Sebelum mereka keluar dari rumah, Mereka bertemu dengan Hawa dahulu di biliknya.
"Mummy, daddy, Im minta maaf. Izinkan Im dan Mai keluar dari sini. Im tak sanggup nak tengok Mai sakit lagi. Ampunkan Im, mummy, daddy." Terang Daim. Dia pandang wajah mummy dan daddy silih berganti.
"Mummy kecewa sangat dengan Im. Kenapa disebabkan perempuan cacat tu, Im nak keluar dari rumah ni? sepatutnya, perempuan tu yang keluar."
Darias mengucap mendengar kata-kata si isteri."Hawa, Daim tu cuba melindungi isteri dia. Mestilah dia bawa isteri dia. Sudahlah Hawa, dendam Hawa tu tak ke mana. Asiyah dengan Malim pun dah tak ada. Apa guna awak berdendam lagi?" Tanya Darias hampir hilang sabar dengan si isteri. Si adik tidak apa-apa, si kakak yang over lebih.
"Ahh, Hawa tak pedulilah, semua tu. Yang Hawa tahu, Hawa tak suka perempuan ni. Abang tahu tak, Sia-sia pengorbanan hHawa selama ni. Sia-sia. Kenapalah anak dia ni tak mati ikut mak ayah dia? padahal, Hawa dah upah orang suruh rosakkan brek kereta si malim tu." Tanpa sedar, Hawa sudah terlepas cakap. Mukanya pucat tiba-tiba. Habislah, dia.
Dania, Marsha, Daim dan Darias terkejut dengan pengakuan Hawa sebentar tadi. Astaghfirullahalazim, mereka hampir-hampir tidak percaya.
"Apa kamu cakap, hawa? kamu yang bunuh Asiyah dan Malim? kamu?" Tengking Darias. Dadanya turun naik menahan marah.
"Hawa buat ni untuk Laila, untuk Marsha, abang. Hawa kesiankan diorang." Hawa cuba membela diri.
"Sampai hati mak long bunuh ayah. Walaupun ayah kahwin lain, Sha masih lagi boleh jumpa dia. Tergamaknya mak long buat Sha dan Mailin macam ni. Kami dah hilang seorang lelaki bernama ayah." Luluhnya hati Marsha tika ini.
'Ayah, Sha rindu ayah..Sha rindu ayah. Kenapa mak long buat ayah.' Rintih Marsha sendiri.
Dania dan Daim tidak tahu hendak berkata apa. Mereka dalam keadaan serbasalah. Terutama sekali Daim. Rupa-rupanya, mummy yang menyebabkan ibu ayah, Mailin pergi. Secara tidak langsung, mummy jugalah penyebab Mailin menjadi seperti budak berumur tiga tahun."Abang, jomlah kita pergi rumah ibu. Adik nak jum..jum.." Mailin tidak dapat menahan empangan airmatanya. Tangisannya berlagu juga di situ. Dia fahamkah apa yang orang disekeliling dia ini cakap? Ya, dia faham. Allah, kuatkan hatinya, Allah.
"Adik nak jumpa ibu, bang." Mailin terbaring lemah. Dia memandang sayu wajah Hawa.
"Kenapalah mak cik buat ibu ayah macam tu, mak cik. Ibu ayah ada sakitkan hati mak cik ke? Setahu saya, arwah ibu ayah sakitkan hati mak dia je." Jarinya menunnding tepat ke arah Marsha.
Masing-masing terkejut dengan pertanyaan Mailin. Saya? Mailin menggunakan kata ganti nama diri, saya, bukan adik lagi."Abang, jom jumpa ibu, bang." Mailin bangun menarik tangan Daim untuk pergi. Hati dia tidak kuat sekarang. Matanya sakit melihat pembunuh ibu dan ayah.
YOU ARE READING
Sayang, abang
AcakMenceritakan kisah kembar empat . Ayah dan ibunya meninggal dunia .