PART 1

765 17 0
                                    

#Queen by Pearl

PART 1

SPLASHHH!!!!  bunyi air menyirami tubuh Marsha. Dia terduduk sambil kasi keluar air dari hidung nya.

"kenapa ni mak?" matanya terkebil2 tengok macik alia.

Sementara Macik Alia berdiri sambil pegang baldi.muka nya sangat merah.

"dari tadi aku teriak suruh kau bangun, tapi nda pandai bangun!! Bangun lah bah kau!! Tangah hariiiiii sudah ini!! Nda lh kau pandai bangun awal!! Menulung lah bah kau sama aku. Ini inda, tidur tidur tidur!!! "

Marsha bangun dari katil kayu yang sudah usang. Tilam dan selimut nya masih ada air yg belum menyerap sepenuhnya. Cuaca mendung lagi tu. Dia tengok jam dinding tunjuk jam 11.50am sudah. Macik alia masih berdiri di situ, melihat anak nya yang basah kuyup. Jauh di sudut hati. Dia rasa bersalah juga buat anak nya begitu. Tapi ego orang tua kita nda boleh ukur.
"cepat² lah mandi, pigi cuci piring di dapur!! Kau fikir ada tukang gaji ka mau bikin tu semua?? " macik Alia terus keluar dari bilik Marsha, dia kasi tinggal baldi yang masih ada air sedikit di tepi katil.

Marsha baru umur 15 tahun. Jadi dia tidak melawan. Tahun ni dia mahu ambik PMR,kalau dia jadi anak derhaka nanti dia gagal, restu ibu tu penting. Itulah fikirannya naif.

Dia anak tunggal, lebih tepat anak angkat, satu²nya anak macik Alia dan pacik Hasan. Seorang yang bijak, suka belajar dan teliti. Setiap kali exam nama dia mesti tersenarai top 5. Peperiksaan yang penting buat dia lebih kerja keras mengulangkaji pelajaran. Lepas sesi persekolahan habis pun, dia ada extra class. Waktu malam pun belajar begitu juga dengan subuh. Dia langsung tiada masa untuk menolong ibu nya mengemas rumah.
Air menitis dari rambutnya jatuh kelantai,dia buka sarung bantal dan tilam, juga gulung selimutnya dan kasi masuk dalam baldi. Setelah itu, marsha ambik kain sarung dan salin pakaian basah. Dia pergi ke bilik air, mandi dan cuci kain.

Mahu 2jam juga dia cuci kain pakai tangan, tidak juga banyak 1besen besar ja pun baju kotor keluarga kecil tu. Tapi dia jenis teliti, kalau mencuci sangat bersih, tu lah ambik masa yang lama. Tiba² suara macik alia kedengaran lagi, dia membebel sambil cuci piring. Sementara Marsha masih didalam bilik air memakai sarung. Dia sudah selesai mandi.
Baru ja dia mau tolak daun pintu bilik air, dia cepat2 tarik balik dan berdiri kaku di situ.

"begini lah ni!! Aku kasi hidup kau dari kecil kau nda pandai bersyukur kan? Cuci piring nda la kau pandai cuci!!  Apa aku salah ambik keturunan orang? Darah pemalass!!! "

Pangggg!!!!! Bunyi tutup belanga jatuh ke lantai. Macik Alia sambung membebel lagi. Sementara marsha menahan air mata di sebalik pintu.

"aku mesti belajar bagus²,aku ndak mau sudah tinggal di neraka ni!!  Sabar ya marr, sikit masa lagi" dia pujuk diri sendiri. Dia keluar dari bilik air sambil angkat besen besar dan ampai di depan pintu bilik air.

Bubb!!! Bunyi besen terkena lantai. Marsha pun masuk ke bilik. Macik Alia tengok ja, muka nda puas hati. Baru ja si marsha pakai baju dalam, macik Alia lempar baju2 yang dia cuci ke dalam bilik Marsha.

"sahh memang kau bodoh!! Tu nampak di luar tu!??? Nampakkkk!!! Mendung kan?? Yang kau cuci kain juga kenapa? Nanti kalau nda dapat jemur ni hari tu kain tu semua bau buruk lahh!! Buruk macam muka kau!!! " macik alia terus berjalan pergi dapur.
Air mata marsha tidak tertahan lagi. Dia menangis sambil kutip semua baju tu isi dalam besen. Lepas tu dia angkat bawa pigi bilik air. Macik alia susun piring yang dia sudah cuci. Marsha berdiri tengok macik alia yg duduk mencangkung mengisi piring2 di rak bawah almari.

"apa lagi kau buat situ?? Nda sudah pandai berbaju?? "
"mak, boleh ka cakap bagus2 sama aku? Tu kain nanti aku boleh cuci juga bah balik" bergegar2 dia bercakap.

QueenWhere stories live. Discover now