Mati atau teruskan hidup? Hanna rasa putus akal dengan situasinya sekarang. Hidupnya seperti layang-layang putus tali. Tiada arah tuju, tiada nakhoda yang mengemudi kapal layarnya. Terumbang-ambing dilanda badai ditengah lautan. Why me? Berulang kali persoalan itu hinggap di kotak fikirannya. Dia keliru dengan dirinya sendiri.
Biarpun Hanna tidak mengingati 90% alkisahnya semasa dia adalah manusia, dia ingin tahu juga. Rasa ingin tahu sesekali bertandang. Tapi bagaimana? Dia tidak tahu.
Hanya satu cara. Dia harus menerima kenyataan dan teruskan hidup. Ikan duyung atau manusia dia masih bernafas. One more chance, perhaps. So why not chill and have fun in the human world. The world once her world too.
'Auww!' Hanna cepat-cepat menarik tangannya. Rasa panas pada jarinya mematikan lamunannya.
Dia meniup-niup hujung jarinya yang sudah kemerahan. Melecur terkena hot pot yang berisi herba. Sesaat kemudian merah di hujung jarinya hilang sikit demi sikit dan akhirnya kembali normal. Is that a magic? No. It was a mermaid gold breathe. It can cure any light injured. Which is nobody know except Hanna and Princess Aria.
Saki menggerakan mata, dia terjaga dari tidur. Dia tidak sedar pun bila Ryota balik semula. Sungguh lena dia tidur seharian. Ada rasa ngilu sedikit pada luka di perutnya. Dia xjadi bangun. Dia mengerling ke arah tepi.
Martha? Bila pula Martha ke sini? Saki menggosok mata. He was in shock. Benarkah apa yang sedang dilihatnya. Dia menggosok mata lagi.
Yes, she is real. She was standing right there before her eyes.
'Hanna.' Ucap Saki perlahan. Dia cuba mencapai tangan Hanna. Tapi tidak sampai. 'Hanna...' Ucapnya lagi. Gerakan tangan Hanna terhenti.
Hanna menoleh. Bagaimana saki tahu namanya? Hanna mengerutkan muka. Atau dia tersilap orang? Hanna look around, nobody else other than two of them.
'How...how..I mean I am Mido. Not Hanna.' Hanna berdalih.
'No. You are Hanna.' Saki memegang hujung gaun Hanna. Hanna terkedu. Cepat-cepat dia mengalihkan tangan Saki.'I am sorry. Saya tiada niat jahat. You really look alike someone I knew. Ya, maybe..you or maybe not.' Tersekat-sekat lagi Saki menjawab.
Hanna pandang Saki lagi. Saki tiada dalam memorinya. Dia tidak ingat apa-apa, siapa-siapa selain ibu bapanya.
'I am Mido.' Ulang Hanna. Dia masih berkeras mahu Saki mengenalinya sebagai Mido.
'Hann...'
'Auchhh!' Sekali lagi jari Hanna tergeser pada pot yang panas. Cepat-cepat dia tiup kuat-kuat.'Are you all right?' Saki cuba bangun. Namun dia tidak berdaya.
'Is okay. You dont have to..' Hanna menghalang Saki dari bergerak. Dia membantu Saki baring semula.'Hanna..'
'How did you..' Hanna tidak menghabiskan kata-katanya. Wajah Saki direnung.'Dont you remember?' Soal Saki.
Hanna geleng-gelang dengan air muka hambar. Seperti orang yang bersalah tapi pura-pura tidak tahu. Bezanya Hanna betul-betul tiada ingatan berkaitan Saki. She really do not recall anything about Saki.
'Never mind then.' Saki mengalihkan posisi kepalanya ke arah dinding. Membelakang Hanna.
Hanna terpinga. Dia tidak tahu apa yang harus dia lakukan. Akukah yang bersalah? Hanna keliru. Mahu bertanya lebih dia segan. Dia sedar dia baru saja bekerja. Dia risau jika tersalah cakap. Tidak pasal-pasal dia diberi notis berhenti kerja 24 jam.
'I put your medicine here. Drink it.' Hanna membawa dulang dengan hot pot sekali ke dapur.
Saki diam membisu. Dia kecil hati. Hanna tidak mengecamnya. So what was the 'thank you kisses'? Insiden malam itu terbayang semula di fikiran Saki. Atau mereka hanya pelanduk dua serupa? Bisik hati Saki. Tapi nalurinya kuat mengatakan itu Hanna yang diselamatkannya dari cengkaman Lark.
YOU ARE READING
The Mermaid
Fantasy#19 Highest Rank Hanna Midori gadis berdarah kacukan Jepun satu-satunya puteri tunggal Naritta dan Nobu. Semasa kecil Hanna bertemu ikan duyung yang menamakan dirinya Andromeda Aria sewaktu berkelah di tepi pantai dengan kedua ibu bapanya. Malang ti...