Loceng berbunyi tanda waktu rehat sudah bermula. Dhia mengemas barang-barangnya dan kerusi ditolak masuk kedlam meja. Bekal yang Kak Piah buat dikeluarkan dari laci meja.
'Dhia, kau okey pasal Cikgu Nora tu?' Soal Asya setelah yakin ni lah masanya untuk bertanya.
'Aku okey lah. Tak yah risau macam tak biasa pulak aku kena marah' Jawab Dhia tersenyum kelat bahunya Asya gosok.
'That's why aku nak kita duduk asrama. Tak de lah mak dengan adik kau nak buli kau. Kau kena ingat Dee exam tinggal bape bulan je lagi aku risau lah pembelajaran kau terganggu sebab itu' Ujar Husna prihatin terhadap kawannya. Dhia menundukkan wajahnya terdiam tak mampu untuk membalas.
'Dhiaa!' Jerit Afeef berlari kearah Dhia dan rakan2nya.
'Pinjam Dhia jap' Belum sempat Dhia menjawab Afeef dah tarik tangan Dhia. Husna dan Asya hanya membiarkan Afeef.
'Awak nak ape lagi?' Soal Dhia agak bengang dengan Afeef tak habis2 kacau dia.
'Aku nak kau explain dekat aku. Kau sebenarnya ade problem dengan family kau kan?' Soal Afeef tak menghiraukan Dhia yang sedang marah itu.
'None of your business' Jawab Dhia dan ingin beredar dari situ tangannya diraih Afeef
'Aku tak abis cakap lagikan. Kau memang macam ni eh? Orang tak abis cakap dah nak bla' Marah Afeef pulak.
'Dah tu awak nak saya buat ape? kenapa awak sibuk nak ambil tahu pasal family saya?' Balas Dhia pulak tahap kesabaran dia makin tipis.'Aku just--' percakapan Afeef terhenti kerana terkejut tiba2 wajah Dhia ditampar Tasya.
'Kau! kau memang datang sekolah nak bercinta ke? Papa susah2 bayarkan yuran sekolah tapi ni kau buat ni kau balas hah? Jawab Dhia! Balik nanti siap kau aku bagi tahu mama' Jerkah Tasya marah dengan Dhia kerana berbual dengan crushnya sedangkan dia direject mentah-mentah. Wajah Dhia yang ditampar menunjukkan kesan terpana Dhia dibuatnya kaku tak mampu melontar kata2.
Air mata yang ditahan mengalir membasah pipinya dia hanya mampu menangis tak mampu untuk membuat apa2. Terbayang2 wajah mama memarahinya nanti.
Afeef berdiri kaku terkejut kerana pertama kali meliht Dhia menangis selama ni Dhia hanya sorok perasaan tu dan wajah yang ceria sudah berubah.
'Puas hati awak?' Senyum sinis Dhia sebelum berlalu meninggalkan Afeef. Bahu Afeef dilanggar berganjak kebelakang Afeef dibuatnya.
Lengan Tasya Afeef cengam wajahnya kelihatan begitu bengis.
'Jangan sesekali kau cakap dekat mama kau pasal Dhia dengan aku tadi. Dhia tak bercinta aku yang tarik dia kat sini sebab aku nak tanya something. Sekali lagi aku tengok Dhia menangis sebab kau jangan harap kau nak tersengeh-sengeh macamni. Ingat tu' Lengan Tasya dilepaskan dengan kasar dia terus beredar dari situ. Tasya kelihatan agak takut dengan ugutan Afeef. Rambutnya dikuak kasar melepaskan tekanan.
'Kalau tunggu lah Dhia harini hari kau esok lusa aku pulak' Tasya tersenyum jahat dan beredar dari situ.
'Wei Dhia! Kau okey?' Asya mengoncang bahu Dhia hairan tadi okey je dengan Afeef.
'Aku okey' Balas Dhia menutup muka dengan tangan hanya suaranya yang serak berbunyi.
'Kau tipu Dhia. Aku tahu kau nangis. kenapa? Afeef ade buat pape ke kat kau? em?' Pujuk Husna pulak nak tahu kebenaran.
Afeef memerhati dari jauh kadang2 kesian dia tengok Dhia. Pen ditangannya menjadi sasaran dibuka ditutup pastu buka then tutup balik.
526 words
Bab paling sikit setakat nim. Wuahhhh tak cukup tangan hw sejak kebelakangan ni makin banyak. Actually tak author malas nk perah otak k thank you tu je tuk malam ni
YOU ARE READING
Dhia Adrianna
RomanceSeorang gadis yang kekurangan kasih sayang daripada keluarga kerana dituduh dia lah punca adik lelakinya meninggal dunia. Mamanya yang dulu seorang penyayang, lemah lembut dan dulu orang yang sentiasa ambil berat pasal anak-anaknya tanpa berbelah b...