PART 7

202 3 0
                                    


Jenazah Mazliana, Mastura dan Marisa selamat dikebumikan. Daim memandang wajah si isteri yang baru dinikahinya. Polos wajah itu membuatkan Daim sebak.

'Maz, kau pergilah dengan tenang, Maz. Aku janji, aku akan jaga adik kau ni sampai akhir hayat aku. Sekarang, baru aku faham, kenapa kau beriya-iya minta aku kahwin dengan adik kau." Daim menarik nafas dalam-dalam. Dia tidak tahu bagaimanakah nanti Mailin hendak menghadapi mummy dan mak su. Mesti mak su sudah tahu yang Mailin ini anak tirinya. Apa yang dia harus lakukan?

"Kak long, kak ngah, kak chik,. Kenapa korang tinggal adik macam ibu dengan ayah? kenapa? adik tak ada siapa-siapa dah.." Kata Mailin sebak.
Daim menarik bahu Mailin mendekatinya.

"Abang kan, ada? abang jaga Mai, okey?"
Terkebil-kebil Mailin memandang wajah lelaki di sebelahnya.

"Abang nak jaga adik ke? tapi, adik nak kakak-kakak. Diorang cakap, diorang tak tinggal adik. Tapi," Mailin menangis lagi. Entah dia kuat atau tidak, dia sendiri pun tidak tahu. Walaupun cara pemikiran Mailin ini seperti budak-budak tiga empat tahun, tapi, hatinya sakit, hatinya tak kuat bila menghadapi kehilangan demi kehilangan. Kalau salah seorang dari mereka ada lagi dengan dia, kemungkinan besar, dia akan kuat. Tapi, semua sekaligus pergi tinggalkan dia. Allahuakbar.

"Tak apa, biar diorang pergi. Allah sayang diorang." Terang Daim sambil cuba menenangkan si isteri.
Mailin pandang wajah Daim lagi.

"Allah tak sayang adik ke, abang? sebab tu Allah tak ambil adik lagi?" Tanya Mailin kurang faham.
Daim menarik Mailin bangun. Mereka sama-sama menuju ke kereta. Alhamdulillah, Mailin tidak merengek-rengek untuk patah balik ke tempat kakak-kakaknya disemadikan.

"Sayang. Sebab Allah sayang Mai lah, Allah tak ambil Mai lagi. Allah nak Mai teman abang, ada dengan abang. Lagipun, kalau Mai ikut diorang, siapa nak doa untuk ibu, ayah dan kakak-kakak? siapa nak sedekahkan Al-fatihah untuk diorang?" Tanya Daim.
Lama Mailin diam. Tiba-tiba Mailin senyum. Terpana Daim dengan senyuman Mailin itu.

"A'ahla, abang. Abang ni pandailah. Tapi," Tiba-tiba wajah Mailin yang ceria, berubah sendu.

"Tapi?" Daim bertanya.

"Abang janji, abang tak tinggal Mai macam kakak-kakak?" Tanya Mailin sambil menyatukan jari kelingking mereka.

"Okey, abang janji. Dah, jom kita balik, ya?"
Mailin senyum sekali lagi. Dia mengucup pipi Daim dan terlompat suka.

"Adik sayang, abang. Sayang sangat. Abang sayang adik?" Sekali lagi Mailin bertanya.
Daim memegang jantungnya. Aduh, mengapa ada degupan laju di situ? adakah dia telah..

"Sa..sa..sayang."
Tidak semena-mena Mailin memeluk Daim erat. Kaget Daim. Aduh, kalau macam ni, boleh runtuh imannya. Nasib baik halal.
Kasihan Mailin. Tidak tahukah dia masih banyak lagi ujian menanti wanita polos ini? mudah-mudahan Mailin kuat menghadapi segala ujian yang datang.

Sayang, abangWhere stories live. Discover now