sudah 3 hari insyirah berada di rumah abahnya , bosan juga duduk berdua ja , kalau ada mateen elok juga boleh mengusik dia walaupun kadang kala dia buat dono ja takde reaksi . hmm kat sini pon dah tkde kawan , yelah dulu kawan aku tu makan kawan , dok calang ii nama aku kat sekolah sebarkan fitnah , sampai sekarang tk sujud merayu kat aku minta maaf . takde lah gurau ja . sekurangnya berusaha lah nak minta maaf , cari nama aku kat media sosial ke kat mana ii lah , ni haprak takde pon nak minta maaf . kenapa lah hidup aku ni penuh dengan kesepian . vina , aqila , firdaus sudah sambung belajar dah lah tak lepak . maklumlah diorang dapat sambung belajar , aku ? terus kena kerja . untunglah , mungkin lah allah tak bagi aku sambung belajar , takut ii aku buat benda tak baik kot sebab tu allah gerakkan hati abah untuk suruh aku sambung kerjayanya .
'' insyirah dok pikir apa tu , termenung ja dri tadi ''- abah yg muncul di ruangtamu sambil membawa 2 gelas air sejuk , yg dri tadi asyik memerhatikan anaknya termenung .
'' kamu tahukan abah nak kamu ganti kerja abah ?''- abah berkata lagi sambil melabuhkan punggungnya di kerusi kayu bersebelahan insyirah .
'' tahuu ~''- insyirah memandang abahnya , macam nak taknak ja jawab .
'' tapi kenapa abah nak suruh insyirah sambung kerja abah ''- insyirah bertanya sambil meneguk air sejuk yg abah bawa tadi .
'' abah dah penat kerja , sekarang abah nak lepak ii , nak bercuti pula , dulu abah kerja abah tak rehat pon ''- abah
'' kalau macam tu taknak lah sambung kerja abh ''- insyirah
'' kenapa pulaa''- abah bertanya
'' ialah , nanti insyirah tak dapat nak manja ii dengan mateen dan abah sebab asyik sibuk bekerja''- insyirah
'' hahhahah , apalah kamu ni , tu dulu sebab abah taknak amik cuti , nanti kamu ganti abah set lah masa bekerja dan family , apalah takkan tu tak le fikir ''- abah sambil tunjuk kepala nya .
'' hahhaha , a'ahh , apalah ''- insyirah menjawab , selepas itu dia kembali berangan
'' takkanla dh rindu suami ''- abah bersuara lagi .
'' mestilah rindu abah , dah 3 hari tak jumpa , tadi sempat chat ja tak sempat call dia kata busy ''- insyirah merungut kerana suami nya tidak melayannya .
'' biasalahhhh tu , nanti kan dapat jumpa , dia kata nak datng harini ''- abah baru tersedar dengan apa yg dia kata , sepatutnya dia tak perlu bagithu insyirah . insyirah memandang abahnya dengan mata yg bersinar .
'' abahhhh , laki saya nak datang ke ?''- insyirah makin teruja bila dapat tahu . abah sudah serba salah , mulut ni tak jaga betul .
'' tapi jangan bagitau mateen , sebab dia kata nak buat suprise , abah pula buat spoil ''- abah
'' jangan risau abah , insyirah akan pura ii terkejut bila dia datang , hehhe ''- insyirah berkata
sambil tangannya menyescroll instagram mateen , saja rindu suami dapat tengok kat insta ja mampu , kalau nak minta gambar malu pula macam budak ii baru nak up sedang bercouple , haha . insyirah menyescroll lagi gambar mateen setelah itu dia terhenti apabila melihat gambar maya . kenapa ada gambar maya dengan mateen saling merangkul bahu , kepala hotakkau ! macam dinner je ? ehh , berdua ke reramai ? insyirah mula stalker semua family mateen , hampir 5 minit mencari , okey ! diorang keluar berdua ! TANPA AKU , tanpa izin aku , apakah ! mateen kau ni makin diam makin kau buat ehh , aku dah hilang sabar bila tengok gambar tu . tangan insyirah terus mendail nombor mateen .
'' ya ''- ayat mateen setelah mengangkat telefon insyirah .
'' mateen berani awak curang dengan saya !''- insyirah sudah marah mukanya memang masam mencuka . abah melihat nya dengan terkejut , jarang sekali insyirah marah begini .
'' apa awak nih ? apa yg saya curang ''- mateen pelik dengan perangai insyirah
'' jangan ingat saya takthu . awak keluar dinner dengan maya , BERDUA ''- insyirah menekankan perkataan berdua .
'' ya , baikla , sorry , saya memang keluar berdua dengan dia , tapi kiteorang kan kawan takkan lah tak boleh ?''- mateen berkata . mateen ni kau tak belajar ke atau tak pernah selak buku agama islam . sebab tu lah pendidikan agama kau dapat c teruk betul . aku ingat kau dah berubah .
'' pada awak dia kawan , pada dia awak tu kekasih hati pujaan dia , sampai hati awak keluar dengan dia ! lepastu berdua duaan pula ! siap post kat insta , siap pegang bahu awak ni tahu tak batas pergaulan ! , lagi satu saya ni manusia awak ingat saya ni takde perasaan ?! hati batu !''- insyirah sudah hilang sabar yg teramat . telefon di matikan . habislah kau mateen ! .
'' insyirah apani tengking ii suami ? abah tak ajar pon ! kenapa tak cakap baik ii ?''- abah pula hendak ceramahnya .
'' backup lah menantu abah tu , hidup dia tu nak sakitkan hati orang ja , abah tahu sekarang kat rumah sana ada wanita yg suka sangat dengan mateen , nak rampas hak insyirha mana insyirha tak marah ! dengan kaki backup sana dok tengok buruk insyirah lagi . semua orang takpernah jaga hati insyirah !''- insyirah terus masuk ke dalam bilik , air matanya sudah mengalir dengan deras . sampai hati kau mateen , aku kat sini bukan curang dengan kau ! aku jaga perasaan aku untuk tidak menduakan kau ! tapi kau ! ni bukan sekali mateen kau buat perangai dah banyak kali , aku buat dek je , tapi kali ni dah melampau siap dinner sama ii , dengan aku pon kau tak ajak dinner . ohh lupa bila bosan cari aku bila senang tendang aku buat aku macam sampah masyarakat ! .
Telefonnya berdering menandakan ada panggilan masuk , siapalagi kalau bukan mateen , malas nak jawb, mestilah beribu alasan yg dia akan bagi , lebih baik aku tkyah dengar pujuk rayu dia .
'' insyirah ! buka pintu! insyirah !"- suara abah di sebalik pintu , diselangi ketukan dan tombol pintu yg hendak di buka . insyirah bangun dari pembaringan dan membuka pintu biliknya . muka abah penuh dengan kerisauan , siapa pula mati jiran sebelah ke ? .
'' mateen .... mateen kat hospital .... excident masa nak datang sini''- abah berkata . perghhh , takkan lah aku baru mengamuk kat dia baru setengah jam , perasaan serba salah menyelubungi insyirah .
'' teruk ke abah ?''- insyirah bertanya .
'' abah takthu , cepat siap ii kita ke hospital sekarang , siap ii bawa baju takut kena tahan kat hospital ''- abah . insyirah mengangguk kepala . ya allah , dia excident sebab aku ke ? disebabkan kebodohan diri snediri sikit ii nak melenting , tengok apa jadi sebab kau orang lain menderita .
insyirah menuju ke HKL mateen sudah di masukkan ke dalam wad yang disediakan , mungkin tak teruk kot . insyirah terus menuju ke bilik nya diikuti dengan abah , terlihat semua keluarga mateen berada di situ . keadaan mateen dapat di lihat , tangan kanannya di balut , kepalanya di balut juga , mateen sudah terbaring , nampaknya dia belum sedarkan diri .
'' allah , bonda macam mana boleh excident ''- insyirah menyentuh tangan mateen yg cedera . maya pula menggengam tangan kanan mateen . bahana dia ! . insyirah menjeling maya yg baru perasan dia datang terus melepaskan pengangan .
'' dia terlanggar penghadang jalan , kereta di terpusing nasib tak terbalik , lagi satu dia tak pakai tali pinggang ''- bonda memberitahu insyirah .
'' kalau tak sebab kan kau takdelah kemalangan macam nie berlaku ''- nenda bersuara . berdesing ja dengan nenek ni memekak .
'' allah dah tentukan , kita kena redha''- mami berkata .
YOU ARE READING
Isteri Mithali Tengku Mateen - SEASON 2 -🔮👑
RomanceMore than better dari season 1, Maybe? HAHAHAHAHHAHAHA.