BaB 10

10 1 0
                                    

          Di Rumah Rex..

Selesai Rex parking kereta dia terus keluar dari kereta.
Rex menuju kepintu masuk rumah.Dia menanggalkan kasut putih Nikenya dan terus masuk rumah sebelum tu dia dah beri salam dah.Masuk je dalam Rex melihat rumahnya sunyi je.Aip memang patut lah sunyi dia mana ada adik(apa lah aouthor ni)Rex pergi ke arah dapur sebab selalunya mama ada kat situ time-time cam ini.Kan dah kata mama ada kat dapur tengan basuh pinggan.Rex berjalan dekat mama dia dan terus peluk belakang mamanya.
Tengku Emerland a.k.a mama rex yg tengan basuh pinggan terasa ada org peluk dia,rupa-rupanya anak gadis dia yg manja tu.
"Ingatkan sapa lah tadi"Kata mama rex.Rex tersengih saja dan terus melepaskan pelukannya.Rex meletakkan beg sekolahnya diatas kerusi dekat meja dapur dan terus dia menghampiri peti ais.Rex mengambil air oren yg dibuat mama tadi dan menuang kedalam cawan.
"Ni Rex dah mandi ke belum?"Soal mama.Rex menggeleng sambil meneguk air orennya.
"Patut lah busuk je mama bau!"Sakat mama.Habis je air rex bangun dan menuju ke arah singki untuk basuh cawan sambil memuncungkan bibirnya.Mama Rex yg melihat anknya tengan muncung tersenyum sebab lawak melihat gelagat satu-satunya anak perempuan dia.
"Ala mama ni,rex mana ada bucuk."Protes Rex dengan nada yg sayu."Ye la...anak mama ni tak bucuk pun, wangi ada lah.Mama main-main je tadi."Tengku Emerland memujuk anaknya.Rex terus tersenyum sampai ketelinga mendengar mamanya memujuk dia.

"Ni angah mana mama?!~REX

"Tadi dia bagitau mama yg dia nak keluar jap jumpa kawan di."~MAMA

"Oooooo."~REX

"Dah makan ke?"~Mama

"Belum..satgi lah makan.Nak mandi pastu solat zohor.~Rex

"Hem..pergi.Ni kalau nak makan mama dah sediaksn dah."~Mama

Rex mengangguk dan bangun dari kerusi mengambil beg sekolahnya dan terus berjalan naik kebiliknya.
Sampai je dekat dalam bilik Rex meletakkan begnya dekat meja belajar.Rex menaggalkan tudung sekolahnya dan campak kedalam bakul kain kotor.Rex berjalan menghampiri katilnya yg berbentuk bulat king terus merebahkan badanya."perlu ke aq kena jumpa kau!...Rungut Rex.
"asal muka kau sama.Aku benci kau!!!!!"Jerit Rex sambil tangannya mengkusutkan rambutnya.Nasib biliknya kalis suara so takda sape lah yg dengar jeritannya.Lepas je rex menjerit air matanya turun membasahi pipinya yg gebu tu.
Rex tersedar"Asal aku bodoh sngt..nangis sebab jantan tak guna tu.".
Rex mencapai tualanya dan terus masuk dalam bilik air nak mandi.

Rex mencapai tualanya dan terus masuk dalam bilik air nak mandi

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

            Ni bilik Rex tau!!

Setelah 15 minit berperang dalam bilik air Rex keluar.
Rex berjalan menghampiri almari pakaiannya.Rex memakai baju t-shirt lengan pendek warna kuning gambar love dan seluar pendek bawah lutut.Setelah siap rex mengeringkan rambutnya mengguna pengering rambut.Lepas siap mengeringkan rambutnya,rex sikat rambutnya yg takat pinggang.
Harini Rex tak boleh solat ABC katakan.Tadi dekat bawah rex silap kata dekat mamanya yg dia nak mandi dan solat,sebenarnya nak mandi je.
Tengan Rex sikat rambutnya ,tiba-tiba tangannya berhenti menyikat rambutnya.Rex menilik mukanya sangat dekat dengan cermin.Dia menyilak rambutnya dan dia melihat ank matanya berubah.
Sebelah kanan warna unggu  dan sebelah kiri warna hitam pekat.Nasib pagi tadi dua-dua warna hitam pekat.
Matanya akan berubah warna mengikut perasaannya.Tak tahu kenapa,dia ada bagitau mama ngan papanya.Mula-mula mereka terkejut pastu lepas mereka selidik rupanya Rex mengikut arwah neneknya yg ada keunikannya.

          Mata Kanan Rex..

Rex termenung dihadapan cermin sambil menongkat dagu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Rex termenung dihadapan cermin sambil menongkat dagu.Lamunan Rex diganggu dengan sesuatu bunyi.
Kriuk..kriuk...
Rex tercari-cari bunyi apa tu.Rupa-rupanya bunyi perutnya.Lah ingatkan apa lah tadi.Teruk betul bunyi perutnya.
Rex turun ke bawah nak makan.Maklumlah dekat sekolah tadi makan sikit je tu pun nasib.Rex meneruni anak tangga yg terakhir sambil meloncat.Mata Rex melilau mencari mamanya.Akhirnya matanya berhenti di halaman rumah.Mamanya tengan baca majalah dekat luar rumah.Rex pergi ke arah dapur nak isi perut yg lapar ni.
Rex mengambil pinggan dan megisi nasi.Rex meletakkan pinggan makannya diatas meja dan dia mangangkat tudung salji.Nafsu makan Rex membuak-buak sebab melihat banyak lauk kesukaannya.Ada ayam goreng berempah,kari ikan keli,sup sayur campur dan air sirap bandung(uis..author lapor ni..dah lah author tak mkn pape lagi!)

Rex makan dengan berselera.Selesai makan rex mengelap meja makan,dah mkn mesti lah kemas.Selepas mengemas meja makan Rex berjalan ke arah ruang tamu untuk menonton drama kesukaannya.Rex menekan punat tv dan keluar lah siaran 104.Rex menukar siaran dari 104 kpd 611 cerita Super Gang Boy.Perangai Rex ni lain sikit,kalau dia bad mood dia akan lyn cerita knk-knk dan kalo mood dia okey dia akn lyn cerita korea,kalau tak korea cerita Inggeris.
Setelah penat mata Rex tertutup dan akhirnya dia tertidur,bukan dia yg tengok tv tapi tv yg tengok tv.

Sebuah kereta BMW masuk ke perkarang Teratak  Banglo Tg.Xaric.
Tengku Earis Alex a.k.a angah Rex keluar dari kereta BMW nya dan menghampiri mamanya yg tengan baca majalah dekat halaman rumah.
"Assalammulaikum mama?"Tegur Angah.Tengku Emerland berpaling dan menjawab salam"Waalaikumsalam".
Angah duduk dihadapan mamanya."ma mana adik?"Tanya angah sambil-sambil tu mata melilau mencari adiknya Rex.
"ada dekat dalam,buat apa tah."Balas mama.Angah terus bangun dari duduknya dan berjalan memasuki rumahnya.
Masuk je dalam rumah angah terus berjalan kearah dapur nak minum air,sambil-sambil tu cari Rex sekali.Waktu dia berjalan nak kedapur angah melihat diruang tamu tv terpasang tapi orgnya tak de.
Angah terus kedapur dan mengambil cawan.Lepas membasahkan tekak angah membasuh cawannya dan meletakkannya ditempatnya semula.Keluar je angah dari dapur mata angah melilau mencari apa tah.
"ish.....mana budak ni,tak kan dia dah lupa kot petang ni nk gi mana"ngomel angah .Angah meneruskan misinya mencari adik kesayangannya.Niatnya nak naik ke atas mencari Rex terbantut apabila matanya melekat pada timbunan bantal di ruang tamu. Angah pun menghampiri timbunan mini bantal dan mengambil sebuah mini bantal dan meletaknya ditempat asalnya.Angah terkejut rupa-rupanya ada sekujur tubuh dibawah timbunan bantal tadi.
"Kat sini kau ye dik!"angah berkata.
Angah tersenyum jahat.Angah memicit hidung mancung Rex supaya tidak boleh bernafas.Rex yg berasa sesak dan akhirnya bukak mata.Bukak je mata tersembul wajah angahnya yg senget.
Patutlah tak leh nafas rupa-rupanya Angahnya memicit hidungnya.
"Apa angah ni!!!"Jerit Rex sambil memukul lengan angahnya.
Angahnya ketawa dan membiarkan Rex memukulnya.
"Tu lah sapa suruh tidur."kata angah setelah reda tawanya.
Rex menjeling angahnya dan sambil berkata"Orang ngantuk an...".Angah Rex menggeleng-geleng kepala sambil tersenyum melihat telatah adik perempuan dia yg sorang ni.
"Dah..dah gi siap,kata nak lawan bowling."Arah angah.

Otak Rex baru teringat yg dia nak lawan bowling ngan angah.Cepat-cepat Rex berjalan kearah biliknya nak bersiap-siap.Sementara menunggu adiknya bersiap angah menonton tv.

























------------------------------------------------------
Sory mungkin lepas ni author lambat update next bab sebab author tengan nak periksa awal thun.

     Sebarang Taypo Abaikan!!

LiFe Si GaDis NIkE!!Where stories live. Discover now