Gelap. Hanna terasa dirinya terawang-awang di alam semesta. Tiada bintang. Tiada planet yang lain. Betul-betul hanya dirinya. Tiada sesiapa. She was all alone.
'Hanna, wake up. You are not belong to this place.' Bisikan halus ditelinga Hanna seakan-akan suara ibunya Naritta. Samar-samar ada cahaya yang mulai menerangi kegelapan.
'Hanna...' Namanya diseru lagi, suara yang sama. Hanna menggerakkan mata beberapa kali.
I am alive? Hanna berbisik. Perlahan-lahan dia membuka mata. Dia lihat sekeliling. Ke kiri ke kanan, ke depan dan belakang. Again, she is all alone.
'Where I am?' Tempat itu terlalu asing bagi dia.
Tik! Tik! Tik! Air menitik dari atas terus ke dalam laut. Seperti gua batu di dasar laut. Di beberapa sudut kelihatan barang-barang lama. Mungkin harta lanun yang tenggelam atau kapal-kapal dagang yang karam. Atau ianya memang disimpan di situ? Hanna tidak tahu.
Hanna mengelus rambutnya yang panjang. She feel something not right with herself. Isnt she is swimming right now? Dia tunduk melihat badannya sendiri. Alangkah terkejutnya Hanna.
Nonsense! Unbelievable! Hanna menggosok-gosok matanya beberapa kali. Dia mencubit pahanya. She cant feel her legs. Oh God! Kenapa tiba2 badannya dipenuhi sisik? What happened to me? Satu apapun tiada dalam ingatannya. Hanya kedua ibu bapanya yang tertinggal dalam memorinya. Nasib dia masih mengingati namanya. And she remember she was once a human.
What happened to me?! Hanna resah. Kakinya bertukar menjadi ekor yang penuh sisik berkilauan seperti silver kehijau-hijauan. Takkan dia sedang buat pergambaran drama pula. The mermaid? What say you..
'I am a fish now?' Hanna panik dan cemas. Dia berenang bukan berjalan, ke sana ke sini. Dia meronta, ekornya melibas kuat.
'No!!!! This is cant be true. I am a human!' Hanna menjerit cemas. Paling penting dia masih pandai bercakap bahasa Inggeris.
Suaranya bergema dalam gua dasar laut itu. Tubir matanya mula bergenang. Dia berharap semua ini mimpi belaka. Dia tunduk sambil menekup mukanya dengan tangan. She even has no one to talk with in there.
'Hanna..' Satu suara memanggil namanya.
Cepat-cepat Hanna berpaling. Finally, somebody is there.Seorang wanita bergaun putih. Cantik. Rambutnya panjang menghurai paras pinggang. Hanna seperti pernah bertemu dengan wanita itu. Akan tetapi Hanna ingat-ingat lupa.
'Here..' Dia menghulur tangan pada Hanna sambil tersenyum.
Bagaikan dipukau Hanna ikut saja. Saat jemarinya menyentuh hujung jari wanita tu, seperti ada arus eletrik yang mengalir dalam tubuhnya. Satu-satu memori bersama ibu dan bapanya muncul dalam fikirannya.
Semasa dia jatuh ke dalam laut, padahal dia dicampak oleh orang-orang Lark. Dia melihat dirinya tenggelam tidak bernyawa. Kalung cangkerang yang dipakainya bercahaya terang yang amat menyilaukan mata. Perlahan-lahan satu bayangan menghampiri dirinya yang kaku tidak bernyawa.
Ikan duyung. Yes a mermaid as the legend told. Ikan duyung itu menghembuskan sesuatu ke dalam mulutnya. Ada kepulan nipis seperti asap yang berwarna putih kebiruan menerobos masuk dalam mulutnya. Sekali lagi cahaya terang menyelebungi mereka berdua sehingga cahaya itu menembusi permukaan air laut.
Dup! Dap! Dup! Dap! Jantung Hanna kembali berdenyut seperti sediakala.
Hanna tersedar. Dia memejam mata dan mengeleng-gelengkan kepala.
'Princess Aria.' Ingatannya pada Puteri Aria jelas biarpun dia masih dalam kebingungan.
'Follow me.' Puteri Aria terjun ke dalam air. Mereka pasti menang jika bertanding dalam acara renang duo.Hanna ragu. Dia takut lemas. Dia terlupa, kini di boleh menyelam sesuka hati, berenang sesuka hati di lautan luas seperti yang diimpikannya sebelum ini. Satu-satunya impian yang masih tersemat dalam sanubarinya.
Akhirnya Hanna turut menyelam masuk ke dalam air. Dia belum mampu menyesuaikan diri dengan 'kelahiran' barunya.
Hanna menekup mulut dan hidungnya. Puteri Aria hanya menggeleng-geleng sambil tersenyum. Seakan-akan dia mahu mengatakan 'semuanya baik-baik saja Hanna, breath and swim.'
Hanna mengalihkan tangannya. Dia bernafas macam biasa. Amazing. Tidak pun dia lemas. Sudah tentu. Now she is alive as a mermaid. Dia mengekori Puteri Aria dari belakang. Mereka berenang jauh dan semakin ke permukaan air.
Puteri Aria dan Hanna kini sudah di permukaan air. Hanna melihat sekeling. Mereka berada di tepi laut yang berbatu-batu. Tidak jauh dari tempat mereka ada sebuah rumah agam yang seperti lama tidak berpenghuni tetapi masih kekal terjaga.
Pemandangan di sekitar tebing itu sangat cantik. Rumput-rumput tumbuh menghijau. Bunga-bunga liar mekar berkembangan. Pelbagai warna. Bunga canola dan daisy mendominasi kawasan itu. Warna kuning ada di mana-mana. Seperti dia sedang berada di Pulau Jeju, Korea. Amazing! Bisik Hanna dalam hati. Tidak pernah dia melihat tempat seperti ini. Biasa dia melihatnya dalam drama ataupun movie sahaja.
'Come.' Perlahan-lahan puteri Aria berjalan. Oh wait..
Automatically, she is a human now. Terbeliak mata Hanna. Meaning to say, its going to happen to her also. Yes. Kini dia berjalan seperti manusia biasa. Hanna makin bingung. Dia benar-benar tidak faham apa yang sedang berlaku. Hanna mengekori saja gerak langkah Puteri Aria sehingga mereka sampai ke satu tempat.
Dia dan Puteri Aria duduk di atas rumput di tebing tinggi yang menghala ke arah laut. Kalau jatuh ke bawah, harapan untuk selamat adalah tipis. Hanya jika, orang itu seperti mereka. Kalau ikan karuk yang jatuh juga pasti mati sebab ikan itu hidup dalam air tawar bukan air masin.
'Hanna..' Ucap Puteri Aria.
'Ya..' Hanna menjawab pendek. Wajah mulus Puteri Aria dipandang.
'Are you ready?' Soalnya lagi.Hanna tunduk seketika. Kemudian dia angkat muka semula. Dia pandang Puteri Aria sambil angguk-angguk. She has to even she wasn't.
Kalau itu adalah mimpi, dia mahu segera bangun. Kalau itu realiti, dia mahu kembali lena.
YOU ARE READING
The Mermaid
Fantasía#19 Highest Rank Hanna Midori gadis berdarah kacukan Jepun satu-satunya puteri tunggal Naritta dan Nobu. Semasa kecil Hanna bertemu ikan duyung yang menamakan dirinya Andromeda Aria sewaktu berkelah di tepi pantai dengan kedua ibu bapanya. Malang ti...