Syed Adhan POVAku membetulkan rambutku dihadapan cermin, membetulkan lagi rambut hitamku . Baju kemeja biru dengan tali leher jelas menampakkan lagi kehenseman aku.
Siapa tak kenal Syed Adhan yang hensem ni kan? Everybody wanna piece of me. Aku tersengih melihat pantulan wajahku sendiri di cermin. Im totally handsome ! Usai bersetuju dengan penampilanku, aku mula menuruni rumah dua tingkat itu.
Kelihatan di dapur , mamaku sedang menyeduk nasi goreng ke pingan papa.
"Morning , pa . Ma . " sapaku. Papa mengangkat kepalanya memandangku.
"Ha Adhan , come and sit here. I have something to talk to you. " ujar papa. Aku hanya mengangguk sebelum tersenyum ke arahnya.
"about what, pa ?"
"Papa kamu terjumpa dengan kawan lama dia masa sekolah dulu. Lepastu borak-borak , papa dapat tahu yang dia ada anak perempuan. " selit mama yang kini sedang menyendukkan nasi ke atas pingganku.
No again. Dah berapa kali papa cuba kenenkan aku dengan anak kawannya. Kelakarkan? Sepatutnya mama yang uruskan benda ni tapi ni tak, papa yang sibuk-sibuk suruh aku kahwin. Well, aku tak menolak untuk beristeri , aku pun dah 25 tahun tapi.. Perempuan tu kenalah masuk dalam senarai perempuan idaman aku.
1) Cantik.
2) Comel.Ini tidak, semua anak kawan papa tu hodoh gamaknya.
Amboi Syah , celuparnya mulut kamu !
"Well , dia cantik ke ?" soalan pertamaku membuatkan papa tersenyum.
"Cantik. " jawab papa sebelum menghulurkan beberapa keping gambar ke tanganku.
Aku memerhatikan gadis di dalam gambar itu , rambut hitam paras pingang sedang tersenyum ke arah kamera. Menampakkan lesung pipit di belah kanan. Mata bundar berwarna biru, pipi tembam membuatkan aku tiba tiba berasa sesuatu. Kuch kuch ho tai
Ya Allah , comelnya!
"Hm.. Cantik. Mana abang jumpa ni?" tanya mama yang entah bila muncul di belakangku. Matanya masih ligat memerhatikan gambar di tanganku.
"satu satunya anak kawan papa. Kan , papa dah cakap . Ingat papa tak pandai cari menantu ke ?" balas papa dengan bangga. Dia mengangkat keningnya mengusik mama. Mama menepuk bahu papa pelahan.
Aduhai beromantik pulak dekat sini.
" Tapi pa, budak ni nampak muda. Takkan papa nak Adhan kawin dengan budak-budak?" tanyaku. Budak ni memang comel da. Rupa pun dah ada. Cuma umurnya. Aku rasa budak ni masih belasan tahun.
"Umur anaknya baru 18 tahun. Papa pun tak tahu kenapa dia beriya sangat cari calon untuk anaknya itu. Alang alang kita pun cari menantu, papa cakaplah pasal kamu" jelas papa.
"jadi..papa nak Adh kahwin dengan budak budak? Pa , Adh tak terdesak lagi nak kahwin. "
"Jadi kamu taknak lah ni?" tanya papa lagi. Inginkan kepastian. Papa dengan mamaku tak pernah memaksa aku untuk menerima keputusan mereka. Sebab inilah, kami tidak pernah bergaduh.
Mataku beralih ke arah gambar di tanganku. Hm.
***
Mia Qaisyurah POV
Aku membontoti guru yang memperkenalkan diri sebagai Cikgu Suraya menuju ke dalam kelas baruku. Sampai sahaja, aku diminta menunggu sebentar di luar kelas.
Lagi sebulan dah nak SPM, tetiba aku dipindahkan ke sekolah lain.Tetiba teringat SPM, sebelum ni tak pernah kisah pun. Ya aku bukanlah pelajar baik masa dekat sekolah lama aku dulu. Aku merupakan budak nakal dulu. Tapi aku managed dapatkan 6A masa trial SPM walaupun ada yang kata aku meniru masa jawab tu.
YOU ARE READING
La Mienne , Mi Amor
RomanceMia Qaisurah - seorang gadis yang penuh dengan kemarahan. Kemarahan pada manusia mahupun dunia . Baginya , cinta tidak pernah wujud untuk dirinya setelah kematian ibunya . Namun , pelahan-lahan amarahnya pudar dek kasih sayang yang ditunjukkan oleh...