Seorang wanita memakai jeans dan top putih dengan cardigan navy blue tersenyum bila melihat kelibat Ryota dan Saki menuju ke arahnya. Dia tidak sabar mahu berjumpa Saki.
Namun, senyumannya mati bila melihat seorang lagi wanita di belakang Saki. Langkahnya lambat.
'Who is she?' Bisiknya ingin tahu. Setahu dia, hanya Ryota dan Saki yang ada di rumah itu. Dia datang melawat apabila secara kebetulan bertembung dengan Ryota ketika di pekan tadi.
Dia berdiri setia menanti mereka sampai. Dia mengukir senyuman semula. Kelat.
'Sorry Dr. Mayu, to let you wait longer.' Ryota tersenyum. Dr. Mayu rupanya. Dia angguk-angguk. Wajahya ayu dan manis.
'Saa, are you all right?' Dr. Mayu baru perasaan darah pada baju Saki. Wajahnya terus keruh. Risau.
Dr. Mayu sempat menjeling Hanna yang tunduk segan. Nampak saja caranya memandang Hanna, dia tidak suka akan kehadiran Hanna. Tidak tahu kenapa, tapi Dr. Mayu tidak menyukai kehadiran Hanna. Tergugatkah dia?
'Just come inside Mayu. Saki will need you to treat his wound.' Jerit Ryota dari dalam.
'I am coming.' Dr. Mayu beredar meninggalkan Hanna dengan riak muka yang serius. Betul-betul hati dia tidak senang dengan kewujudan Hanna di sana.Hanna mahu membantu tetapi dia rasa tidak diperlukan. Dia terus menuju ke belakang, biliknya. Baru dua tapak dia melangkah dia berhenti. Dia juga risaukan keadaan Saki. Dia rasa dia yang menyebabkan Saki jadi begitu. Kalau bukan sebab dia ambil angin tadi pasti luka Saki tidak kembali teruk. Hanna menyalahkan diri.
Hanna patah balik semula menuju ke ruang tamu. Perlahan-lahan dia mengintai di sebalik pintu. Dr Mayu sedang merawat luka Saki.
'Mido, you can go rest. Dr Mayu will take care of Saki. You no need to worry.' Ujar Ryota yang menyedari kehadiran Hanna dis sebalik pintu. Dia tahu Hanna juga risau.
Hanna angguk-angguk. Dia sempat mencuri pandang Saki yang berbaring tanpa baju. Mata mereka berlaga.
Dapppp! Cepat-cepat Hanna pusing. Dia pigang dada dia yang berdebar kencang. Setiap kali dia bertemu mata dengan Saki, debaran di dadanya tidak mampu dikawal.
Hanna. Hanna merasakan Saki memanggil namanya. Who I am to him? Did I know him when I am a human? Hanna menyandar di dinding sambil memegang dadanya. Dia cuba memanggil semula ingatannya namun gagal. Saki tiada dalam memorinya.
Hanna berlari menuju ke biliknya. Dia terus merebahkan diri di atas tilam. Matanya mulai panas. Hanna merintih. Dia benar ingin tahu kenapa dia jadi begini. She feel lonely. She has no memory when she was a human.
Hanna memeluk lutut. Dia pilu. Air matanya bergenang di tubir matanya.
'Should I just get back to the sea? Should I just stay with princess Aria?' Persoalan itu berulang dalam fikiran Hanna. She feel like not belong to herself anymore.
'Hanna, you can choose either living as a mermaid or a human, half human in the mainland. But you have to remember the consequences. If you dont, your heart will stop beat.' Satu persatu pesanan Puteri Aria bergema semula dalam gegendang telinganya.
If she really want to die, its easy. If she really want to live even so easy. Hanna perlu cuba memahami dirinya. Menerima dirinya seadanya. Stop complaining and start living normally.
Hanna pergi ke ruang tamu semula. Mereka tidak ada di sana sudah. Hanya peralatan rawatan Dr. Mayu yang ada di atas meja. Sayup-sayup Hanna mendengar suara-suara mereka di atas. Perlahan-lahan Hanna mengekori suara dan tapak kaki mereka.
Mereka menuju ke bilik Saki di tingkat satu. Hanna bersembunyi di sebalik dinding. Tidak berapa lama kemudian, Ryota dan Dr. Mayu keluar.
'Let me show you your room. Its already late. Better to stay overnight here.' Ryota membawa Dr. Mayu ke bilik tidur yang disediakan untuknya.
'Oh sure. Thank you Shuu for the hospitality. I am sure staying here better than stay at hotel in town.' Dr. Mayu berbesar hati menjadi tetamu di rumah agam milik Saki. She finally get a chance to stay with Saki in here.
'Ya sure..you can enjoy the blue ocean, the green environment and fresh air.' Suara Ryota dan Dr. Mayu mulai senyap. Pasti mereka sudah jauh meninggalkan bilik Saki.
Perlahan-lahan Hanna menyusup masuk ke dalam bilik Saki. VVIP room. Hanna menarik pintu ke tepi selembut yang boleh. Dia tidak mahu membangunkan Saki. Mana tahu Saki sudah tidur.All these interior was designed exactly like the Japanese classical house. Hanna menarik pintu sedikit dahulu. Dia mengintai ke dalam. Saki sudah berbaring di atas tatami yang dilapisi dengan tilam nipis. Tiada katil. Setiap bilik tidak mempunyai perabot yang banyak. Hanya perabot asas sahaja.
'Hanna...' Pergerakkan Hanna mati. Saki terjaga? Hanna membatu seketika.
'Husshh, he even call my name in his dream.' Desis hati Hanna. Dia menarik nafas lega.
Saki meracau dalam tidur rupanya. Hanna mendekati Saki. Dia memandang wajah Saki seketika. Hanna mengelus pipi Saki. Dia tidak tahu kenapa tiba-tiba dia buat begitu.
No! What are you doing Hanna? Hanna cepat-cepat menarik tangannya. Nasib baik Saki tidak terjaga. Hanna menarik turun comforter yang menyelimuti badan Saki.
Luka pada perut Saki sudah dirawat oleh Dr. Mayu. Slowly, Hanna removed the bandage on Saki wound. She put it aside. Hanna membetulkan posisi duduknya. She take a deep breathe and blow it slowly into Saki wound. It was a white soul from mermaid heart that cure light injured. The golden breathe.
There is a white smoke slowly getting inside Saki wound. Perlahan-lahan sikit demi sikit luka Saki makin pulih. Dari kulitnya yang menggerutu, halus tiada parut. Just like a magic.
Cepat-cepat Hanna menampal semula luka Saki dengan bandage yang digunakan oleh Dr. Mayu. Tidak juga ketara sangat kalau bandage itu masih melekat pada luka Saki.
Hanna menarik balik comforter sampai di dada Saki. She tried to not make any noise that will be awaken up Saki.
'Hanna, is that you?' Tangan Hanna direntap semasa dia baru saja mahu berdiri. Hanna tidak jadi pergi.
Hanna gigit bibir. Dia pejam mata. Pasti Saki sudah bangun. Kini tangannya dalam genggaman Saki. Macam mana dia mahu keluar?
Hanna membuka mata. Saki masih dalam lena. Dia meracau lagi dalam tidur sampai terbawa di alam realiti.
'Yes, its me. Hanna.' Bisik Hanna perlahan. She wasnt realize. Its just come out from her mouth.
'I am glad, you're alive.' Saki membalas tapi mata dia masih terpejam rapat.
Hanna cuba menarik tangannya lembut, tapi gagal. Genggaman Saki terlalu kuat.
'Aduiii look like I have to stay here.' Hanna menekup mulut. Mengantuk.
'Stay with me, Hanna.' Terkebil-kebil Hanna memandang Saki yang dari tadi tidak habis-habis bercakap dalam tidur.
Lama-lama Hanna sangsi. Betulkah Saki tidur? Perlahan-lahan Hanna mendekatkan wajahnya di kepala Saki. Dia meniup lembut mata Saki. Tiada respond. Not even a little bit movement. Sah. Saki tidur mati.
Hanna memerhati lagi dahi, mata, hidung dan dia berhenti di bibir Saki. Bagaikan didorong oleh satu perasaan aneh, Hanna mendekatkan bibirnya pada bibir Saki. Satu saat. Badannya bagaikan terkena renjatan elektrik. Memori Hanna tiba-tiba menunjukkan ingatan yang samar-samar. A girl is dancing in crowded peoples. With a man. They kissed and then ran together.
Bang!!! Hanna tersedar bila bunyi seperti tembakan itu betul-betul bergema di telinganya.
'What was that?' Hanna menyentuh bibirnya.
'Oh God! Gila. Why did I kissed him.' Hanna memukul kepalanya berkali-kali bila dia menyedari tindakannya sebentar tadi. A bold movement. Yes thats it Hanna
You did that before.'The memory...' Hanna memejam mata memanggil semula memori yang baru dilihatnya sebentar tadi. Samar-samar saja. Dia tidak dapat mengecam siapa mereka yang ada di dalam memori itu. The girl, is that me? Hanna tertanya-tanya.
And that man, is that you Saki? Dia meneka sendiri. Hanna merenung lama wajah Saki. Pada akhirnya dia sendiri tidak pasti. Semuanya kabur. Langsung tidak jelas pada pandangan kasar.
Hanna penat berfikir. Dia akhirnya terlentok tidur di samping Saki. Tangan mereka masih bertaut erat sehingga ke pagi. Look like they are having a beautiful night.
'Are you awake Saki?' Ryota menolak pintu ke tepi. Opppss! Ryota menekup mulut. Rare sight.
'Oh sorry, I came to the wrong room.' Ryota keluar dan menutup pintu semula dengan senyuman.Cepat-cepat dia beredar dan buat-buat tidak nampak apa yang dia nampak. Dan juga buat-buat tidak tahu apa yang dia tahu.
YOU ARE READING
The Mermaid
Fantasy#19 Highest Rank Hanna Midori gadis berdarah kacukan Jepun satu-satunya puteri tunggal Naritta dan Nobu. Semasa kecil Hanna bertemu ikan duyung yang menamakan dirinya Andromeda Aria sewaktu berkelah di tepi pantai dengan kedua ibu bapanya. Malang ti...