Satu pesanan ringkas masuk ke telefon. Syaf lekas mendapatkannya dan memasukkan kata laluan.
Hai. Awak buat apa?
Syaf terdiam. Jarinya keras membeku membaca pesanan itu. Seboleh-boleh dia cuba melarikan diri dari sang penghantar pesanan. Dia berkira-kira untuk membalasnya. Adakah dia bakal menemukan hatinya semula atau makin teruk menghancurkan diri sendiri?
Syaf menarik nafas sedalamnya dan menghembus dengan perlahan untuk mematikan perasaannya yang berkeceramuk.
Ya? Tak ada buat apa. Kenapa?
Perlahan kedua ibu jarinya mengetik papan kekunci di skrin telefonnya dan terus mengetik butang hantar. Perasaannya terusan bercelaru. Selang beberapa saat, pesanannya sudah dibalas.
Oh. Tak ada. Saja nak ajak berborak. Btw, awak sihat?
Hah? Apa peduli kau tentang aku sihat atau tidak? Kau menghilang saat kau beri harapan dan kau datang semua dengan "Hai"?
Saya baik. Seperti biasa.
Ayat "seperti biasa" yang ditaipnya itu tidak berperasaan apa-apa. Syaf kosong. Segalanya kosong. Dia seperti dipergunakan. Alangkah baiknya kalau sang penghantar pesanan mati ditimpa lori di tengah jalan.
Em.. Saya ganggu awak, ke?
Baru hari ini kau persoalkan? Ganggu? Jenaka apakah ini? Kau hancurkan hati aku. Tidakkah kau terfikir aku terganggu? Aku kacau. Kacau!
Kalau tak ada apa-apa yang nak diperkatakan, lebih baik awak tak perlu cari saya lagi. Bagi menjawab soalan awak; Ya. Saya terganggu. Terganggu dengan awak. Terganggu dengan layanan awak. Terganggu perasaan saya terhadap awak. Jadi, mungkin sudah masa untuk awak terus keluar dari hati saya.
Tangisan mula membasahi pipi Syaf dengan deras. Langsung dia tidak cuba untuk kesa. Dia lemah. Tak bermaya untuk melawan. Hakikatnya dia sudah mati. Mati dibunuh perasaan yang tak pernah singgah.