"Assalamualaikum, Lisa. Lisa dekat mana ni? "
Kedengaran suara mama di hujung panggilan yang aku angkat sebentar tadi. Mama? Kenapa mama call aku? Aku kesat air mata yang masih tak henti mengalir dari tadi. Hangat. Sehangat hati aku.
Kereta yang aku pandu ini aku hentikan di tepi jalan. Nasib baik jalan ni tak banyak kereta sangat. Sekarang emosi tengah kacau bilau. Kang aku buat gila pergi langgar kereta orang tak ke hangus duit nak bayar untuk ganti rugi?
Lagipun aku ni bukanlah jahat mana nak bahayakan nyawa seorang anak Adam. Lainlah kalau ada kereta Accord yang nomber plat dia HR 5607 warna putih, memang aku on the spot langgar pastu lari. Lagi bagus kalau dalam kereta tu ada Wardah. Lagilah aku lenyek lenyek sampai jad in bahulu.
Sampai hati nak permain hati aku sampai air mata aku yang mahal ni boleh luruh menuruni pipi aku yang gebu nih. Cewah. Hati aku yang sebelum ni batu sekarang dah jadi kuih raya yang sentuh sikit dah pecah berderai. Lapar kuih pulak dah.
Dari tadi aku cuba stabilkan emosi. Contohnya. Rileks Lisa. Rileks. Kau janganlah sedih. Sekarang ni kau tak buat salah apa apa pun yang boleh sebabkan dia curang. So dia yang salah sekarang ni. Tenang ek ? Keyh. Kau cantik sikit daripada Wardah. So tak ada masalah. Salah Haziq kalau silap pilih.
Aku diam sebentar. Kemudian. Huwaa !!! Kau jangan lupa. Bukan ke kau yang tak layan Haziq elok sangat. Sebab tu dia curang. Dan. Wardah. Aku cantik sikit tapi dia cantik banyak. Haru kalau macam ni.
"Waalaikumussalam.Mama. Lisa tengah on the way nak balik rumah. Baru lepas shopping dengan Jannah tadi. Mama sihat ? "
Suara serak basah aku cuba cover. Tak nak mama syak apa apa. Lagipun Haziq tak terbukti salah lagi. Mungkin Wardah tu terserempak dengan Haziq dekat tengah shopping complex tu pastu dia teringat yang dia ada perkara nak bagitau Haziq. So diorang alang alang makan dekat kafe dan sebenarnya Wardah bawak peneman so diorang taklah makan berdua je. Aku tak nampak peneman tu sebab dia dah balik awal.
Okey. Yang tu cukup nak tenangkan hati aku. Tiba tiba kepala aku terteleng ke tepi kuat. Macam mana kalau perkara yang Wardah nak bagitau tu adalah..
"Sayang ! I rindukan you. Sejak you kawen dengan perempuan buruk tu, kita dah makin renggang. I tahu you still cintakan I. Balik dekat I semula ? Boleh sayang ? "
Arghh ! Stress ! Lagi stres daripada homework pasal sejarah yang cikgu bagi untuk buat time cuti seminggu dulu.
Macam mana aku nak pertahan hak aku sebagai isteri ? Aku. Aku. Aku tak nak hilang Haziq. Siapa yang akan jadi prince yang hensem giler nak mati kalau bukan dia ? Aku ingatkan lepas balik dari rumah mama haritu, Haziq nak cakap yang dia dah mula sayangkan aku. Dia nak jadi hero dalam cerita aku. Dia tak puas tengok muka aku. Dia selalu rindukan aku.
Ke aku seorang yang perasan ? Dia tak suka Sedihnya.
"Alhamdulillah mama sihat. Tapikan sayang,mama bosanlah. Lisa balik haritu, mama dah sunyi balik. Sekarang pun baru lepas cakap sorang sorang dengan kucing. Tu yang mama call ni. "
Aku gelak. Terhibur sebentar. Jadi kerja betul mama pergi sembang dengan kucing. Buatnya nanti kucing tu cakap betul betul, takke tunggang terbalik dunia. Lepas ni kalau Haziq tak layan aku jugak, aku nak mintak beli kucinglah. Boleh ajak menyembang petang petang.
"Jiha takde ke mama ? Anak anak Kak Rita ? Jiran sebelah rumah ?"
"Ada je diorang. Tapi tak sama dengan menantu mama ni. Perempuan yang Haziq sayang. So dia lain daripada yang lain. "
YOU ARE READING
Yang Mana Satu?
Teen FictionTHIS IS NOT A FANFIC. BOLEH BACA CHAPTER YANG BELAKANG BELAKANG. CHAPTER DEPAN SEMUA VERSI BUDAK BUDAK TULIS 😂 Alisa Shafirahani. Dia gadis biasa. Contengan warna pada lembaran hidupnya tidaklah seindah ratu kayangan. Tidak semanis Cinderella. Be...