Ketukan di pintu yang bertalu-talu mengejutkan Nia daripada tidur nyenyak. Kepalanya terasa berat seperti ada jarum yang mencucuk. Apabila dia cuba membuka mata, urat saraf di bahagian mata bagai tersimpul kemas.
Bayangan kejadian semalam terlintas di fikiran. Bulu roma meremang. Dalam keadaan bilik tidur yang gelap, entah kenapa dia merasakan ada mata yang memerhatikannya. Seram sungguh.
"Nia... bangun solat Subuh. Dah lewat ni. Nia...,"panggil Ibu dari luar bilik.
Dengan susah payah, Nia bangkit dari pembaringan dan berjalan menuju pintu. Dia tak larat. Badannya terasa sejuk hingga ke tulang hitam. Tombol pintu dipulas lemah.
"Nia. Cepat pergi solat Subuh,"ujar ibu tegas sebaik saja pintu dibuka. "Ish, kenapa muka pucat ni? Demam ke? Hah! Itulah... siapa suruh balik lambat? Dalam hujan pula tu. Kan dah demam ni."
Tanpa membalas seperti biasa, Nia pantas memeluk ibunya. Rasa tenang dalam dakapan hangat ibu.
"Sudah. Pergi solat cepat. Subuh dah nak habis ni." Ibu menolak tubuh Nia lembut.
"Ibu... demam."
"Kalau nak sembuh, pergi solat. Bersyukurlah Nia. Sakit itukan penghapus dosa."
Nia mengangkat muka memandang ibunya. Senyuman nipis diukir. Ibu dan kata-kata hikmahnya, seperti selalu.
"Baik, ibu."
* * * * * *
Nia menarik nafas perlahan. Tali kasut diikat kemas. Air botol mineral diteguk beberapa kali.
"Nia, kata demam. Sekarang nak keluar pergi mana pula?"
"Nak pergi jogging, ibu. Biar keluar semua peluh. Baru cepat sihat."
"Hati-hatilah kalau macam tu. Balik awal tau. Nanti boleh sarapan sama-sama."
"Baiklah. Kejap je ni. Pergi dulu ibu." Nia menyalami ibunya. Jam di tangan dikerling. 7:10 pagi.
Dia mula berjalan menuju taman yang berdekatan. Tempat kegemarannya setiap hujung minggu untuk beriadah bersama keluarga.
'Such a very nice place with a peaceful view,' bisik hati Nia.
Sungguh dia mensyukuri nikmat keindahan alam semesta yang dikurniakan oleh Allah SWT.
Suasana pagi itu sungguh hening dan menyamankan. Menghirup udara segar adalah terapi terbaik. Kawasan taman yang masih lengang dipandang dengan penuh semangat. Dia lebih suka begini.
Nia mulakan aktiviti dengan senaman ringan. Setelah lima minit, dia mula berjoging mengelilingi tasik yang terbentang dengan luas. Pokok yang ditanam sepanjang laluan menambahkan aura yang menenangkan.
Tidak seperti biasa, Nia menghabiskan satu pusingan sejauh 2 km itu dalam tempoh 15 minit. Walhal selalunya dia hanya mengambil masa selama lapan minit.
Nia kini berada di titik permulaannya semula sambil termengah-mengah. Nafasnya terasa sesak.
'Satu pusingan je lagi, Nia. Kau boleh! Nia boleh! Malaysia boleh!'
Tapi semangatnya pudar kerana air mineralnya sudah habis. Sudahlah tekaknya kehausan. Kedai di sekitar taman pula masih belum dibuka awal pagi.
Peluh di dahi dilap dengan hujung baju. Nia mendekati bangku berdekatan yang berhadapan dengan tasik. Penat. Sebaik sahaja mahu duduk, dia perasan akan sesuatu.
Ada sebuah beg hitam yang terletak elok di sebelah bangku itu. Beg siapa agaknya Tanpa menghiraukan ia, Nia duduk sambil meminum setiap titisan akhir air dari botol mineral. Dahaga!
YOU ARE READING
Menghitung Hari
Historia CortaDaripada : Nia Hasyira Kepada : Terima kasih untuk segalanya. Aku amat hargai jasa baik kau. ... Nasib baik kau tak maju setapak dekati aku. *tersenyum bahagia~ Kalau tidak, kau mungkin aku kunci dalam satu bilik yang aku panggil hati. Dan, cukup...