Dnes jsem po dlouhé době zpátky s jednou velrybou (a dvěma menšíma rybkama k tomu). A ačkoliv se mi do toho zprvu nechtělo (všichni si jistě pamatujeme, jak to dopadlo minule), pojďme radši na to.
Rychlé informace:
Jméno: V.I.P. & V.I.P. 2 & V.I.P. 3 (Ondrův příběh)
Autor/ka: NikolaFrancov
Počet kapitol: 55 + 22 + 21 (což je dohromady... moc) (dokončeno)
Přibližná délka kapitol: 1200 slov
Žánr: Romance
Bonusová slova autora (zajímavost): Je to ČR prostředí.1. Cover a anotace
Covery si dovolím hodnotit všechny najednou, kromě toho žlutého, co se nedávno objevil u prvního dílu. Ten se mi upřímně nelíbí, nezaujal by mě a navíc vypadá jako by měl špatné rozměry. (To asi nebyl nejlepší začátek, že?)
Když ovšem tento cover z hodnocení vynechám (a započtu ten starý), můžu říct, že k příběhu se všechny celkem hodí. Asi jsem si zvykla na tento osobitý styl coverů, které mě moc neupoutají, ale už mi nepřipadají tak hrozné. Stejně bych ti možná doporučila někomu napsat, šikovných holčin je tady víc než dost. (A pokud o žádné nevíš, napiš do některé z fb skupin - např. Wattpad stories CZ/SK)
Nakonec, kdybych měla vybrat jeden nejlepší, tak je to určitě cover u V.I.P. 2. Pokud si ale můžu dovolit ještě jednu (rádoby) dobrou radu, tak bych ti doporučila používat kvalitnější obrázky. Já používám server Pixabay, protože obrázky tam jsou zbaveny autorských práv a tedy i problémů při jejich používání.
K anotacím jenom to, že mi asi nejlepší připadá u třetího dílu. Naopak nejhorší (rozumějme skoro nulová) je dle mého názoru u druhého dílu. Avšak pokud mi autorka slíbí, že to napraví (příběh by si to zasloužil), tak ji přejdu a označím anotace jako relativně uspokojující.
2. Zápletka
Tady budu asi jenom chválit. Už jenom kvůli české lokalizaci, to se tak často nevidí. Navíc i ostatní zápletky byly relativně originální, originálně podané nebo alespoň zajímavě použité. Na to, kolik jsi jich tam vystřídala, obdivuhodný výkon. K tomu ještě jsou na sebe nádherně napojené a kromě občasného pocitu překombinovanosti asi opravdu nemám co vytknout. (Většina z těch zápletek by vystačila na samostatný příběh a některé mi připadaly hodně na sílu přidané jenom abys vyhověla čtenářům. Chápu, že chtěli víc, ale ty jako autor bys měla sama vědět, kdy je lepší pokračovat, nebo raději skončit.)
Avšak pokud si budu moct k tomuto odstavci přidat ještě jednu připomínku (protože nevím kam jinam to dát), tak bych chtěla podotknout, že mně osobně připadal první díl nekonečný (právě kvůli množství zápletek a peripetií.) Další dva díly byly dle mého názoru lepší (a poloviční).
3. Postavy
S postavami jsem tentokrát neměla nějaký větší problém. Celkem jsi držela jejich charakter i přes délku celého díla, což je rozhodně velké plus. Bohužel jejich vztahy (hlavně Bára s Michalem) mi přišly místy trochu uspěchané a ne moc reálné, ale to bude možná tím, že jsem se s něčím takovým nikdy nesetkala. Avšak pro případné příště bych být tebou trochu zpomalila. Minimálně by ti to pomohlo trochu natáhnout délku a nemusela bys pak používat tolik zápletek.
4. Pravopis a stylistika
Bohužel, jak jsem zjistila, tohle je jedna z věcí, které opravdu nemůžu pochválit.
Dovolím si pár příkladů a nebudu to nijak hrotit, vysvětlily jsme si to minule, ne?a) Skloňování
Když jsme v ČR, chceme české skloňování, žádné patvary jako třeba Michalovo mobil. Tento typ se používá u cizích jmen, která nejdou slušně sklonit. Tvá jména nesplňují ani jedno, proto bych ocenila české tvary.b) Patetičnost (konečně vím, co to znamená)
Některé promluvy a rozhovory mi přišly trochu přehnané vzhledem k situaci (ano, to je ono). (Chápu, že někomu se to líbí, ale v této recenzi jde o můj názor a ten - ať už se nám to líbí nebo ne - nikdy nebude zcela objektivní, ať už se budu snažit jakkoliv.) Každopádně zrovna tohle se dá celkem hezky přejít.c) Zajímavá slovní spojení
K tomuto asi nebudu nic moc vypisovat, prostě jsou slova, která se k sobě nehodí. Pár ukázek, které mi přišly tak absurdní, že jsem si je musela zapsat.
,,Plivnout do plic“ (30. a 50. kapitola) - netuším jak to zvládli, ale chci to taky umět (asi nějaká černá magie)
,,Plácla rukama“ (42k) - tobě se tam možná hodí plácla, ale my ostatní bychom raději viděli sprásklad) Ne vše se píše tak, jak se to čte
Opět pouze pár příkladů, tohle nemá smysl rozebírat.
,,Baj očko“ (21. kapitola)
,,Dýleři“ (tady jsem si kapitolu nezapsala)
PloT X ploD (39. kapitola) (plot neprorůstá, u plodu bych sice taky pochybovala, ale budiž)
,,Ujeli nervy“ - jeden příklad za všechny, R.I.P shoda přísudku s podmětemPrávě díky těmto věcem se mi příběh četl dost špatně. Nechci tě nijak urazit, ale myslím si, že bys tuto věc měla alespoň zkusit propůjčit někomu, kdo to zvládá lépe. Příběh se okamžitě dostane o úroveň výše.
Abych ale jenom nekritizovala, chtěla bych dodat, že jak příběh postupoval, zlepšovala se i gramatika. Třetí díl byl dle mého názoru jednoznačně nejlepší a myslím, že je vidět jistý pokrok, což mě velice těší.
5. Celkový dojem a zhodnocení
Asi není nutné zmiňovat, že tentokrát mám z rybiček spíše kladný pocit. I když měly své chyby a při jejich pozorování jsem byla občas hodně zoufalá, s odstupem vidím, že nebyly až tak příšerné. Proto bych je nerada úplně pohanila ale bohužel je nemůžu (s vyjímkou třetího dílu) ani moc doporučit. Avšak pokud vyloženě nemáte co číst, tak ji klidně můžete zkusit.
Konečně je to za námi. Snad jsem nikoho neurazila a nečeká mě opět nějaká bouře v komentářích. Avšak dneska je víkend, tak snad se vám budu moct všem věnovat.
Tak zase příště u další recenze
Káťa ^^ (OneLittleUnitato)
PS. Všechny názory je nutno brát s rezervou, jsou to opravdu jenom moje názory a rozhodně se nepovažuji za neomylnou :).
ČTEŠ
Akvárium [otevřeno]
RandomVždy jsem chtěla mít doma akvárium plné pestrobarevných rybek. Každý z příběhů by se dal přirovnat k jedné rybičce, jež si v poklidu proplouvá akváriem. Vítejte v zápiscích náhodného pozorovatele literárního akvária. Aktuálně jsou zápisy pozastaveny...