"Ik ben trouwens Julia," zeg ik terwijl ik mijn hand naar hem uitsteek. "Julia Gaunt."
Zijn ogen flitsen kort verbaasd naar mijn gezicht voordat hij mijn hand vastpakt. Het moment lijkt langer te duren dan nodig is, alsof hij iets in mijn gelaat probeert te lezen.
"Severus Snape," antwoordt hij uiteindelijk. Zijn stem klinkt kalm, maar er zit iets schurends in, alsof hij alles afweegt voordat hij spreekt.Mijn blik glijdt over zijn gewaad en ik kan het embleem van Zwadderich duidelijk onderscheiden. Natuurlijk, dat verklaart zijn interesse in Zalazar Zwadderich. Hij hoort bij die afdeling.
"Ook zesdejaars?" vraagt hij, zijn blik op het boek gericht dat voor hem ligt.
"Zevendejaars, om precies te zijn," antwoord ik.Severus werpt een korte blik op het opengeslagen boek voor hem en zucht, alsof hij iets wil zeggen maar twijfelt. "Sorry dat ik zo direct ben," begint hij, "maar hoe kan een afstammeling van Zalazar Zwadderich in Huffelpuf terechtkomen?" Zijn woorden klinken eerlijk, bijna nieuwsgierig, zonder het venijn.
Ik lach zacht en schuif mijn stoel dichter bij de zijne. "Eerlijk gezegd, Severus, zou ik het echt niet weten. Mijn enige theorie is dat het misschien te maken heeft met de kant van mijn moeder, maar wie weet? Dat zal ik waarschijnlijk nooit weten."
Hij fronst. "Nooit weten? Waarom niet?" Zijn toon verandert van afstandelijk naar oprecht geïnteresseerd. Zijn donkere ogen zoeken de mijne en voor een moment voel ik me ongemakkelijk onder zijn intense blik.
"Ik ken mijn moeder niet," zeg ik koeltjes. Het is een onderwerp waar ik zelden over praat, en ik wil geen medelijden. Ik zie hoe zijn wenkbrauwen even omhoog schieten, alsof hij verrast is door mijn openheid. Hij lijkt een moment te aarzelen, alsof hij niet zeker weet hoe hij moet reageren.
"Mocht het je beter laten voelen," zegt hij langzaam, "ik weet wel wie mijn ouders zijn, maar soms denk ik dat ik beter af was geweest als ik ze niet had gekend." Er klinkt een wrange ondertoon in zijn stem, en ik zie de bittere glimlach op zijn gezicht die niets met geluk te maken heeft.
Ik kijk hem verbaasd aan. Dit was niet wat ik verwachtte, en er is een vreemde oprechtheid in het gesprek dat ik niet had voorzien. "Niet? Ik zou alles overhebben om te weten wie mijn moeder is."
"Als je mijn ouders kende, zou je begrijpen waarom ik dat zeg," antwoordt hij droog. "Mijn moeder is een heks, maar mijn vader..." Hij pauzeert even, alsof hij weegt hoeveel hij wil vertellen. "Hij is een dreuzel, en hij heeft een diepe afkeer van magie. Van mij." Hij spreekt die laatste woorden met een bittere nasmaak, alsof ze hem zwaarder vallen dan hij wil toegeven.
Ik voel een knoop in mijn maag. "Het spijt me," zeg ik oprecht. Maar Severus schudt zijn hoofd en kijkt me strak aan, zijn blik koud en afstandelijk. Hij wil niet dat het gesprek die kant op gaat, dat is duidelijk.
"Goed," zegt hij met een kleine knik, "laten we teruggaan naar wat je echt wilt weten." Zijn stem klinkt weer gecontroleerd, alsof hij zich herpakt heeft. "Zalazar Zwadderich."
Hij slaat het boek voor ons open en zijn vingers glijden over de oude, vergeelde pagina's. Hij begint te vertellen over Zwadderich, hoe hij een van de vier oprichters van Zweinstein was en de Geheime Kamer had gecreëerd. Maar terwijl hij praat, merk ik dat ik minder naar de woorden luister en meer naar zijn stem, die een verrassende rust heeft. Het is alsof hij meer vertelt dan wat er in het boek staat, alsof hij begrijpt naar waar ik op zoek ben.
"En jij," vraagt Severus plotseling, en hij stopt met praten om me weer aan te kijken, "je bent een Sisseltong, toch? Als afstammeling van Zwadderich zou je dat moeten zijn."
Ik staar naar hem, even verrast door de vraag. "Ik weet het niet," zeg ik eerlijk. "Ik heb het nooit geprobeerd. Misschien kan ik het niet eens."
Severus trekt een wenkbrauw op en er verschijnt een bijna ondeugende glinstering in zijn ogen, iets wat ik niet eerder bij hem had gezien. "Misschien zou je het moeten proberen," zegt hij met een uitdagende ondertoon.
JE LEEST
Hidden Secrets , The Beginning - Harry Potter fanfic
Fanfic*Prequel op mijn Hidden Secrets serie* Julia Gaunt, dochter van de beruchte Morfin Gaunt, begint aan haar laatste jaar op Zweinstein, vastbesloten om zich te focussen op haar studie en haar eigen toekomst. Maar het verleden laat haar niet zomaar met...