chapter 26

950 108 12
                                    

Eunha sampai di rumah jung hee, agak larut malam. Jung hee lari memeluk eunha.

"eun pergi mana? Malam baru balik"

"jumpa parents eun lah."

"lamanya."

"sebelum eun lupa, parents eun nak jumpa keluarga unnie"

"wae? Nak hantar meminang?"

"aniya!~~ni sebab parents eun terhutang budi dengan keluarga unnie, lagi2,appa unnie!"

"ohh.. Arraseo, unnie hantar kamu dekat airport je tau"

"hah? Wae~" rengek eunha.

"unnie sibuk lah esok. Mianhae"

"eun mana tahu selok belok nak ke rumah unnie"

"dekat jalan gangnam ja. Nanti unnie send location lah"

"ha arraseo. Eun naik atas dulu. Jaljayo!"
                   🌈🌈🌈

Eunha pov.

Aku terjaga dari tidur dek kerana deringan jam loceng. Aku sempat menilik jam itu. "7.40" cakap aku sendiri. Aku segera masuk dalam bilik air untuk mandi lah kan, takkan masak.

Usai aku mandi, aku mengenakan baju warna merah bersama seluar panjang biru gelap. Aku hanya touch up bb cream dan bedak. Diakhiri dengan lipstick.

Aku pun tak tahu asal rajin sangat make up bagai ni. Well aku lebih kepada natural beauty.
Lastly, aku turun ke bawah.

Aku nampak hee unnie tengah hidang pancake. Aku segera duduk berhadapan dengannya.

"mian unnie, lama tunggu"

"gwenchana, ni makan ni dulu, lepas ni kita ke airport."

"arraseo" aku mula makan pancake itu.

End pov

                        🌈🌈

Tiba di seoul...

Eunha mencari kelibat ibu bapa nya. Matanya tertancap pada seorang yeoja yang sedang melambai ke arahnya.

Eunha segera berlari ke arah yeoja itu. "kajja!" ajak puan jung.
"appa mana eomma?" soal eunha sambil berjalan. "dalam kereta lah" jawab puan jung. Eunha mengangguk.

Eunha dan puan jung masuk ke dalam kereta. "dekat mana rumah keluarga tu?" soal tuan jung. "jalan gangnam." jawab eunha sambil pandang fon.

15 minit...

"kamu yakin ni rumah dia?" soal tuan jung. Eunha mengangguk. "betul lah tu.. Tengok la rumah bukan main besar." kata puan jung. Tuan jung keluar dari kereta.  Diikuti eunha dan puan jung.

Tuan jung menekan loceng. Tak lama kemudian, seorang pembantu rumah membuka pintu. Segera dia menyoal.

"encik ni siapa ya?"

"saya--"

"nugu yah, mi rae?" soal seorang yeoja dari dalam.

"molla yo puan!"

Yeoja yang seperti berumur 40 an itu datang ke depan pintu. "ahh.. Encik ni ya yang jung hee bagitahu?"

"ya ya.. Saya lah" jawab puan jung. Puan jung dikenali sebagai terlebih peramah. "masuk lah." pelawa puan jeon. Tuan, puan jung dan eunha melangkah masuk dalam rumah banglo.

"silakan duduk, chakkaman saya panggil suami saya" ramah puan jeon. Eunha sekeluarga duduk atas sofa yang empuk itu.

"yeobo, sofa macam ni lah saya nak.. Empuk ja. Untungnya yeoja tadi kan"

"awak ingat murah. Kita datang sini bukan nak beli perabot. Haish!"

Tak lama kemudian, tuan jeon turun dengan bergayanya. Eunha berdiri lalu bow. "eh tak payah lah bow bagai. Saya bukan perdana menteri pun" tuan jeon gelak kecil. Eunha duduk semula. Malu...

"encik sekeluarga datang ni kenapa ya?" soal tuan jeon. "kami nak berterima kasih sangat sebab tuan pemurah sangat,sanggup bayarkan 200 ribu won tu. Bukannya sikit" terang tuan jung.

"tak da apalah. Anak perempuan saya cakap pun macam terdesak sangat. Rupanya baru saya tahu tujuannya."

"mi rae!" panggil puan jeon. Lantas pembantu rumah itu datang. "ya puan?"

"kamu tak nampak ke tetamu datang? hidanglah teh or else dan tak lupa juga cookies"

"maafkan saya puan. Saya pergi sekarang." mi rae baru saja membuka langkah tiba2 eunha menyampuk.

"tak pa. Biar saya yang buat. Mi.. Mi rae buatlah kerja lain." kata eunha. Mi rae seperti teragak agak mahu beredar.

"kamu tetamu lah. Tak perlu lah. Auntie taknak susahkan."

"eh takpa2, saya bukan buat apa sangat pun. Bolehkan?"

"em.. Yelah. Dapur belakang sana ya."

Eunha angguk lalu bow. Mi rae ikut eunha untuk terangkan lokasi bahan2 seperti gula, serbuk teh dan sewaktu dengannya.

"ya, gumawo. Awak sambunglah buat kerja" eunha senyum. Mi rae bow lalu beredar.

"serbuk teh sini, air panas, lastly sugar. Where are u?" eunha membuka setiap pintu kabinet.

Eunha nampak satu balang kaca yang berisi seperti gula. Tapi masalahnya, balang itu ada di barisan atas kabinet.

"tahulah aku pendek. Kenapa letak tinggi sangat."

Eunha menjengket sedikit. Still tak sampai. Sampai satu tahap, ada tangan yang tolong capaikan.

Tbc..

Vomment!

[✔] The Runaway Bride •JJK•Where stories live. Discover now