Jumaat
Keira sedang berjoging di taman. Dia terus berehat di bawah pokok yang besar setelah dia selesai menyejukkan badan.
Keira melepaskan keluhan yang penat.
"Sakitnya badan aku"Omel Keira sambil meregangkan badannya.
"Hello~"Keira memandang sebuah figura yang berada di sebelahnya.
"Why are you here?"Tanya Keira, pelik.
"La, bukannya kau beli taman ni pon"Kata Hakim sebelum dia melabuhkan punggungnya di sebelah Keira.
"Ni aku nak berterima kasih kat kau bagi pihak Seirin"Kata Hakim.
"Why?"Tanya Keira, pelik.
"Kau kan gantikan si Naim masa dekat U. S. A. Naim pon kata nanti dia belanja kau keropok"Kata Hakim sambil tersengih.
"Hmm"Kata Keira dengan perasaan malas.
"Oh ya, aku nak mintak tolong dari kau ni boleh?"Minta Hakim.
"Apa dia?"Tanya Keira sebelum dia memandang ke arah Hakim.
".....Cemana nak pikat Ad eh?"Keira mengangkat kening sebelahnya.
"Asal?"Tanya Keira pula.
"Kau tau kan yang aku ni suka dekat Ad. So aku perlukan advice kau untuk pikat dia. Ye la, kau kan paling rapat dengan dia berbanding dengan orang lain"Kata Hakim sambil menggaru belakang tengkuknya.
"Okay but kau perlu hafal betul²"Hakim menganggukkan kepalanya.
"Dia suka gi taman tema, bagi dia gula² and bukan coklat, naik roller coaster dulu sebab itu game favourite dia"Hakim hanya tekun sahaja mendengar apa yang dikatakan oleh Keira.
"Bawak dia masuk rumah hantu, well memang dia tak suka sebab takut tapi tu la yang senangnya. Setiap kali dia jumpa benda paling seram, mesti dia akan peluk Lev or abang dia. Lepas tu gi kedai pakaian sebab kadang² dekat funfair ada tema pakaian"Kata Keira dengan panjang lebarnya.
"Err, nak habis dah ke?"Tanya Hakim.
"Yep, yang terakhir ni kau kena bawak dia naik kuda berpu-"
"Kuda berpusing tu? Oh hell naw! Aku takkan naik benda kanak² tu!"Protes Hakim.
"Kau tau ke kalau kau naik dengan dia dapat apa?"Hakim menggelengkan kepalanya secara perlahan.
"Ha, sebab tu kau kena naik dengan dia. Nanti ada benda baik yang menanti"Kata Keira, sinis.
Keira berdiri daripada tempatnya setelah dia memandang ke arah jam tangannya.
"Kau nak ke mana?"Tanya Hakim.
"Aku kena jaga adik Haris la apa lagi"Kata Keira sambil menepuk belakangnya yang kotor.
"Oh ya, kau kan penjaga tak berbayar dia"Hakim tertawa kecil manakala Keira menjeling ke arah 'boyfriend' rakannya itu. Hakim terus balik ke rumahnya semula manakala Keira ke arah rumah Haris.
Keira sampai di hadapan rumah Haris.
Ting Tong~~
.....
"Takkan Faris tidur lak? Nasib la aku ada kunci pendua"Keira terus membuka pagar.
"Faris!"Panggil Keira setelah dia masuk ke dalam rumah tetapi sunyi sahaja.
Keira berjalan masuk ke dalam ruang makan. Kelihatan sebuah nota kecil di atas meja makan.
To :Kak Kei
Faris keluar gi hospital.
Jangan bagitau abang Haris.From, Faris
"Sheet sheet sheet sheet!"Keira dengan pantas keluar daripada rumah.
Skip
"Faris!"Keira berlari ke arah Faris yang duduk di kerusi di dalam hospital.
"Akak, abang Hafiz tengah tidur tapi rupa dia macam dia dalam kesakitan"Kata Faris dengan suara yang perlahan sambil memandang ke arah lantai hospital.
I don't know why but that words kinda funny.
Keira mengeluh sebelum dia mengusutkan rambutnya.
"Abang Faris tau tak?"Tanya Keira walaupun dia tahu bahawa Haris tidak tahu apa-apa tentang ini.
"Belum. Faris tahu dia takkan bawak Faris jadi Faris datang sendiri"Terang Faris.
"Faris naik apa masa datang?"Tanya Keira.
"Naik teksi, Faris guna duit-"
"Faris?"Keira dan Faris memandang ke arah koridor hospital.
Haris dan Sarah berjalan ke arah mereka.
Shiet, aku lupe dia ada datang sini.
"Faris buat apa dekat sini? Kei yang bawak ke?"Haris memegang kedua bahu Faris.
"Ta-"
"Faris tutup mulut kejap"Haris menjeling ke arah Keira.
"Aku tau la kau benci aku sejak zaman sekolah tapi perlu ke kau bawak dia tanpa kebenaran aku?"Tanya Haris dengan suara yang keras.
"Kau nak cakap ni salah aku la?"Tanya Keira sambil menunding jari ke arah dirinya.
Sabar Keira, sabar.
"Yes, sebab kau bawak adik aku ke sini tanpa kebenaran aku. Apa? Kau cuba culik dia and then mintak kapel dengan aku lagi?"Muka Keira sudah merah menahan api yang marak.
Okey...sekarang boleh gi mampos dengan segala kesabaran aku!
"Kau jangan nak main cakap eh dengan mulut celupar kau tu. Kau dah la tak selidik pastu kau nak salahkan aku. Kau memang tak pernah berubah jadi lelaki yang tak guna"Kata Keira dengan suara yang keras.
"And kapel dengan kau? What a joke, buat apa aku kapel dengan lelaki macam kau?"Keira menjeling ke arah Haris.
"Believe me, aku takkan pernah suka perempuan jenis kau jugak"Keira menggenggam tangannya.
So that's how he feel huh?
"Haris~ Jom la kita tinggalkan dia. Takde maknanya kita tunggu sini lama²"Sarah menarik lengan Haris.
"Maaf, pesakit yang adik jumpa tadi dah bangun"Kata seorang jururawat yang baru sahaja muncul.
"Abang!"Baru sahaja Faris mahu bergerak ke arah bilik Hafiz, dia tergelincir berdekatan dengan tangga.
"Faris!"Jerit Haris.
Keira menolak Faris ke arah kerusi, menukar tempat dengannya.
BUK!
Mata mereka terbuntang luas apabila mereka memandang ke arah Keira yang terbaring lemah di tingkat bawah.
Darah mula mengalir keluar dari kepalanya.
"AKAK!!"
Apakah yang terjadi kepada Keira? Please vote, comment and follow. See ya'
YOU ARE READING
4 Bestfriend (season 2)
RandomJika anda mahu membaca, sila baca 4 Bestfriend yang pertama dahulu agar anda boleh faham tentang cerita ini. Jika anda baca juga dan tidak faham dengan cerita ini, jangan salahkan saya ya? Keira Ariffa yang telah meninggalkan sekolah dan meninggalka...