Traditie, religie, relatie

27 5 8
                                    

Traditie, religie, relatie

Naar de kerk gaan; een eeuwenoude traditie. Het is er voor veel mensen ingeslepen, het is een gewoonte geworden. Voor sommigen misschien zelfs een keurslijf, het moet, omdat we het altijd al gedaan hebben. It's just part of the culture. Waarom gaan we naar de kerk in 2017? Wat beweegt jou en mij om Gods huis te bezoeken? Gaan we omdat we meemoeten met onze ouders? Gaan we omdat het ons het vertrouwde gevoel laat ervaren van onze kindertijd? Of gaan we omdat het nu eenmaal hoort bij de gang van zaken die het leven bevat? 

Ik heb het idee dat naar de kerk gaan voor veel kerkgangers in Nederland een traditie is geworden. Een traditie, een oude gewoonte van een grote groep mensen, volgens Google. Prachtig, dat al zoveel jaren mensen naar de kerk gaan. De vraag is alleen gaan ze omdat het een traditie is, of ís het een traditie omdat ze een belangrijke reden hebben, namelijk God ontmoeten?

Gaan we nog naar de kerk om God te ontmoeten? Om naar Zijn huis te gaan, om over Hem te leren, om elkaar te helpen in geloof, om God te aanbidden, om te bidden, om te lezen, om samen te zijn in Zijn Naam...? 

Als ik kijk naar de kerk, denk ik, dat veel mensen, in en buiten de kerk, het christendom, het geloof, zien als een religie. Een religie, is  een meestal al eeuwen lang bestaand stelsel van verhalen, rituelen en gedragsvoorschriften, gebaseerd op een geloof in een God, volgens Google. 

Gedragsvoorschriften, oftewel regels. God staat boven jou en je moet maar gehoorzamen en voldoen aan de eisen en regels. Het is eenrichtingsverkeer. God zit boven in de hemel en jij moet maar leven op aarde en je kan wel tegen Hem praten, maar veel gebeurt er niet.

Wacht eens, volgens mij is dit strenge jasje helemaal niet wat het christendom in houdt. Wij hebben een God van liefde. Door Jezus' offer aan het kruis kunnen wij weer vrij tot de Vader gaan. God houdt van ons! Hij wil zelfs een relatie met ons. Een wederzijdse band. Een vriendschap. Hij is een Vader en wij mogen zijn kind, zijn zonen en dochters, zijn. Wauw. Een relatie komt van twee kanten. 

Stel, jij hebt een vriendje of vriendinnetje, je vindt elkaar super leuk. Maar als jullie niets ondernemen, niet praten, niet luisteren, dan zal de relatie gauw stuklopen. Liefde in een relatie komt namelijk altijd van twee kanten. Het mooie aan een relatie met God is dat God jou al Zijn liefde geeft. Hij wil dolgraag een relatie met jou! En daar kun je samen, niet alleen, met God aan werken.

Ik hoop dat, als jij naar de kerk gaat, je gaat om die relatie. Natuurlijk mag het een traditie zijn, maar laat het een traditie zijn omdat het om die relatie gaat, dat is zo belangrijk. Relatie staat boven religie. De liefde boven alles! 

Spread the love! Share the gospel!


Hope To Live ForWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu