-akan melambai-lambai ke arahnya. Hatinya semakin tidak sabar untuk merasai setiap permainan itu.

"How about your band?" soal June tiba-tiba.

Dani sedikit terkejut kerana perihal kumpulan muzik barunya itu tidak pernah diberitahu kepada June.

"Apa?" soal Dani buat-buat tidak dengar.

"Bagaimana dengan band Dani?" ulang June dengan bahasa yang lebih mudah.

BADI BUDDYWhere stories live. Discover now