Amarah

15 0 0
                                    

Sal memandang Arif dengan lembut. Matanya redup dan berkaca. Pipinya sudah basah dengan airmata yang tidak putus mengalir. Hatinya sudah tidak tentu.

"Jangan lepaskan I, Arif. We can make it better, can we?"
"I tak rasa macam tu. It is the best kalau kita berpisah sekarang."
"Kenapa? Apa salah I? Atau ada yang lebih baik dari I? Cakaplah, Arif!"

Arif masih lagi membisu. Dia terpaku memandang Sal yang masih lagi tidak berhenti menangis. Tangan Sal digengam erat. Terasa hangat dan lembut kulit Sal seperti bayi. Dia cuba menenangkan diri daripada amarah menguasai dirinya.

Radio memainkan lagu dengan perlahan setelah Arif memulas tombol volume ke kiri sebelum keretanya berhenti di hadapan rumah Sal. Arif cuba meneka apakah lagu yang bermain di corong radio keretanya itu. Namun, tangisan Sal sangat kuat sehingga menenggelamkan bunyinya.

Tangan Sal dilepaskan dan beralih pada tombol gear automatiknya dan menarik ke simbol D. Brek tangan diturunkan dan perlahan keretanya meluncur ke jalan.

Jalan Taman Bahagia itu sunyi tanpa kehadiran kereta yang lain. Lampu isyarat segera betukar merah ketika Arif hampir ke garisan putih. Dia membelok kiri dan menghala ke Kelana Square. Dia berpusing-pusing mencari tapak parkir dan akhirnya berhenti di hadapan sebuah kedai serbaneka 24 jam.

"I am sorry, Arif."
Arif masih lagi diam membisu. Dia mematikan enjin dan membuka pintu kereta. Sal cuma memandang perlakuan Arif tanpa menahanya. Dia sebak.

Selang beberapa minit, Arif kembali dengan membawa dua kotak air minuman ke kereta. Dia mencucuk straw pada satu kotak dan dihulur pada Sal yang tersedu-sedu.

"Nah. Minum dulu."
Sal menyambut air itu dan menyuakan straw ke mulutnya.

"You, jangan tinggalkan I, please."
"Siapa yang nak tinggalkan you ni? I nak balik, esok kerja. You kan ada kelas."

Pendek pendekWhere stories live. Discover now