Dear Diary,
Harini keputusan untuk ujian pertengahan tahun. Berdebar gila nak tunggu result. Lagi pula,cikgu dah letakkan nama aku untuk calon cemerlang SPM tahun depan. Lagi tertekan aku dibuatnya. Aku paling takut subjek kimia and fizik. Aduh lemah aku tiap kali pikir. Takut merosot. Kalau boleh aku nak kekal kan nombor 1 and terbaik dalam tingkatan,boleh lah aku tunjuk dekat mama papa bila diorang balik kerja. Wish me luck!!
-Dayana-Cepat-cepat aku simpankan buku diari lepas tersedar yang aku mungkin lewat ke sekolah.
"Pak Mat!! Dayana dah lambat ke sekolah ni"
"Haa ya!! Maaf Pak Mat lambat sikit ya Yana,tadi Pak Mat tengah check enjin"
"Eh tak pe lah Pak Mat,sempat lagi sampai ni"
Dalam kereta,aku tak banyak bercakap,risau dengan keputusan periksa. Walaupun semua kawan aku akan cakap "tak payah risau,kau kan selalu dapat nombor satu,buat apa nak risau". Diorang tak tahu ke,sebab selalu dapat nombor satu lah lagi aku tertekan pikir kalau prestasi aku merudum. Lagi-lagi bila cikgu senaraikan aku calon cemerlang SPM,lagi lah cuak aku dibuatnya. Cikgu pun satu,tak ke awal sangat dia calonkan aku,tunggu lah nak dekat hujung tahun baru bagitau,ni tak pasal-pasal aku dah cuak tahap mati ni. Aduh cikgu ni.
Sampai je di sekolah,Nia bestfriend aku dah lambai-lambai tangan dekat aku,kadang-kadang kelakar jugak cara dia lambai sambut aku tiap pagi,beriya-iya betul dia melambai,macam lah aku ni rabun sangat.
"Haa kau pahal lambai aku macam aku ni 1 kilometer jauh dari kau"
"Haha kau kan rabun,aku lambai aa,kang takut kau tak nampak aku yang kecil molek ni".
"Puih,meluat aku dengar"
Nia buat rolling eyes. Merajuk lah tu aku cakap macam tu,kesah apa aku? Hahaha
✏✏✏
"Harini cikgu nak bagi result ujian korang" suara cikgu Indah tu tiba-tiba jadi tak indah.
Aduh sakit perut aku dibuatnya. Mana-mana students mesti faham perasaan aku ni tiap kali ayat macam tu keluar dari mulut cikgu. Kadang-kadang daripada tak sakit perut,terus tiba-tiba rasa nak sembelit. Magik betul cikgu ni.
"Macam biasa nombor satu,Puteri Dayana Bt Ismail,bagi tepukan"
Fuh,terus hilang butterfly dalam perut aku. Hilang segala cuak aku. Alhamdulillah nombor satu lagi. Subjek killer aku,kimia and fizik pun meningkat. Fuh,pandai jugak aku ni. Apa lagi,kawan-kawan aku pun mulalah kerumun aku nak tengok keputusan aku,nak banding markah,ada yang memuji. Kembang kuncup hidung menahan pujian setinggi langit dari kawan.
"Peh padu beb markah kau,boleh terus fly ke Oxford ni".
Aku tergelak.
"Ada-ada je lah kau,padu-padu aku,kau pun apa kurang,nombor lima,meningkat kan? Tak sia-sia kau berkawan dengan aku hahaha"
"Haha eh sorry sikit eh,ni hasil titik peluh aku tiap malam aku pulun buat latihan,sampai lemak aku pun terbakar"
"Sama je aku tengok badan kau,montel jugak"
Nia cepat-cepat cubit aku lepas dengar aku cakap camtu. Sakit dia memang tahap gila lah,nasib badan lah dapat member baik macam Nia yang ada penyepit serupa ketam ni.
✏✏✏
"Asal kau diam je ni? Nak kata risau result,dah dapat dah result,dapat nombor satu lagi"
Soalan Nia yang satu ni,buat aku terhenti menyuap nasi goreng kantin ke dalam mulut aku.
"Tak ada apa lah,aku just sedih je bila fikir reaksi mama papa aku nanti" terus aku sambung suapan makanan ke dalam mulut aku.
Ni lah nasib aku. Apa guna ada anak pandai macam aku. Mama papa aku bukan nak bangga pun,tak pernah kot bangga. Nia jelah tempat aku ceritakan semua kisah aku. Walaupun Nia ni sejenis yang jenis mulut lepas,gila-gila,tapi bila bab masalah ni,dia je lah yang ada time aku susah.
"Ala,mana tahu harini diorang okay sikit ke"
"Haa yelah" aku menjawab malas. Bukan aku tak kenal perangai mama papa aku macam mana.
✏✏✏
"Macam mana keputusan Yana harini?"
"Nombor satu lagi Pak Mat"
"Alhamdulillah,bagus. Balik jangan lupa solat,syukur kepada Allah"
Aku tersenyum. Pak Mat ni act pemandu aku,tapi aku lagi rapat dengan dia dari parents aku. Kejam kan? Tapi memang itu lah realitinya. Pak Mat and Mak Esah (maid aku) dah macam family betul aku. Tiap kali aku balik sekolah,tiap kali aku sakit,dapat result ke apa,diorang lah yang banyak amik kesah.
"Nah hadiah,Pak Mat tak de banyak duit sangat".
Pak Mat hulur duit not rm20 kat aku. Serba salah aku dibuatnya. Bukannya tak cukup,cuma aku tak suka menyusahkan Pak Mat.
"Eh Pak Mat ni tak payah lah,simpan je,kalau Pak Mat nak bagi hadiah,Pak Mat tolong bodek isteri Pak Mat (Mak Esah) masakkan nasi ayam ya"
Cepat-cepat aku bagi alasan supaya aku tak payah ambil duit Pak Mat hulur. Lagipun memang aku tengah craving nasi ayam Mak Esah yang memang sedap tahap international.
✏✏✏
Masuk-masuk je nampak papa mama aku tengah sibuk dengan komputer riba diorang. Dua tiga kali aku fikir nak bagitau ke tak pasal result aku. Ah apa salahnya aku cuba."Papa,mama,tengok ni,ujian pertengahan tahun,Yana dapat nombor satu lagi"
"Haa yelah Yana,papa mama busy lah,lagipun ujian pertengahan tahun je,belum ujian SPM lagi"
Aku mengeluh dalam hati. Sia-sia je aku bagitahu. Dah agak dah jadi macam ni. Dari jauh aku nampak Mak Esah panggil and cakap nak masak nasi ayam untuk aku. Nak pujuk aku lah tu. Aku tersenyum walaupum dalam hati aku sakit.
✏✏✏
Dear diary,
Apa lah nasib aku,mama papa aku tak bagi pujian sikit pun. Aku tak harap hadiah pun,aku just harap diorang bagi attention sikit dekat aku. Aku tahu lah diorang ahli perniagaan tapi susah betul nak dapat perhatian diorang. Kalau Nia,mesti mak ayah dia dah puji dia tahap langit even dia dapat nombor lima. Hmmm. Dekat rumah aku cuma ada Pak Mat,Mak Esah and kau je diary. Rindu nak luang masa dengan family. Hmm -Dayana-
YOU ARE READING
PSIKOPAT
Детектив / ТриллерPuteri Dayana,gadis 16 tahun yang boleh dikatakan sebagai 'beauty with brain'. Hidupnya yang kurang kasih sayang daripada ibu bapanya sudah cukup membuatkan dia kesunyian. Tindakan kurang bijaknya yang memberi nombor telefon kepada lelaki yang tida...