part 26

8.4K 185 14
                                    

Sempat kedengaran di corong telinga ku Tuan menuebut nama Shila perlahan. Shila?? Humm.. Dahiku kerut kan.. Tak mungkin Shila yang cuba nak langgar kami tadi. Tapi boleh jadi jg? Shila kalau betul kau Shila si mangkuk hayun yang nak langgar kami tadi sampai kaki aku berdarah lagi. Jaga la! Dapat je aku lumat² kau Shila gedik. Geram pula aku di buatnya.

Tapi apa motive dia nak buat macam tu kat kami?? Adakah sebap cemburu? Iri hati mungkin? Atau tak puas hati? Or dengki? Aku pun tak tau. Hum!

"Sayang ok tak ne??" Dia yang sememang nya risau bertambah risau sebap kaki aku berdarah lagi sebap hentak kan kuat masa jatuh tadi. Tak lekang dari bibirnya panggil aku sayang dari tadi. Ada bunga terbentuk di hati aku.. Makin lama makin kembang pula rasanya.

"Saya ok. Cuma kaki sakit sangat. Berdenyut denyut. Gam tebuka kot." Aku mula risau dan  tanpa di duga dia terus mendukung aku masuk semula ke dalam kelinik.. 😭

~~~

Sampai di rumah..

Aku yang di papah oleh Tuan di duduk kan di atas sofa.. Mama, papa n Mira semua ad..

"Macam mana boleh jatuh pinggan tu Dy?" Tanya mama ingin tahu. Dahi di kerutkan. Risau agaknya.

"Err, Dy tak sengaja ma terlanggar pinggan tu tadi masa nak kemas²" beritahu ku jujur sambil tersengeh, kesian pula aku melihat wajah tua nya kerisauan.

"Hem, tak apa la. Lain kali buat kerja kat dapur hati² tau?" Pesan mama.. Sayang betul dia dengan aku. Papa hanya mengangguk kan kepala tanda setujuh. Mira pula hanya memerhati. Tuan?? Dia pula ada je ne ha.. Duduk kat tepi aku.

"Baik ma.. Lepas ne Dy akan lebih berhati hati." Aku hadiah kan senyuam paling manis ku buat insan² di depan aku ne..

"Kaki macam mana?" Tanyanya lagi.

"Kaki Dy ok ma.. Tak payah risau la. Sikit je ne." Aku senyum lagi. Tapi korang tak tau.. Kaki aku berdenyut denyut hebat macam mana. Nasib baik ada ubat tahan sakit. Kurang juga la sakit dia. Kalau tak nangis macam budak kecik la aku jawapnya. 😅

"Yela. Mama masuk bilik dulu. Makan tengah hari nanti Dy tak payah masak berehat je. Nanti mama dengan Mira yang masak.. Oh lupa pula mama nak tanya. Cik Leha tak ada?? Dia cuti ke?" Tanya mama lagi.

"Ye ma.. Dia cuti. Balik kampung katanya.. Ada hal." Tuan Mizan bersuara. Betul.. Cik Leha cuti.. Dah berapa hari.. Sebap ada hal kat kampung katanya. Lagi pun dia dah lama tak balik kampung. Kesian pula aku kat dia. So aku pun bagi la dia cuti. Aku tak tau pula Tuan ne tau. Sebap masa tu Cik Leha bagi tau aku je n minta kebenaran aku nak balik kampung katanya... Mungkin Cik Leha ada bagi tau Tuan kot. Humm..

~~

Lepas semua membuat hal masing² aku pula di tinggalkan seorang.. Tuan pegi mana aku pun tak tau. Mira dah keluar. Nak jumpa kawan katanya. Alamatnya.. Mama masak seorng la nanti ne? Betuah punya Mira. Merayap je keje dia. Papa pun sudah hilang entah kemana.

Dan tinggal la aku sendiri di atas sofa depan tv.

Aku yang duduk di sofa cuba bangkit. Aku lapar sebenar nya..😣 dari pagi tak makan lagi. Sempat minum milo je pagi tadi masa buat air. Nak pegi dapur cari makanan.. Mesti diaorang ne lupa aku belum makan lagi.. 😩

Aku yang cuba untuk bangun terncari cari tongkat ketiak ku yang Tuan beli kan untuk ku tadi. Mana ea.. Oh!! Ada kat dalan kereta. Tadi masa keluar dari kereta Tuan yang pimpin aku masuk dalam rumah.. Macam mana ne.. Tak kan la aku nak terhinjut hinjut sebelah kaki pula nak pegi ambil tongkat?. Kalau jatuh lagi tak ke nyaya nama nya.. Hai! Jangan cari pasal Dy. Mau tak baik kaki kau nanti.😥

Isteri Sementara Tuan MizanTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang