Into the sea

308 19 1
                                    

Alangkah terkejutnya Hanna bila dia mendengar tapak kaki seseorang sedang menuju ke arahnya. She is swimming now, as a mermaid. Macam mana kalau orang nampak?

'Remember Hanna, you are forbidden to show your true nature to human. You will be in danger if they know about it.' Pesanan Puteri Aria terngiang di telinganya.

Hanna cepat-cepat cari batu untuk bersembunyi. Sekurang-kurangnya dia sudah berusaha. Yang selebihnya dia hanya mampu berserah. Dia percaya dia boleh berkompromi jika Saki dapat tahu rahsianya. Dia risau tapi dia perlu berlagak tenang. Calm down Hanna. Dia menarik nafas dan menghembusnya perlahan-lahan.

'Hanna, you can come out now.' Suara Saki termegah-megah. She has been found. Macam main hide and seek pula. Sebentar tadi Saki ternampak Hanna bersembunyi di sebalik batu sebaik saja dia sampai.

Jangkaannya tepat. Memang Saki yang datang. Jantung Hanna berdegup kencang. Oh my boss! Hanna mengetap bibir. I am done. Dia berbisik dalam hati. Perlahan-lahan Hanna mengintai di sebalik batu. Hanya separuh muka yang dia tunjukkan.

'What are u doing there? I thought you want to do something stupid!' Saki memegang dahi. Air mukanya masih gelisah sedikit. Terkejut benar dia.

'I am just swimming..'
'What swimming?! We have our pool on the third floor. You can swim there not in here. Kau nampakkah tidak ombak yang kuat tu. Bahaya.' Saki mengacukan jari telunjuk ke arah laut. He was nagging like a mother. Dia tidak bagi peluang Hanna bercakap pun. Sia-sia saja dia risau. Rupanya Hanna berenang.

Hanna memandang kosong ombak yang ganas memecah di atas batu. For her, thats was nothing. She is a mermaid. She can handle it. Manalah Saki tahu.

'What you lookin' at?' Saki merenung Hanna yang memandangnya dengan sikit pun tiada rasa bersalah. She even not recognize him tho. Kasian Saki. His existence was denied in Hanna's memory.

'Errr nothing. Your wound..' Hanna tergagap-gagap bercakap. Hanna menunjuk tompok darah pada baju Saki.

'Is okay. Come out now. Here..' Saki menghulur tangan. Nasib baik Saki tidak terus menerus memarahinya. Kalau dia terus dipecat, lagi parah.

Perlahan-lahan Hanna mahu menyambut tangan Saki. She almost forget she is not in the right time to do that. Hanna berundur semula sambil menggeleng kepala, tangannya ditarik semula. Dia bersembunyi semula di sebalik batu.

Saki terkejut. What was that? Dia mengerdipkan mata beberapa kali. Did he saw something weird?

'Gossshh! I even having hallucination right now.' Saki menggosok-gosok matanya. Kemudian dia raup muka.

'Hanna..its going to rain.' Saki memandang langit yang mula gelap.
'No! Turn around and close your eyes, tightly.' Teriak Hanna dari sebalik batu.

Saki tergelak kecil. Hatinya tercuit dengan kata-kata Hanna. Hanna intai-intai Saki semula. Sebelah mata dia saja yang kelihatan.

'Oh my! You are scared me. I will turn around. I'll count to 3..' Terkejut Saki melihat mata Hanna yang memandang tajam ke arahnya. Dengan rambutnya yang tidak terurus. Can you imagine the Jo-un ghost from the Japanese movie?

'1...2...' Saki membelakang dan menutup matanya.

He is starting to count. Hanna is very something. Just like when the first time he meet her. Luka pada perut Saki berdenyut bila dia mengingat kembali insiden itu. Ada rasa panas yang menebar pada lukanya. Saki tidak sedar darah kembali membuak keluar.

'I am done.' Hanna sudah berdiri di sebelah Saki. Lengkap berpakaian. Gaun yang sama.

'Thats so fast.. I dont even say 3 yet.' Saki membuka mata dan memandang Hanna yang malu-malu di sebelahnya. She look cute in her white lace dress, knee length. Simple but nice.

'Saki! Mido!' Ryota menjerit memanggil Saki dan Hanna. Hanna dan Saki berpandangan kemudian mengalihkan pandangan ke arah suara yang memanggil mereka. Ryota.

Ryota sudah balik dari pekan. Saki langsung tidak menyedari bunyi kereta. Dia terlalu bimbangkan Hanna. Keselamatan Hanna.

Mereka berdua melambai-lambai ke arah Ryota. Laju Ryota berlari menuju ke arah Saki dan Hanna. Ryota terkejut melihat tompokan merah pada baju Saki.

'Saa!! Your wound. My mum will kill me later.' Saki memegang kepala dengan kedua-dua tangannya. Air muka Ryota bertukar gelisah.

Saki memandang ke arah perutnya, Hanna juga. Tompokan darah pada bajunya sudah sebesar size bola. Saki terkejut. Dia tidak sedar pun. Tadi tompokan darah itu kecil saja.

'Thats my fault, Ryo.' Hanna gigit bibir.

Kalau dia tidak terjun berenang tadi Saki tidak akan jadi begitu. Dia turut risau melihat darah pada baju Saki. Maksudnya luka itu berdarah semula. Belum pulih sepenuhnya gara-gara Saki tidak pandai duduk diam. Mahu kena ikat dirumah dahulu baru dia tidak mampu kemana-mana. Menyusahkan betul.

'No! Thats my fault. I try to save Hanna. I was thought..' Saki tidak menghabiskan kata-katanya. Dia cuba memandang Ryota dengan pandangan minta kasihan.

'You was thought she want to kill herself? Once again?!' Ryota merenung Hanna tajam.

Hanna tunduk. Rasa bersalah menguasai dirinya. Tangannya memintal hujung gaunnya.

'Shuu..dont blame her. Sudahlah mari kita balik. Nanti hujan pula.' Kata Saki sambil mula mengatur langkah. Tapi langkah Saki mati. Ngilu dan perit pada lukanya datang lagi. He move a lot just now. That is the consequences.

'Are you hurt?' Ryota mendekati Saki.
'I think ya. A bit.' Saki mengerutkan muka.
'Itulah degil. I asked you to get rest at home. Not running the day.' Ryota mula membebel sambil memapah Saki.

Hanna makin rasa bersalah. Manalah dia tau Saki akan fikir begitu. Ryota dan Saki sama-sama punya fikiran yang sama dengan tindakannya. Kalaupun dia bunuh diri, laut itu tidak akan mampu membunuhnya. Thats was her home. She cant let them know. But she is a bit worried about Saki. She was curious too. Did they know each other when she is a human? She need to find out the answer.

'Mido! I warn you dont ever stand in the edge of the cliff or the rock or any place that will be risked people thinking you are going to commit suicide. Understood?!' Suara Ryota sedikit tinggi dan tegas. Kemudian dia mencebik geram sebelum meneruskan langkah.

Hanna terkejut dengan cebikan Ryota. Dia terkebil-kebil dengan amaran Ryota. Hanna memuncungkan bibir lepas Ryota pusing. Tidak puas hati.

'Dont you even say 'I am sorry?' Ryota menoleh lagi. Langkah Hanna juga mati. Sekali lagi dia terkejut dengan sergahan Ryota.

'I..I.. am so sooo..rry, Ryo, Saki.' Jawab Hanna gugup. Dia menundukkan kepala dan badannya sedikit. Seperti budaya orang Jepun. Oh well, all of them are sharing the same blood. Half-japanese.

'Apology accepted. Remember not to do it again. Do you get it Mido?' Ryota bagaikan hakim yang sedang menentukan hukuman pesalah yang didapati bersalah. Tiada bukti kukuh untuk membela diri.

'Yes, Ryo. I promise to not do it again.' Hanna angkat tangan macam yang baca ikrar di sekolah. Lagaknya seperti robot.
'Good girl.' Balas Ryota. Kalau Hanna buat lagi sekali, kena potong gajilah oleh Ryota.

'I told you, not her fault.' Saki cuba membela Hanna. Saki pula peguambela Hanna.
'Sudah. You just keep quiet. Last time pun saya kena juga. Thats the first time I saw her and ask her to work with us.' Saki diam. He was wondering if Hanna really want to end her life like that.

Dia menoleh ke belakang. Dia tersenyum nampak Hanna menyunyut seorang diri. Comel. Bibirnya masih muncung. Hanna cepat-cepat tunduk bila dia sedar Saki memerhati gerak-gerinya. Hanna tersipu, dia pura-pura sisip rambut di telinga. Ketahuan oleh boss.

What happened to you Hanna? Are you really Hanna the 'thank you' kisser? Is that you Hanna? Naluri Saki bertingkah sendiri.

Saki? I dont have a memory of you. Hanna memandang Saki dari belakang. Saki terkedek-kedek berjalan. Mujur Ryota ada menyokong langkah demi langkahnya. Hanna will need to do something for him later.

The MermaidWhere stories live. Discover now