Ahad
Keira sudah bersiap-siap untuk pergi ke sekolah lamanya.
"Aku gerak dulu"Kata Keira.
"Wowowo, kau mana boleh gi sekolah dengan rambut macam lelaki. Mana cantik"Kairul muncul di hadapan Keira.
"Sape je kisah pasal kecantikan?"Tanya Keira, bosan.
"Ah takde²"Kairul memakaikan Keira sebuah rambut palsu yang panjang.
"Kau ni, macam Khairil je. Mana kau dapat wig ni?"Tanya Keira sambil membetulkan kedudukan rambut palsu tersebut.
"Kan aku beli banyak wig untuk kau pakai masa kau jadi A.K"Kata Kairul sambil tersengih.
Keira mengeluh sebelum dia keluar daripada rumahnya.
Emerald School
Keira berdiri di hadapan pagar sekolah lamanya.
How I miss this place.
"Keira?"Keira memandang ke arah sebelahnya.
"Hey Rish, long time no see"Kata Keira setelah dia nampak Farish baru sahaja keluar daripada kereta miliknya.
"Same as you. Makin comel eh kau ni"Farish tergelak setelah dia berjalan ke arahnya sebelum mencubit pipi kiri Keira.
Keira menjeling ke arah Farish sebelum menepis tangan Farish daripada mencubit pipinya.
"So, aku dengar kau buat perjumpaan semula"Kata Keira, bosan.
"Yep, nanti setiap kelas akan cabut undi untuk main game"Kata Farish sambil tersengih.
"Game?"Keira mengangkat kening sebelahnya.
"Yep. Jom la masuk"Keira hanya akur sahaja.
Farish beredar ke bilik guru manakala Keira berjalan ke arah kelasnya. Setelah dia sampai di hadapan kelas 5 Star, dia menarik nafas sebelum dia membuka pintu. Semua yang berada di dalam kelas tersebut memandang ke arahnya.
"Weh Kei, lambat giler kau sampai"Kata Adeena yang duduk di atas meja lamanya.
"Ha?!"Semua mata membulat besar kecuali Khairil, KALE dan HRHS.
"Tu Keira ke?!"
"Yang gangster tu?!"
"I'm still the same thought"Omel Keira dengan suara yang perlahan.
"KALE memang la tetap gangster. Tapi bukan ke ram-"Keira menutup mulut Lev.
"Kai suruh aku pakai rambut palsu ni. Gatal si*l rambut palsu ni"Bisik Keira yang hanya boleh didengari oleh KALE menyebabkan mereka tergelak kecil. Keira ni bukannya suka dipaksa.
"Makin cantik woh korang berempat"
"Muka Kei dengan Ad dulu gangster, sekarang comel giler"Keira dan Adeena membuat muka jijik.
"Ketahian apakah semua ini?"Adeena memeluk dirinya tatkala dia terasa badannya meremang.
"Hai semua. Wah, semua dah besar² ya?"Cikgu Nurina muncul.
"Mesti la miss. Takkan masih kecik pulak"Emily tersengih.
Semua pelajar tergelak manakala cikgu Nurina hanya mampu menggelengkan kepalanya sahaja.
"Baiklah, cikgu sudah cabut undi game apa yang akan kita main. Nak tau tak?"Semua menganggukkan kepala mereka.
"Game dia sama macam Running Man. Setengah orang akan cari kotak yang ada lambang sekolah, setengah lagi akan pakai loceng dekat buku lali kaki dan dia juga kena tarik tag nama mereka yang kena cari kotak"Terang cikgu Nurina.
"Tapi miss, kita main dekat mana?"Tanya Jimie.
"Dekat sekolah je. Kelas lain main dekat tempat lain, jadi kelas kita je dekat sekolah ni"Semua bersorak gembira.
"Okay, cikgu akan panggil nama dan kamu kena datang ke depan"Semua menganggukkan kepala mereka.
Skip
Akhirnya mereka telah selesai disusun kepada dua kumpulan.
Kumpulan 1 (Mencari barang)
Emily
Lev
Haris
Hakim
Sarah
Shila
Jimie
Danie
Lily
Nany
Aiman
AmirulKumpulan 2 (Menghalang kumpulan 1)
Keira
Adeena
Raven
Syafiq
Wani
Syarifah
Khairil
Sharif
Dania
Khairina
Amir
Ashraf"Kumpulan satu pergi ke bilik meeting, ikut pengetua"Kumpulan pertama hanya akur sebelum beredar pergi.
"Kumpulan dua, ikat loceng ni dekat kaki kamu"Cikgu Nurina menghulurkan loceng kecil kepada mereka.
"Cikgu, kalau dorang tarik tag kitorang, kitorang terkeluar ke?"Tanya Khairil sebentara rakannya meletakkan tag nama di belakang badannya.
"Tak terkeluar punya"Semua bersorak gembira.
"Tapi kalau dorang jumpa tiga belas kotak tu dulu, korang kalah"Kata cikgu Nurina.
"Miss, dalam kotak tu ada apa sebenarnya?"Tanya Sharif.
"Dalam kotak tu ada huruf² yang akan disusun di padang untuk menjadi perkataan Emerald School"Terang cikgu Nurina.
"Oh ya, ini walkie-talkie untuk kamu semua. Kumpulan pertama pon ada jugak"Mereka mengambil walkie-talkie tersebut dari dalam kotak.
"Miss, kalau musuh kalah, kitorang boleh ambik walkie-talkie dorang kan?"Tanya Adeena.
"Boleh"Semua sudah tersenyum sinis.
"Now then..."Keira mengerat ari-jemarinya.
"Let's beat them all~"Syafiq tersenyum sinis.
Manakala kumpulan 1...
"Kamu akan cari setiap kotak yang ada lambang sekolah. Dalam kotak tu ada huruf². Nanti kalau dah dapat, cikgu² akan susun huruf² tersebut"Terang Farish.
"Pengetua, huruf² tu kalau disusun jadi apa?"Tanya Hakim.
"Jadi ayat la bongok"Hakim menjeling ke arah Emily.
"Jadi perkataan Emerald School. Musuh kamu akan pakai loceng di kaki untuk kamu semua dapat kesan mereka, jadi kamu kena jadi pantas"Kata Farish.
"Kenapa pulak?"Tanya Aiman.
Farish sudah tersengih.
"Sebab kamu tak boleh kalahkan mereka dengan menarik tag nama mereka, korang yang kena habiskan game ni"Kata Farish, sinis.
"Ha?!"Mulut setiap manusia yang berada di dalam bilik itu sudah ternganga luas.
"Maksudnya dorang takkan kalah?"Tanya Lev, sudah panik.
"Kecuali kalau kamu semua jumpa huruf² tu dulu. Ni walkie-talkie supaya kamu dapat berhubung dengan kumpulan kamu. Good luck"Kata Farish.
"Yosh, let's get this thing started"Kata Emily, sinis.
WE'RE GONNA WIN!!
Kumpulan manakah yang bakal menang? Kumpulan 1 atau 2? Nantikan chapter seterusnya. Please vote, comment and follow. See ya'
YOU ARE READING
4 Bestfriend (season 2)
RandomJika anda mahu membaca, sila baca 4 Bestfriend yang pertama dahulu agar anda boleh faham tentang cerita ini. Jika anda baca juga dan tidak faham dengan cerita ini, jangan salahkan saya ya? Keira Ariffa yang telah meninggalkan sekolah dan meninggalka...