Opdracht 10: Spraakgedrag

140 3 73
                                    

Welkom, in de zalen van de Manticore. Hij was hier net nog, gisteravond en heeft wat voor jullie achter gelaten. Nu jullie zover zijn gekomen vind hij wel dat ook jullie getraind moeten worden in zijn talent: de leugen.

Ik heb hier een kaartspel. Dat besloten jullie bij opdracht 1 wel mee te nemen. Dat is dus nog €150 waard.

Jullie gaan een spel vol leugens spelen. De winnaar verdient een vrijstelling, maar dat zou zomaar wat kunnen kosten. Wederzijds vertrouwen, waarschijnlijk.

Ik verdeel alle kaarten over jullie. Straks moeten jullie om de beurt 1 tot 4 kaarten opspelen. Ze worden gedekt gespeeld. Je moet roepen wat je opspeelt, maar dat kan vanzelfsprekend gelogen zijn. Mij vertel je wat je werkelijk opspeelt.

Elke kaart die gelogen weg wordt gespeeld is geld waard. Echter, elke kaart maximaal één keer, dus als deze later weer in handen komt van iemand anders, dan kan er niet nog een keer geld mee verdiend worden.

Als je vermoedt dat iemand liegt over wat hij speelt, kun je hem uitmaken voor de Manticore. Dit doe je op de reactie waarvan je denkt dat hij liegt. Wees echter snel, want als iemand alweer kaarten gespeeld heeft voor je 'Manticore' kunt roepen, telt het niet meer als je alsnog roept.

Wanneer jijzelf betrapt wordt op een leugen, moet je je gespeelde kaarten terugnemen, met daarbij ook nog de bovenste drie kaarten van de stapel. Ook verlies je het geld dat je met die kaarten had kunnen verdienen, bovenop je beurt.

Er kan echter niet zomaar 'Manticore' geroepen worden. Als je ernaast zit met je beschuldiging en de gespeelde kaarten waren wat ze zouden moeten zijn, dan moet jij de bovenste vijf kaarten van de stapel nemen, plus de gespeelde kaarten.

Dan nu: waarom zou je liegen? Nou, allereerst vanwege het geld, maar ook vanwege de kaartvolgorde. Vijfen en alles daaronder mogen niet opgespeeld worden wanneer er een zes ligt. Behalve gelogen natuurlijk. Je kunt alleen kaarten dezelfde of een hogere waarde omroepen als opgespeeld. Hierbij mogen waardes overgeslagen worden.

De volgorde is zo: Aas, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, Boer, Vrouw, Heer

Enkel wanneer er een Heer "ligt", mag er een kaart met een lagere waarde opgespeeld worden.

Als iedereen even zou willen reageren of het spel begrepen wordt, dan kunnen we daarna beginnen.

The Manticore - Wie is de Mol? (1)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu