2. Mi-aș dori să fi știut...

571 17 23
                                    

📌...că dragostea ROMANTICĂ are două ETAPE...

    Mă aflam în aeroportul din Chicago, când am întâlnit-o pe Jean, care mergea în vizită la logodnicul ei, pentru weekend. Când m-a întrebat încotro călătoresc, i-am spus:

—Mă duc în Wisconsin, unde voi ține mâine un seminar despre căsnicie.

— Ce faceți în cadrul seminarelor despre căsnicie? m-a întrebat ea.

— Încerc să dau oamenilor idei practice despre cum să lucreze la căsnicia lor, am răspuns.

   Cu o privire mirată, Jean m-a întrebat:
— De ce trebuie să lucram la o căsnicie? Dacă ne iubim, nu este asta tot ce contează?

    Știam că era sinceră, pentru că aceasta fusese și percepția mea înainte să mă căsătoresc. Cum niciunul dintre noi nu se grăbea să prindă următorul zbor, i-am explicat pe îndelete că există două etape ale dragostei romantice.

    Prima dintre ele nu necesită prea mult efort. Suntem propulsați de sentimentele euforice (pe care le-am descris în capitolul precedent). De obicei numim această etapă "îndrăgostire". Când suntem îndrăgostiți, facem de bună voie lucruri unul pentru celălalt, fără să ne gândim la costuri sau la sacrificii.

    Suntem în stare să conducem 800 de kilometri sau să zburăm peste jumătate de țară pentru a petrece un weekend împreună. Jean a încuviințat din cap. Persoana pe care o iubim pare a fi desăvârșită - sau cel puțin desăvârșită pentru noi. M-am grăbit însă să adaug:

— Oricum mama ta s-ar putea să aibă o părere diferită. Ea ar putea spune: "Dar draga, ai luat în considerare..."

— Da, am mai auzit "predica" asta, zâmbi Jean.

   În această etapă a dragostei romantice, cuplul nu trebuie să lucreze la relație. Cei doi pot consuma multă energie făcând lucruri unul pentru celălalt, dar nu ar considera asta muncă. Mai degrabă ar tinde să folosească pentru asta cuvântul plăcere.

   Ei sunt în culmea fericirii când au oportunitatea să facă ceva semnificativ pentru cealaltă persoană. Vor să se facă fericiți unul pe celălalt și adesea reușesc. Cu toate acestea, după cum am precizat în Capitolul 1, această etapă inițială a dragostei romantice, durează, în medie, doi ani. Nu rămânem pentru totdeauna în stadiul euforic al dragostei. De fapt, acesta este un lucru bun, pentru că este dificil să te concentrezi la orice altceva când ești îndrăgostit.

     Dacă ești în facultate când te îndrăgostești, e aproape sigur că notele tale vor scădea simțitor. Mâine dai un test despre războiul din 1812. Cui îî pasă de războiul din 1812 când tu ești îndrăgostit? Educația pare lipsită de importanță; ceea ce contează este să fii cu persoana iubită. Fiecare dintre noi am cunoscut persoane care renunță la facultate și aleg să se căsătorească pentru că iubitul sau iubita lor se mută într-un alt stat și vor să fie împreună.

    Dacă această etapă a euforiei îndrăgostirii s-ar prelungi cu încă douăzeci de ani, puțini dintre noi și-ar mai fructifica potențialul educațional și profesional. Implicarea în problemele sociale ar fi nulă. Atunci când suntem îndrăgostiți, restul lumii nu contează. Suntem focalizați cu totul pe a fi împreună și a ne face fericiți unul pe celălalt.

    Înainte să mă căsătoresc eu, nimeni nu m-a anunțat că exista două etape ale dragostei romantice. Știam că eram îndrăgostit de Karolyn și mă așteptam să nutresc sentimentele acelea față de ea toată viața. Știam că ea mă face fericit și voiam să fac același lucru pentru ea. Atunci când am coborât de pe culmea emoțională, am fost deziluzionat. Mi-am amintit de avertismentele mamei mele și am fost chinuit de un gând ce mă bântuia: "m-am căsătorit cu persoana nepotrivită".

De ştiut înainte de căsătorie [FINALIZATĂ] Unde poveștirile trăiesc. Descoperă acum