Hanna mengangkat hujung dressnya yang meleret. Pergerakkannya terbatas dengan baju itu. Hampir-hampir dia tersadung kaki sendiri. Gara-gara membebel, sendiri lagi.
'Boyfriend?! Who the hell is him?' Hanna menarik nafas dan menghembusnya dengan kuat.
Lelaki yang memperkenalkan dirinya sebagai Rico dan mendakwa dirinya teman lelakinya membuat Hanna bingung lagi. Kepalanya sakit memikirkan satu-satu perkara yang berlaku diluar dugaannya.
'This is outrageous!' Hanna mengeluh. Dia meraup muka beberapa kali.
Saki? Rico? Or even anyone in the event not in her listed memory. Bagaimanapun dia cuba untuk mengingati, segala-galanya gelap.
Takkan ingatannya yang samar-samar itu adalah Rico? Tapi hati Hanna menafikan. Sepertinya dia mahu ingatan itu adalah Saki.
'God, please help me! I want to remember my past.' Hanna memejam mata. Dia berdoa dalam hati.
'Hey Hanna..' Bahu Hanna ditepuk lembut.
'Youuuu...' Pantas Hanna membuka mata dan berpaling. Bagaikan kilat.Saki tersenyum manis ke arahnya. Hanna yang menarik muka serius perlahan-lahan tunduk malu. Hanna tersipu. Dia ingatkan Rico datang mengejarnya.
'Saaa..I thought..'
'Do you waiting for someone?' Saki menangkap getaran suara Hanna yang gelabah.
'No! I am not.' Hanna menggeleng pantas. Actually she did. She is waiting for Saki.'You look beautiful with that dress Hanna. But why you are here?' Saki memuji seraya menyoalnya.
'Thanks Saa. Ambil angin.' Tipu Hanna. Takkan dia mahu mengatakan pada Saki, dia melarikan diri daripada Rico yang mengaku boyfriendnya dan langsung tidak dikenalinya. That will be weird.
'Are you sure?' Saki memandang Hanna tanpa berkelip. Hanna gigit bibir. Helahnya diragui.
'Ermmmm by the way, how do you know I am here?' Hanna memandang ke arah laut. Hari mulai senja. The sun gonna be asleep.Saki juga melangkah mengikuti Hanna. Dia tidak menjawab pertanyaan Hanna.
'Its beautiful, right?' Saki turut memandang senja yang mula berlabuh. Sebentar tadi dia ternampak Hanna tergesa-gesa keluar. Dia hairan lalu mengekori Hanna.
'You didnt answer yet my question..' Hanna mengerling Saki yang sudah berdiri di sebelahnya.Hanna sudah lupa dengan Rico. Dia rasa selamat dengan Saki. Berkesempatan menikmati pemandangan senja berlabuh dengan Saki membuai hatinya. Satu perasaan yang sukar digambarkan terbit dalam sanubarinya. The couple things. Love thingy. Diam-diam hati Hanna berbunga riang.
'You maybe do it again. The commit suicide...' Saki menjeling Hanna dengan senyuman mengusik.
'I am not!' Hanna menekan suaranya. Dia tertawa kecil.Kata-kata Saki mencuit hatinya. Ingatan Hanna singgah kembali bila Saki bergegas berlari ke arahnya walaupun pada ketika itu lukaya belum sembuh. That showed his kindness and softness inside his heart.
'Why?' Hanna terpempam bila melihat Saki memandangnya tanpa berkelip.
Saki mendekati Hanna. Jantung Hanna mulai berdetak laju. Gerak-geri Saki mengoncang perasaannya. What was with him?
Perlahan-lahan Saki meraih tangan Hanna. Hanna pula kaku bagaikan patung. Menghalang tindakan Saki juga dia tidak mahu. She totally allowed it all.
'I am glad that you come to me Hanna. Thanks God, you are alive.' Saki kemudian pelahan-lahan menarik Hanna dalam pelukannya.
'Saa...' Hanya itu yang mampu Hanna katakan. Jantungnya bagaikan mahu meletup. Tapi dia tidak menolak tindakan Saki.
'Just for a while Hanna. Lets stay like this.' Saki mengelus rambut Hanna lembut. Suara Saki menikam sanubari Hanna. Perlahan-lahan tangan Hanna membalas pelukan Saki. Tanpa disedarinya.
YOU ARE READING
The Mermaid
Fantasy#19 Highest Rank Hanna Midori gadis berdarah kacukan Jepun satu-satunya puteri tunggal Naritta dan Nobu. Semasa kecil Hanna bertemu ikan duyung yang menamakan dirinya Andromeda Aria sewaktu berkelah di tepi pantai dengan kedua ibu bapanya. Malang ti...