Episod 14

2.4K 80 12
                                    

  ALLAH MAHA PENGAMPUN LAGI MAHA PENYANYANG .Setiap kesulitan yg dia beri olehnya menunjukkan kasih sayang nya terhadap setiap hambanya . sebagai seorang manusia yg patuh akan arahan ALLAH S.W.T kita perlu redha atas semua yg berlaku , semua ini hanyalah sebagai dugaan hidup . bezanya samada ujian itu berat atau ringan , kita boleh tempuhinya atau tidak . kita perlu tahu setiap dugaan yg diberinya akan ada hikmah di sebaliknya . jadi kita perlulah bersabar dan menginsafi segala perbuatan yg pernah kita lakukan . kadang ii kita ni lalai darinya , jadi ALLAH datangkan ujian pada kita supaya hambanya dekatkan diri dengannya . mungkin kita terlalu lalai dalam tuntutan yg wajib kita laksanakan . Allahu .

'' sadaqallahullazim ''- insyirah menutup buku al-quran yg baru sahaja di bacanya . alhamdulillah , ketenangan dan kekuatan dapat di perolehi , hilang sedikit gelisah dan kesedihan nya . insyirah membuka telekung di kepala dan menyangkutkan di hanger untuk diletakkan di dalam almari . insyirah berjalan ke arah tingkap dari daun pelepah dan menolak daun tingkap , dengan tidak semena menanya angin lembut menyerpa mukanya , membuatkan rambutnya menutup mukanya sedikit , di tepis lembut .

'' wuuuuuuuuuuuuuu ! ~ lauuuuuuuttt ! ~ wo ai nee !~ "- insyirah menjerit keseronokan untuk seketika , tiba ii air matanya menitik jatuh di pipinya . sebak lagi ! .

'' insyirah ~ berapa banyak kali kau nak mengalirkan air mata kau ? , sudah ii lahhh nangis untuk orang  yg tak percaya kan kau .''- insyirah mengelap air matanya . nafas panjang di lepaskan dengan berat .

   sudah masuk 2 minggu insyirah keluar dri rumah , tiada siapa yg risaukannya langsung . Apatah lagi orang yg dia amat sayangkan. 

" hoii makcik buat gapo kat situu? !"-suara di tepi tingkap.  Lahh dia rupanya

" berangaan lahh "- insyirah menjawab.

"apa macam pondok ni"- syafiq bertanya .

"kau kataa pondok?! Gila ke apa,  ni style kampung aku sukaaa !!"- insyirah menjerit gembiraaaaa . Hilang tekanan nyaaaa.

" kau nak apa ni jumpa aku?"-insyirah bercekak pinggang

" amboi majikan nk jumpa tkkanlah tk bolehh "- syafiq pula bercekak pinggang .

"yayaya tuan boleh saya bantu "- insyirah menunduk hormat kepada syafiq. Insyirah menuruni tangga rumah ala ii style kampung itu mengikuti syafiq.

" aku nak kau kemas bilik vvip kat tingkat 9 , barang ii nk kemas kau amik kat stor,  aku harap ni bukan first time kau kemas "- syafiq memberikan senyuman manis kepada insyirah.

" halah! Perli aku lah tu!  Sepak kang,  bhai aku nak mula kn sesi mengemas "-insyirah berjalan ke arah hotel itu. Syafiq hanya menggelengkan kepala sahaja.  Boleh tahan kecoh juga minah ni. Dulu kat sekolah ayu uu gituh.

   Insyirah memulakan sesi membersih di bahagian tandas dengan menyiram sedikit clorox , manakala di bahagian bilik tidur membetulkan cadar dan menyapu . Di ruang Tamu,  sibuk dirinya mengelap di atas meja yg agak berhabuk,  maklumlaa pelanggan bukannya hari ii free.  Selepas siap mengemas insyirah mengrehatkan badannya di sofa dengan mengurut ngurut lehernya yg tegang. Ouhh lupaa tandas belum di basuh!  Cuai betul!  Insyirah bingkas bangun siap ii mengambil berus lantai dan sabun untuk membersihkan tandas.  Seqaktu melangkah masuk .

" arghhhhhhh!!! "- insyirah menjerit akibat dirinya tidak dapat diimbangi dan jatuh seperti nangka busuk.  Woii sakit dohhh!  Insyirah memegang pinggangnyaa , sakit nyaaa Allahh!  . Kenapa lah aku lupaa,  yg aku dah letak clorox.  Astagfirullah. 

" allahhuakbar !!!! "- insyirah memegang pinggangnya yg sakit dan bangun dri terduduk. Tak boleh nih buat sikit ii,  kena habiskan juga!.  Nanti syafiq pecat aku kang takda kerja pulaa. 

  Insyirah berdiri di hadapan lift dan menunggu lift . Sedang dia menunggu dia teringat pasangan kekasih yg dilihatmya sebelum masuk bilik tadi,  alangkah bahagianya jika aku dapat kebahagiaan itu bersama orang yg aku cintaa.  Ya Allah! Berikanlah aku kekuatan.

"bahhhhh!! "- bahu insyirah di sentuh,  membuatkannya terkejut.

" kauuu?! Ada juga makan kaki aku! "- insyirah memarahi seorang wanita yg dikenali,  sarah. 

"hahahahaha " sarah bergelak ketawa,  seronok agaknya mengenakan insyirah lagi ii dendam nya di sekolah belum habis. 

" kau nak apa budak"-Insyirah mulut takda insurans.  Sedapnya ngejek boss sendiri. 

" hhahaha,  kejap!  Asal baju kau kotor nih!,  macam kena clorox!!  Arghh nooo! Don't ask me yg kau kena buli!!  Siapa buli kau?!meh sini ngadap akuu!!  "- sarah bercekak pinggang dan melihat kiri kanan , seperti ada orang yg buat insyirah di sekelilingnya. 

"apa kau nie,  manader,  aku terjatuh kat tandas tadi,  aku lupa aku ada clorox lantai tandas tu yg terjatuh.  Mau patah pinggang aku "- insyirah membebel.  Pintu lift terbuka,  mereka masuk bersama,  insyirah menekan punat tingkat G. 

" ouhh mesti sakitkan,  kau nk aku antar kau pergi urut ke? "- sarah bertanya.

" takpalah,  aku nie penggeli,  taknak lah nnti dia pegang ii "- insyirah sudah meremang.

"eklehh,  laki kau pegang takpa pulak hahaha "- sarah mengusik insyirah . Tiba ii wajah insyirah berubah

" wei sorry aku tak bermaksud.. "- sarah menjadi serba salah.

"  buat ap nk kecik hati hahaha apalah kau nie "- insyirah ketawaa.  Wlaaupun hatinya seperti di torehh.  Aku tahu dia takmaksud kannya .

    3hari selepas itu.

" sarah~ kau kat mana badan aku sakit ii lahh "-insyirah bercakap melalui telefon yg di beri oleh syafiq.  Allah! Baik sungguh mereka ni

"  sakit?!  Tula kau aku dah cakap pergi urutkan haritu,  kau tunggu kat lobby nanti aku datang "- sarah sempat lagi membebel . Sekarang ini bukan skait aja,  rasa nak demam pon ada. 

  Dari bilik pekerja yg disediakan insyirah berjalan ke arah lobby dalam kesakitan,  aku takthulah apahal senak sangat perut aku , aku takda lah makan banyak.  Insyirah berjalan dengan perlahan lahan sambil memedamkan raut wajah yg sakit.  Pap!  . Ada seseorang yg melanggar insyirah dari arah yg bertentangan.  Nasib tidak jatuh lagi kerana dirinya di sambut oleh seseorang. 

" maaff!  , ehh Seriously insyirah?! "- suara lelaki yg amat aku kenal,  takkanlahh . Insyirah membetulkan dirinya yg dipaut oleh dia.  Insyirah memandang lelaki tersebut.  Hampa!   Aku ingatkan suamiku,  tapi bukan ! Taufiq? What? Asal kecil sangat dunia ni.   Insyirah terus berjalan tidak memandang taufiq yg memandangnya.

" kau okey ke? Kau nampak sakit,  nak aku tolong? "- taufiq bertanya sambil mengikuti insyirah. Insyirah berdiri di luar lobby,  di dalam hatinya berdoa sangat yg taufiq ini tidak menyibukkan diri.

"insyirah!  Aku risau lah kau okey tak? Sakit kat mana? "-taufiq bertanya lagi,  insyirah pura ii tidak melihatnya. 

" kenapa lambat sangat sarah niee?! "- insyirah bermonolog sendiri .

" sarah siapa? "-taufiq bertanya lagi.

  Akhirnya sampai juga sarah bersama keretanya,  laju sahaha insyirah berjalan ke arah kereta itu. Hendak sahaja taufiq mendekatinya, ada suara yg memanggilnya,  terbantut terus dia untuk mengikuti insyirah.

" wei takkanlahhh tuu..   "-sarah menoleh ke arah luar tingkal melihat taufiq yg berjalan masuk ke dalam hotel.

"ye taufiq "- insyirah menyelak sedikit baju dab mengambil minyak angin di sapunya pinggang yg sakit.

" dia cari kau ke? Pergh daebak!!  "- sarag yg teruja.  Asalh dia ni teruja?  Sedangkan itu adalah ex nya.

" cepatlahh aku sakit nie kau nak excited nanti ii lahh "- insyirah memarahi sarah.  Sesnag sakit sibuk nak daebak ii kang ada juga yg kena.

  

Isteri Mithali Tengku Mateen - SEASON 2 -🔮👑Where stories live. Discover now