"Sorry, Maz, aku terpaksa balik dulu. Mummy aku tak sihat." Terang Daim serbasalah.
"Tak apa, Im. Aku faham. Pergilah. Lagi pun, semua dah selesai. Kau jagalah adik aku ni macam nyawa kau ya, Im?" Mazliana mengucup dahi adiknya berkali-kali.
Muka Mailin nampak bingung sekali dengan apa yang jadi. Dia tidak faham apa pun yang orang disekelilingnya ini sedang katakan."Adik, adik kena ikut abang Daim, okey? jangan nakal-nakal, dengar cakap abang ni. Kak long sayang adik. Sayang sangat. Maafkan kak long, sayang." Mazliana lemah tika ini. Dia dapat merasakan benda buruk yang akan menimpa adiknya kelak.
'Allah, apa aku dah buat pada hidup adik aku ni?'
Dia sudah tahu cerita sebenar. Darias sudah menceritakan kepada dia, Mastura, Marissa dan Daim. Mazliana tidak tahu hendak membetulkan kesilapan arwah ibunya dengan cara apa lagi. Hawa dan Laila tidak mungkin memaafkan arwah ibu."Kak long, kak ngah dengan kak chik kenapa tak ikut adik sekali? jomlah.." Rengek Mailin tidak puas hati.
"Tak boleh, sayang. Kak long tak boleh pergi. Kak long kena jaga rumah. Nanti, kalau ada pencuri datang, macam mana?" Terang Mazliana agar adiknya faham.
"Tak nak, kalau kakak-kakak tak pergi, adik pun tak nak ikut abang ni." Protes Mailin.
Masing-masing memandang antara satu sama lain."Aku rasa, korang ikutlah dari belakang. Dah sampai nanti korang patah balik." Daim cuba memberi buah fikiran.
"Okey jugak tu, kak long jomlah." Kata Marissa.
Mazliana angguk tetapi dia masih tidak melepaskan pelukan pada adiknya.
Mastura dan Marissa memeluk antara satu sama lain.
Daim jadi pening dengan keakraban empat saudara kembar ini. Dekat kawasan rumah dia pun mereka ini boleh peluk-peluk, kan? kenapa nak peluk kat sini jugak? Macam-macam perempuan ni."Kakak-kakak sayang Adik. Kami tak selalu ada dengan adik, tau. Adik kena jaga diri." Kata Mastura.
"Adik sayang kak ngah, sayang kak chik, sayang kak long." Kata Mailin polos.
Daim dan Mailin bertolak pulang diekori oleh Mastura, Marissa dan Mazliana yang menaiki kereta yang lain. Iyalah, tak kan nak naik satu kereta kut, kan? nanti, macam mana mereka bertiga nak patah balik?
.
Mereka bertiga tidak banyak cakap. Masing-masing mendiamkan diri."Kak long okey?" Tanya Mastura yang berada disebelah pemandu.
"Kak long rasa down sangat, angah, achik. Apa kak long dah buat pada hidup adik kita?" Tidak semena-mena, Mastura menangis teresak-esak. Emosinya tidak stabil waktu ini.
"Kak long, janganlah macam ni. Achik tahu, kak long dah buat yang terbaik untuk adik. Kak long dah cuba, kan? Ni semua takdir, kak long. Insya-Allah, adik okey." Kata Marissa.
"Kak long sayang adik-adik kak long. Sayang angah, sayang achik."
"Ya, kak long. Kitorang tahu. Kitorang pun sayang kak long."
Tiba-tiba,"Kak long, lori kak long!" Mazliana tidak dapat mengawal stering kereta dan,
Dummmmm!
YOU ARE READING
Sayang, abang
RandomMenceritakan kisah kembar empat . Ayah dan ibunya meninggal dunia .