Ri Ah terjaga apabila terdengar seseorang sedang membasuh pinggan di dapur. Dia terus bangun dan menuju ke bilik air untuk mencuci muka.
Dia memakai cekak kemudian berlalu ke dapur melihat gerangan manusia yang berada di dapur.
"Murneng." Sapa Ri Ah. Jin menoleh melihat Ri Ah.
"Awalnya bangun?"
Ri Ah tersenyum manis. Jin menggelengkan kepalanya.
Ada udang di sebalik batu karang ni.
"Haa, nak apa pagi² ni?" Soal Jin terus terang.
"Mana ada apa². Saja nak tengok suasana pagi."
Ri Ah duduk di meja makan sambil melihat Jin menyediakan sarapan.
"WOI BANGUN LAH! KORANG NI TIDUR MIMPI MALAYSIA TURUN SALJI KE APE HAH?!"
Jin dan Ri Ah melihat atas setelah mendengar jerkahan Rapmon. Jin mengeluh.
"Susah betul diorang tu nak bangun."
Ri ah memandang Jin pelik.
"Bangun? Siapa? Nak pergi mana?"
"Jimin, V, Jungkook tu la. Diorang kena pergi sekolah hari ni."
Ri Ah terus bangun dari duduknya.
"Saya nak pergi sekolah jugak!"
Jin berhenti membasuh pinggan dan terus memandang Ri Ah.
Sawan ke minah ni?
"Mana boleh. Awak bukan pelajar kat situ."
"Ala"
Tiba² terdengar bunyi bising dari tingkat atas.
"WOI NI SELUAR AKU LA"
"KAU BUTA KE? KAU SENDIRI YANG AMBIL SELUAR TU KAT BILIK AKU ITU TANDANYA TU SELUAR AKU KAU NAK MAMPUS KE HAH PENDEK?!"
Terdengar perbalahan kecil di antara alien dan pendek. Tu la lain kali cari siap² malam tu, takde lah pagi² nak kalut.
"HYUNG!! HYUNG PAKAI BOXER KOOK LAGI KE?" Jerit Jungkook pula. Terdengar V melepaskan keluhan dengan kuat.
"AKU CARI BOXER AKU PON TAK JUMPA BUAT APA NAK AMBIL BOXER KAU. BOXER KAU BUKAN LAWA PON CORAK BISKUT JE SEMUA GELI AKU NAK PAKAI. HANG PIKIAQ AKU NAK SANGAT KA BOXER BUSUK KAMBING HANG TU? TAK KELAPAQ AKU DAH P SANA NUH AKU NAK BERSIAP PULAK"
Ri Ah hanya mendengar pergaduhan mereka dari dapur. Tak payah pergi jauh² kat situ pon boleh dengar dengan jelas dan terang lagi bersuluh.
Eh
"Jin hyung, V hyung cakap bahasa ape tadi? Tak pernah dengar pon." Soal Ri Ah sambil menghirup hot chocolate yang Jin bancuh untuknya sebentar tadi.
"Entah, sebelum ni dia pernah cakap bahasa tu. Tak silap saya dia kata tu bahasa kedah."
Ri Ah mengerutkan dahinya.
"Bahasa kedah? Kedah tu ape?"
Jin mengangkat bahunya.
"Sejenis bahasa burung kot."
***
V, Jimin dan Jungkook pantas menyumbat roti bakar yang masih panas. Mata mereka sesekali mengerling ke arah jam.
Rapmon turut mengambil tempat. Ri Ah hanya memerhati gerak geri mereka.
Jimin yang sudah terlebih dahulu berlari ke arah pintu untuk memakai kasut. Langkahnya diikuti oleh V dan Jungkook dari belakang. Ri Ah membontoti mereka.
YOU ARE READING
[C] Weirdo + BTS
HumorPerempuan menyusahkan? Yeah that's right. Even aku yang perempuan ni pon rasa perempuan ni menyusahkan. Tambah² yang umur 18 tahun ke bawah. Memang menyusahkan. Dengan perangai kebudak-budakannya, dengan gediknya, dengan manjanya, dengan mengadanya...