Aku meraup wajah untuk kali ke tiga puluh satu. Perlakuan itu aku iringi dengan satu hembusan nafas berat selang dua minit. Bukannya nak berlatih therapy untuk release tension.
Tapi sebab Haziq tak balik lagi! Risau aku. Memanglah tadi sebelum dia keluar, dia ada cakap yang dia balik lambat. Tapi takkanlah tiga pagi pun tak reti reti nak balik? Cinderella pun pukul dua belas tengah malam dah lari berterabur balik rumah sampai kasut pun boleh tercabut.
Tolonglah. Aku tak pernah risau sampai macam ni. Banyak kali jugak aku selak langsir dengan harapan Haziq ada dekat luar. Tapi yang aku nampak hanyalah pintu pagar, lampu jalan dan seekor kucing kaler oren yang sedang mem'buang'. Haish, jaga mata Lisa.
Tapi tu cerita dua jam lepas. Sekarang kucing tu pun aku dah tak nampak batang ekor.
Aku hampir nak menangis sikit. Sebab takut. Risau. Macam mana kalau ada apa apa yang buruk berlaku dekat Haziq? Haziq okey ke tak? Sabar Lisa. Allah ada. Allah jaga Haziq.
Mata aku jangan cakap. Merah dah aku rasa. Rasa mengantuk yang hadir sejak tadi aku hiraukan. Tak tenang aku nak tidur dengan Haziq yang tak balik lagi ni.
Tak sampai sepuluh minit, aku dengar bunyi enjin kereta. Bulat mata aku. Lega mengingatkan Haziq dah balik, aku terus melabuhkan kepala ke atas sofa dan tidur disertai dengkuran halus yang comel.
Okey aku mengaku. Tindakan aku tu hanyalah rekaan semata mata. Yang pasti dalam masa dua saat aku dah terpacak depan pintu. Menantikan sang jejaka masuk ke pintu istana.
Maklum yang Haziq tak pergi dengan kereta, aku nampak dia turun dari kereta yang aku tak kenal.Bukan dengan kereta Abang Hafiz lagi dah. Kereta lain. Kereta asing.
Aku hadiahkan senyuman manis buat Haziq yang baru hendak menapak masuk.
Segala kemarahan, kerisauan aku tangguh dulu memandangkan sekarang pun dah lewat malam. Lagipun Haziq dah besar. Mesti dia ada alasan kenapa balik lewat begini. Esok je lah aku tanya. Muka dia pun masam je aku tengok.
"Awak. "
Tangan aku hulurkan buatnya. Tanda hormat isteri kepada suami. Ibu kata, kalau suami balik dari mana mana salam. Suami nak pergi kerja pun salam. Kan aku tengah dalam usaha mengejar redha suami nih?
"Kenapa tak tidur lagi? "
Dia pandang aku pelik. Raut wajahnya sedikit dingin. Penat kot. Tangan aku masih tak disambut. Dibiarkan sepi.
"Saya tunggu awaklah. Malas nak tidur sensorang. Lambat betul awak balik. Nasib baik saya tak tertidur dekat sofa tu. "
Aku senyum lagi. Meskipun tak berbalas. Tangan aku goyangkan di hadapannya sebelum tangan dia aku capai. Nak salam.
"Aku naik dulu. "
Aku tersentak hebat. Tak sempat aku nak cium tangan dia, laju dia tarik kasar sebelum menapak ke tangga. Tanpa sedar, air mata aku menitik. Terkejut. Kecil hati dilayan sebegitu.
Perasaan aku tetiba bercampur baur. Rasa serabut,risau menunggu Haziq tadi namun lain pulak yang aku dapat. Aku pesan berkali kali pada diri. Hazi penat tu. Dia kan tak pernah layan kau teruk. Nanti okeyla tu.
Aku tersenyum tawar dengan pujukan diri sendiri itu.
💖
YOU ARE READING
Yang Mana Satu?
Teen FictionTHIS IS NOT A FANFIC. BOLEH BACA CHAPTER YANG BELAKANG BELAKANG. CHAPTER DEPAN SEMUA VERSI BUDAK BUDAK TULIS 😂 Alisa Shafirahani. Dia gadis biasa. Contengan warna pada lembaran hidupnya tidaklah seindah ratu kayangan. Tidak semanis Cinderella. Be...