episod 3

2.6K 95 4
                                    

di pagi hari insyirah bangun semua selepas menunaikan solat subuh , memandangkan mereka berdua tidak bekerja lagi bolehlah nak relaks ii , abah nya tidak beri insyirah sambung belajar kerana dia perlu menggantikan tempat abahnya suatu hari nanti , insyirah hanya mengiyakan maklumlahh lagi seronok boleh duduk berdua lagi dengan mateen , walaupun mateen tu kadang ii perangai dia agak annoying , suka sakitkan hati , hm takpa hari ii bertambah sayang aku dengan mateen , haha .

bangun ii tadi , sebelahnya mateen sudah tiada , elok ja subuh tadi aku tidur peluk dia bangun ii aku peluk bantal , wtever , insyirah bersiap siap menuruni tangga melihat keadaan sekeliling , okey sunyi takpa aku lagi suka , insyirah terus ke dapur lihat mak ita sedang memasak sarapan pagi , insyirah hanya mngikuti rentak mak ita maklumlah dah besar dah kahwin kot mestilah kena berlajar benda ii kat dapur , betul tak ? . satu demi satu orang di dalam rumah pergi ruang makan , insyirah ni malas sebenarnya ialah , ada nenda dengan suriani yg asyik ii merenungnya yg ulang alik meletakkan makanan dia atas meja berhadapn mereka .

'' kau pura ii baik ke nih ?''- suriani memberikan senyuman sinis kepada insyirah yg bgaru sahaja meletakkan mee goreng di atas meja .

'' yaya ''- insyirah mengiyakan kata suriani , macam takkenal diorang ni suka sangat semak hal aku , muka suriani terus berubah nak marah kot .

'' aku nak pinggan ''- nenda mengarahkan insyirah yg lagi sekali datang membawa air panas . insyirah menuruti sahaja perintah nenda , meletakkn pinggan di hadapannya , serta cawan yg di tuang oleh nya . nenda tk cakap terima kasih pon .

'' hei , kau nak kemana? aku punya tak reti naik hidangkan ''- suriani bersuara selepas insyirah menuangkan kopi panas ke dalam cawan nenda . hehh budak nih , kau dahla muda setahun dri aku , kau patutnya turun dapur tolong mak ita bukan nya menyuruh .

'' amik sndiri ''- insyirah suara seperti menyindir . hendak sahaja nenda membuka mulut terlihat mateen dan maya masuk ke ruangtamu . membuatkan nenda lagi suka menyakitkan hati insyirah .

'' baru balik ? best jogging BERDUA ? ''- nenda bertanya kepada mereka berdua . heh ingad aku tunggu ke kat sini ? insyirah masih membuat kerja nya meletakkan pinggan di atas meja makan di setiap kerusi yg bakal di duduk . sapa tahu hati insyirah mengatakan apa .

'' a'ahh .. biasa..jee''- mateen berkata seperti serba salah , mananye tak , isterinya di depan mata , kalau dia kata best memang pecah muka mateen kalau insyirah membaling pinggan tu .

'' bolehlah , seronok juga , iyelah jarang jumpa lepastu dapat jogging sesama seronok rasanya ''- maya jawab dengan selamba tanpa memikirkan perasaan insyirah . insyirah buat ii muka tenang sahaja , dalam hatinya sudah menyumpah seranah si maya ni , ni laki aku sedap ja bawa keluar , yg si mateen nih ! kalau nak keluar sangat bagitau lah aku ! bila aku keluar dnegan jantan lain marah .

'' dah ii duduk makan sekali ''- suriani menjemput mereka berdua dua , haihh ! kenapa duduk di sebelah laki aku nih ? tempat aku pula tu maya duduk , ni memang nak ajak berperang . makin lama makin menyampah pula aku dengan maya .

'' maya , tu tempat duduk insyirah , duduk sini ''- mami lah penyelamat rumah tangga aku ! . mami yg datang dri ruangtamu sambil membetulkan lengan bajunya .

'' duduk ja lah , sapa cepat dia dapat ''- suriani menyampuk , dia ni memang saja ja , kalau aku duduk tempat kau marah , suka hati nak cakap macam tu .

'' maya ''- mami memanggilnya lagi . maya akur dan duduk di sebelah maminya , mateen memandang insyirah yg dari tadi acah ii sibuk di situ .

'' meh sini duduk ''- mateen memegang lengan insyirah supaya duduk di sebelahnya .

'' ehh takpa , saya ada kerja lagi nak buat ''- insyirah cuba meleraikan pengangan mateen .

'' nak buat apa lagi insyirah , meh makan , dri tadi tokpa nampak kamu sibukkan diri kat dapur tu , dah ii makan ''- tokpa dan ibu yg baru ke meja makan . terpaksalah insyirah duduk di sebelah mateen berhadapan pula dengan suriani . mateen pula berhadapn dengan maya . maya tak habis ii dok tenung laki aku , hei , kau tu dahla macam islamik , mata tu jagalah doh , kau pandang tu laki orang . insyirah merungut dalam hati sambil merenung tajam ke arah maya .

sepanjang mereka makan , maya asyik ii meletakkan makanan di dalam pinggan mateen . air juga di tuangkan . insyirah sudah panas membahang hendak sahaja mengamuk . mateen yg perasan muka insyirah berubah , serta merta , mateen menggenggam tangan kanan insyirah di bawah meja . insyirah sedaya upaya menolak tangannya di pegang .

'' mateen esok kamu mula kerja ya ?''- tokpa bertanya kepada mateen .

'' ya esok dah mula kerja''- mateen menjawab . kini tangan kirinya memegang kerusi yg di duduk oleh insyirah , saja nak usik insyirah yg tengah makan , tudung di belakang di usap lembut , ada juga insyirah mengelak , lagilah suka mateen mengusik .

'' insyirah macam mana pulaa''- tokpa bertanya pada insyirah . mateen memegang tengkok insyirah membuatkannya menjerit sedikit kerana terkejut . sempat lagi tangannya menyiku perut mateen .

'' hmm , taktahu lagi sebab abah tak cakap ''- insyirah menjawab . sempat matanya memandang mateen yg memegang perutnya sendiri . tau sakit , sakit lagi hati aku apa yg kau buat .

'' kalau tk kerja lagi kat sana , kerja lah kat office tokpa ''- tokpa mengoffernya

'' insyaAllah ''- insyirah menjawab .

selepas sahaja makan , mereka pergi ke tempat masing ii , insyirah masuk ke dalam bilik tidak saing dengan mateen pon . masuk sahaja di bilik , nampak mateen yg baru keluar tandas . insyirah langsung tidak menghiraukannya , sibuk bermain hp . mateen merebahkan badannya di sebelah insyirah sambil merenung insyirah . mateen bertukar posisi duduk , membelakngkan insyirah , terasa tangan menyentuh bahunya dan menarik ke belakang .

'' ahhhh ''- insyirah terkejut apabila di ditarik ke belakang , insyirah bersandar di badan mateen , mateen memeluknya dengan erat , rambutnya di cium oleh mateen .

'' sorry , saya tak berniat untuk buat awak jelaous ''- mateen bersuara .

'' awak tahukan saya memang sayang dan cintakan awak ''- mateen berkata lagi .

'' love you insyirah ''- suara mateen . membutkan insyirah makin sayang lagi kepada mateen .

Isteri Mithali Tengku Mateen - SEASON 2 -🔮👑Where stories live. Discover now