BAB 6

2.3K 100 1
                                    

PINTU rumah Mikael diketuk kuat apabila loceng rumah yang sudah ditekan berkali-kali masih tidak terbuka.

Dua tiga kali juga pintu itu diketuk. Maryam merengus. Dia ni buat apa maghrib-maghrib macam ni? Tidur ke apa?

"Mikael!" Maryam berbisik rapat dengan pintu sambil pintu diketuk-ketuk.

Beberapa saat kemudian, pintu dibuka kasar dan Maryam hampir terjatuh menyembah lantai. Nasib sahaja Mikael sempat menyambut tubuh itu dari tersembam.

Cepat-cepat Maryam berdiri semula. Dia berdehem sedikit.

"Ni telefon awak. Bagi balik telefon saya," pinta Maryam. Dia langsung tak pandang wajah Mikael. Segan.

Tubuh lelaki itu hanya memandang kepala Maryam yang menunduk ke bawah.

"Hoi." Suara itu sedikit kasar daripada biasa walaupun ia rendah. Maryam pelik. Dia mendongak sedikit ke atas.

Wajah Mikael kelihatan selamba dengan T-shirt kelabu cair kosong dan seluar track. Tangan sebelah lelaki itu berada di dalam poket seluar.

Hoi? Maryam geram.

"Hoi? Saya ada nama, okey. Maryam. Maryam. Bukan hoi!" jawab Maryam.

"Macam mana kau boleh pegang phone aku?" soal lelaki itu.

Kejap-kejap-kejap. Aku?

"Tadi balik kenduri saya terambil phone awak. Awak terambil my phone kut."

"Macam mana kau boleh pergi kenduri dengan aku? Kau siapa?" Suara dia selamba.

"Saya siapa?" Maryam hembus nafas berat.

"Never mind. Pulangkan balik phone saya. Saya tak access phone awak pun, jangan risau." Maryam jadi menyampah.

Hafez ke ruang tamu dan mencapai telefon bimbit Maryam. Telefon itu diselongkar sambil jalan ke pintu utama.

"Wow. Siapa ni? Cantik." Hafez tunjuk gambar yang ada di dalam telefon bimbit Maryam. Gambarnya bersama Meen.

"Hei! Sesuka hati buka phone orang kenapa?!" Maryam jadi berang.

"Kau yang tak lock phone, kenapa? Tak fikir pula kalau hilang, orang lain boleh access data kau sesuka hati."

"Suka hati sayalah nak lock ke tidak. Bak balik phone saya!" Maryam hulur tangan.

Hafez makin ligat menyelak satu per satu gambar Maryam yang diambil ketika berada di kenduri Myna. Bibirnya tersengih-sengih.

"Seriously, she's hot. Dia kawan kau ke? Cantik doh." Hafez sengih sambil menjamu matanya dengan wajah-wajah Meen.

"Bak balik la!" jerit Maryam.

"No. Aku rasa macam nak simpan phone ni sehari. You can have mine." Pintu rumah ditutup.

Maryam terpinga-pinga di hadapan pintu yang sudah tertutup rapat.

"IBU!" Muaz mencari-cari kelibat Puan Misha di dalam rumah. Tidak kelihatan.

"Ibuuu..." panggil Muaz lagi dengan senyuman yang tak lekang dari bibir.

"Ibu." Muaz tolak pintu bilik stor dan tubuh wanita tua separa abad itu kelihatan. Senyumannya mati apabila sang ibu cepat-cepat menyeka air mata.

Wajah lelaki itu bertukar bengis apabila gambar yang cuba disorokkan si ibu ditemui.

"Abang dah suruh ibu buang semua gambar-gambar ni, kan!" jerkah Muaz kuat membuatkan Puan Misha menggeletar.

"Maafkan ibu, Muaz. Ibu tengah berkemas, ibu terjumpa gambar lama," tangis wanita itu.

"Bak sini gambar tu. Ibu bagi sini gambar tu!" Muaz cuba merampas kepingan-kepingan foto yang berada di tangan Puan Misha. Jenuh wanita tua itu cuba memegang erat gambar itu tapi dia tidak berdaya apabila tenaga lelaki Muaz lebih kuat daripadanya.

SPLITWhere stories live. Discover now