DERINGAN kuat dari telefon bimbitnya mengejutkan Izham Iskandar dari lena. Dengan mata yang terpejam, tangan ligat mencari telefon bimbitnya di celahan bantal.
"Hesy... mana pulak handphone aku ni?!" marahnya dengan suara yang garau sebelum membuka sedikit kelopak matanya. Dia bangun dari baring, menongkat badan dengan tangan kiri dan bantal diangkat dengan menggunakan tangan kanan bersama dengusan kasar.
Setelah telefon bimbit berjaya dicari mata Izham kembali tertutup seraya menghempaskan badannya kembali di atas katil. Dia menjawab panggilan tanpa memandang nama si pemanggil.
"Helo..." serak suaranya membuka bicara.
"Tidur lagi? Lain aje suara."
"Emmm..."
"Izham, bangunlah..."
"Ye, saya dah bangun ni." Izham bangun dari baringnya sambil menenyeh mata berkali-kali. Kepala yang tidak gatal digaru. Rambutnya yang sudah sedia kusut semakin kusut jadinya.
"Saya nak pergi shopping." Wanita itu bersuara manja.
Badan disandarkan di kepala katil. "Ermm... okey."
Terkebil-kebil Izham memandang TV yang masih terpasang di hadapannya. Isy... aku tak matikan TV ke semalam? Sempat lagi dia mengelamun sambil menguap beberapa kali.
"Okey aje? Saya cakap saya nak pergi shopping. Kenapa awak tak cakap nak teman saya?" soal wanita itu tidak puas hati.
"Awak cakap awak nak pergi shopping. Itu statement, bukan soalan. Lainlah awak tanya saya nak teman awak ke tak? Barulah saya jawab... 'ye! Saya nak teman awak'." Spontan Izham menjawab. Beberapa saat kemudian barulah dia sedar apa yang telah dia katakan. Mata dipejam rapat. Dahi ditepuk kuat. Apesal aku cakap macam ni?! Marah Izham di dalam hati.
"Apa yang awak cakap ni?"
"I'm sorry! Saya baru bangun tidur. Biasalah, blur sikit." Pantas Izham mencantas kata-kata wanita itu. "Sebenarnya saya takde niat nak cakap macam tu pun..."
"Takpe, saya faham. Orang mamai memang macam ni. Hmm, awak teman saya shopping ye. Nanti kita shopping untuk awak jugak, saya belanja."
Terus bersinar-sinar mata Izham mendengar kata-kata wanita itu. Senyuman nipis terbit di wajahnya.
"Okey, pukul berapa?" Ceria saja suara Izham bertanya.
"Sebut pasal belanja terus ceria."
Tawa Izham meledak kuat. "Orang nak belanja, mestilah seronok. Macamlah awak tak tau duit tu penting. Duit adalah segala-galanya bagi saya. Nak beli cendol pulut pun duit, nak masuk toilet pun duit."
"Duit je? Habis tu, saya? Tak penting ke?" tanya wanita itu pula. "Tak cukup ke saya dan belikan awak kondo dan kereta? Setiap bulan saya bagi awak duit, kan?"
Izham mencebik tatkala mendengar bebelan wanita itu. Kepala diketuk dengan menggunakan tangan. Sentaplah pulak dia ni. Kau pun satu, yang cakap macam tu dah kenapa? Kan, dia dah membebel. Kalau dah perempuan tu, perempuan jugak. Membebel aje kerjanya. Marah Izham di dalam hati sambil buat muka.
"Awak pun penting jugak sayang. Dengan saya pun awak nak berkira ke? Awak kata saya boyfriend awak. Awak cakap awak sayang saya, janganlah nak kedekut sangat."
"Memanglah awak boyfriend saya. Sebab tu saya tak kisah habiskan duit saya untuk awak. Janji awak jangan cari perempuan lain dan setia dengan saya, copy that?"
YOU ARE READING
Alamak, Tersuka La Pulak!
Ficção GeralKhadeeja Safiya... seorang wanita yang sangat mementingkan abangnya, Khairy Sufyan dalam apa jua keadaan. Tindakan Hani Suraya yang meninggalkan abangnya menyebabkan Khadeeja berdendam dengan wanita itu dan dia menggunakan Izham Iskandar, kekasih pa...