Episod 4

2.6K 91 7
                                    


petang hari insyirah duduk di dapur bertemankan mak ita yg sedang mengemas barang untuk bercuti dengan anak ii nya katanya kak nurul menghantar mak ita ke kampung halaman . insyirah duduk ii di buaian bersama kak nurul sambil ii menunggu mak ita yg sibuk mengemas . haihh 1minggu ni takde lah nak masakkan sedap ii kat rumah nih . kebetulan pula , nenda , suriani , maya , dan mami takde , pergi shopping kot , takdelah semak mana mata aku nak menghadap depa ja .

'' eh kau dah ngandung belum ''- kaknurul dengan slamba serta spontan bertukat topik bertanya kepada insyirah . aihhh malulah aku dok tanya gituh , soalan sensitif betul .

'' belum lagi ''- insyirah menjawab dengan tenang . hmm buat sekarang ni mateen taknampak macam nak anak sangat sebab tu sambil lewa ja . mateen pon pernah kata kalau ada ii lah , kalau takde , dia okey . berserah kepada Allah sahaja lah .

'' ouhh , dahlama ni kahwin tak nak ngandung ke ? ke takpernah ehem ii dengan mateen ''-kaknurul , membuatkan insyirah tercengang , ehh minah ni nak cakap benda mcm tu pula , kau tu belum kahwin lagi takyah lah nak tahu sangat .

'' ehhh , rahsia lah, sibuk je nak tahu , tu hal rumah tangga i tau takle tahu , ni napa sibuk ii nk tahu ''- insyirah menjawab dengan muka yg agak malu , kaknurul sudah tersenyum senyum, mesti seronok usik orang kan ?! .

'' bukan apa , akak ni nak sangat ada anak buah dri korang , kalau boleh cepatlah sikit boleh main dengan anak kau , lagi satu aku dapat tips dari kawan ii aku yg dh kahwin macam mana nak dapatkan ank perempuan atau lelaki , kau nak tahu tak ? aku boleh je bagitau tu pon kalau kau nak lah , hahahha ''- apalagi kaknurul nih !!! sudah tergelak .

'' akakkk ! jangan lah citer pasal tu ! malulahhh !''- insyirah menjawab bertambah dengan gelak . malu wei sumpah malu .

'' apa tips nya ''- mateen menjenguk kepalanya di pintu dapur betul ii menghadap mereka berdua . suasana menjadi janggal ketawa terhenti melihat mateen berjalan ke arah mereka sambil mengigit buah epal . mateen ni aku dah kata jangan pakai seluar pendek , degil betullah ! takthu ke betis kau tu aurat .

'' nak tahu ke ? takyahla aku nak kongsi dengan insyirah ja , kau pergilah google banyak punya dari a-z , takkanlah tak sempt nak google kan . ''- kaknurul mengacah acah mateen dan mengenakan mereka berdua . insyirah sudah menutup mukanya aduhh bengang . mateen memandang insyirah dengan senyuman yg gatal ! .

'' betul juga tu , nanti kita try eh walaupun kaknurul takmau tolong ''- kak nurul sudah tergelak terbahak bahak . mateen berdiri di sebelah insyirah sambil mencuit lengan insyirah . kau over mateen ! insyirah membuat muka meluat padahal cover malu haha .

'' mak ita dah siap nih !''- mak ita menjerit di dalam dapur .

'' ahh tu dah siap , pergi sana shuhh ''- mateen menghalau kaknurul kerana mahu duduk di sebelah isterinya .

'' tahulah ''- kaknurul terus beredar . mateen duduk bersila di sebelah insyirah ada juga mateen memandang nya . tiba ii rasa kekok . hmm .

'' mateen , saya nak balik rumah abah lahh . boleh tak ?''- insyirah bertanya kepada mateen . sudah lama dia tidak balik ke sana . rindu pula dengan abahnya .

'' hmm tak ''- jawapan mateen . membuatkan mereka saling berpandangan muka mateen yg takde sikap serba salah di renung tajam .

'' kenapa tak boleh !''- insyirah sudah merungut . mateen langsung tak layan . 1 minit kemudian keadaan menjadi sunyi , hmm ni takle jadi , aku kena balik juga , apa yg aku nak buat kat mateen ehh .

'' mateen sayan , izikn lah isteri mithali mateenni nak pergi ke rumah abahnya , sudah sekian lama tidak melawat kampung halaman , mateen tak sayang insyirah ke ? ''- insyirah menyentuh lembut lengan diberi belaian kepada lengan mateen . mateen membulatkan matanya , haha sebab insyirah jarang bersikap begini . mateen mengelakkan dirinya dri di sentuh oleh insyirah . terus insyirah mencebik . mateen terus melarikan diri dari insyirah , dia ingat cerita hindustan berkejaran macam nie .

''mateen , bolehlah ''- insyirah memujuk mateen dan mengikut mateen yg cuba ii melarikan diri ke halaman depan rumah

'' takle , saya ada kerja kat sini , lagipon takde sapa nak antar awak pakmad busy dengan nak antar tokpa ''- mateen menjawab . kenapa mateen tak bagi insyirah pergi balik rumah abah ya ?

'' awak kerja lah , saya boleh pergi sendiri naik teksi ''- insyirah menjawab .

'' yelah , dengan syarat ''- mateen berkata sambil jari telunjuknya di keluarkan

'' apa dia , apa sahaja untuk awak ''- insyirah senyum dan mengangkat kening nya .

'' every day awak kena call saya sekurangnya 3 kali sehari , bagitau saya rutin harian awak kat sana , nak keluar bagitau saya , awak tak dibenarkan keluar dengan lelaki lain ''- mateen menjawab . mateen ni dah kenapa .

'' mateen , uish rumit betul , tapi takkanlah.... hmm okey ''- insyirah mengiyakan sahaja kehendak mateen . lagipun kalau mateen tak cakap macam tu aku buat juga , haha nanti aku siap nyanyi untuk kau mateen .

'' bukan ke awak ade upah orang jaga saya ''- insyirah bertanya . membuatkan mateen terpaku sekejap. dia ingat aku takthulah tu , dulu waktu mula ii kahwin aku tahu ada orang follow aku , ni memang kerja mateen .

'' mateen kenapa diam ? eklehh saya tahu lah ''- insyirah berkata sambil keningnya bergerak gerak .

'' tapi diaorang bagi maklumat takdetail ''- mateen berkata lagi . kau nak detail macam mana lagi mateen , takkan lah aku nak buat video call setiap hari , dah macam cctv pula nanti .

'' baiklah mateen sayang , saya akan beri maklumat pada awak secara detail . siap amik gambar lagi bagi kat awak ''- insyirah menjawab .

'' temasuk kat tandas ''- mateen berkata dengan slamba . dia cuba mengusik insyirah . aku takthu lah aphal kepala mateen baru ii agak tak betul , macam haritu siap pujuk aku , dulu punyalah ego nak pujuk aku sampai kan aku yg terhegeh hegeh meminta cinta darinya . hahha skema betul ayat .

'' mateen ! kau ni telah ubat apa ? ubat kuda ke ? ke air ketum ! apahal otak kau kuning sangat nih !! ''- insyirah menarik rambut mateen yg ala ii kpop . dia pakai pomade ni keras semacam ja

'' ahh '' - mateen menjerit ketika insyirah menarik rambutnya .

'' oiii anak aku tuu !!''- bonda menjerit dari tingkat atas kebetulan melihat insyirah menarik rambut anaknya .

'' ni bonda , rambut dia banyak kelemumur disebabkan gatal di asyik garu ii tu yg insyirah tarik rambut di a, bagi kurang kegatalannya !''- insyirah memberi tahu bonda , sambil tangannya menarik lagi rambut mateen dan menekan perkataan KEGATALANNYA . mateen memegang tangan insyirah yg berada di kepalanya .

'' ouhh ''- bonda masuk ke dalam rumah kembali . bonda ni percaya ja apa insyirah kata . mateen tak sempat nak meminta bantuan dri bonda, kalau dia minta bantuan lagi teruk mateen kena , isterinya sejak ii ni asyik tarik ja rambut dia . meroyan kot insyirah . ataupon dia balas dendam pasal cemburu mateen dengam maya .

'' sakit lahhh ''- muka mateen sudah kemerahan mukanya betukar menjadi masam . insyirah mengusap rambut mateen , takde lah kuat mana tarik rambut mateen nih .

''sorry sayang ''- insyirah menggusap rambut mateen .

Keesokan harinya , teksi memasuki ke dalam perkarangan rumah tokpa seperti mana insyirah yg sudah menelefon pemandu teksi , mateen menemani insyirah serta menolong mengangkat beg insyirah masuk ke dalam bonet kereta . insyirah menyalam kaknurul , bonda , mateen .

'' jangan menggatal eh kat sana ''- mateen membuat muka cemburu .

'' jangan risau , kalau rindu saya datang sana ''- insyirah mengenyitkan matanya kepada mateen . bonda dan kaknurul hanya pasang telinga mendengar perbualan mereka

'' bila balik sini ?''-bonda bertanya

'' hmm , takthu mungkin 1 minggu ja kot ''- insyirah berkata . mereka hanya angguk

'' geak dulu , bhai ''- insyirah memasuki teksi .

#guys amacam ep kali ini?

Isteri Mithali Tengku Mateen - SEASON 2 -🔮👑Where stories live. Discover now