; DA08

5.1K 239 8
                                    


Trial PT3 akan mula kejap lagi, alatan tulis aku periksa untuk kali kedua. Nota-nota yang dibuat semalam aku baca balik meng'refresh'kan balik sel-sel otak. Sementara menunggu cikgu datang sempat aku membuat latihan dibuat rujukan.

Cikgu Salmah datang dengan membawa kertas-kertas percubaan PT3, selepas memberi salam kami diminta untuk bersedia buku-buku rujukan diletak di belakang kelas. Pen ditangan aku ambil dan mula menjawab dengan bacaan bismillahi.

Seusai kertas peperiksaan dikutip pelajar-pelajar boleh keluar rehat tapi aku membuat keputusan untuk stay dikelas baca buku rujukan untuk peperiksaan seterusnya.

'Dhia, arini aku bawak duit besar RM100 kau tolong tengok2 kan ye?' Pesan Husna aku mengangguk faham.
Selepas Husna dan Asya keluar aku menyambung membaca perut aku terasa sakit dan membuat keputusan untuk ke tandas sekejap.

Semasa nak ke tandas Tasya terdengsr perbualan Husna dengan Dhia, dan dia bernasib baik kerana Dhia meninggalkan kelas dengan peluang yang ada Tasya membuka beg Husna dengan berhati-hati wang RM50 sebanyak dua keping ditarik keluar.
RM50 disimpan didalam poketnya malah RM50 yang satu lagi diletakkan di dalam beg Dhia. Selepas mengambil wang tersebut Tasya berlalu pergi dari kelas itu.

Dhia yang tidak mengetahui apa-apa terus duduk ditempatnya dan menyambung kerjanya yang tergendala sebentar tadi.

Selepas beberapa minit Husna dan Asya masuk ke kelas.

'Hoi. Tekunnya jamin stairght A lah' Ujar Husna menepuk bahu Dhia. Dhia hanya tersenyum manis.

'Eh Dee, kenapa beg aku terbukak?' Soal Husna Dhia mengerutkan dahinya hairan rasanya tak de orang masuk kelas tadi.

'Maybe kau lupa zip tadi kot sebelum kau turun rehat' balas aku secara tenang.

'Tak. Aku pasti tadi sebelum keluar kelas aku zip beg aku' Husna terus memeriksa wangnya.

'Dhia! Duit aku hilang' Jerit Husna terkejut melihat wangnya hilang.

'Hah? aku pasti tadi tak de orang masuk kelas ni' balas Dhia pula.

'Habis mane duit aku pergi? Kalau tak de orang masuk kelas takkan kau kot' balas Husna bercampur dengan marah.

'Kau tak percaya aku, Hus?' Balas Dhia agak kecil hati dengan Husna.

'Bukan tak percaya kau sorang je yang tahu aku letak duit tu dalam beg' balas Husna pula kepalany digaru.

'Kalau camtu biar aku check beg kau' balas Husna lagi menuju ke arah Dhia.

'Macamtu sekali kau tak percaya aku, Hus. Check lah kalau kau nak' Dhia menghulurkan begnya kepada Husna

Husna mengambil beg Dhia dan memeriksanya. Kepingan duit RM50 dikeluarkan dari beg Dhia.

'Ni apa Dhia? Aku tak sangka kau buat aku macam ni Dhia. Aku ingat kau baik Dhia rupa-rupanya setan bertopengkan manusia' Marah Husna bahu Dhia ditolak merah mata Husna menangis tak percaya. Terduduk Dhia dibuatnya. Air matanya mengalir membasahi pipinya.

Ujian ape lagi Ya Allah? Sesungguhnya hamba mu ini tidak mampu menempuhi dugaan mu.

Sakit, Hus. Kau tak percayakan aku lagi Hus aku ingat walau macam mane pun aku difitnah aku dihina aku ingat kau ada sebelah aku, Hus. Tolong aku hadapi semua ni tapi aku salah Hus. Aku bagi semua kepercayaan aku dekat kau, Hus. Sampai hati kau, Hus. Sapa lagi nak berkawan dengan aku kalau bukan kau dengan Asya, Hus? Aku tak kuat Husna.

Teresak-esak aku menangis sekarang dah tak de yang nak pujuk aku macam dulu2 kalau dulu mama yang pujuk tapi sekarang tak dan kalau dulu Husna dan Asya yang lap yang heppykan aku sekarang dah tak de. Aku hidup sebatang kara hidup sendiri tanpa ibubapa tanpa sahabat tanpa kawan.

559 words





Dhia Adrianna Where stories live. Discover now