(استراحة ذكر...سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته ...تقال ثلاث مرات صباحا)...
------------------------------------------------
"الفكرة كلها في الروح...الجسم النوراني لو حب الجسد المادي يحاول ويعافر الف مرة عشان ما يخرجش منه...زمان كان الاستاذ بيقولك "انا عليا 10% وانت عليك90...وكذلك العقار المعالج فالاقبال علي الحياة يمثل ال90% وهو لا يمثل سوي 10"...
انها مذكرات بدأ نادر بكتابتها كل يوم كما كان يفعل جده في الماضي...
نزلت قطرة من مدامعه علي التابلت فقام بمسحها مسرعا ثم أغلق الجهاز...قام بفتح جهاز اللاب توب،كتب في البحث (حجز تذاكر fun zone) حيث قام بحجز تذكرتين لتلك الملاهي الغالية التي تمنت سارة أن تذهب إليها مرارا...
قبل أن يغلق اللاب تفقد حسابه علي التواصل الإجتماعي فوجد خالد موجود...
-خالد...ازيك؟
-الحمد لله
-فيه ايه يا بني انهاردة؟😞
-والله ما فيش...بس هي شوية مشاكل
-من امتي بتخبي عني حاجة؟
-انا بس حابب اخد و ادي مع نفسي حبة
-طب بس احكيلي...
(اخر ظهور منذ 5ثوان)
رسالة جعلت نادر يغلق المحادثة و يغلق اللاب ...قبل ان يغلق اللاب سمع صوت رسالة ...انها سارة...
-انت ايه يا بني ...مافيش دم؟
-مساء النور يا سارة...عاملة ايه؟😊
-لااا يا بابا مش هتغلطني يا حبيبي...ماجيتش ليه يا مهمل ؟
-(مازحا) ياااه اخيرا قلتيلي يا حبيبي
-ولاااا ما جيتش ليه اخلص...ولم لسانك
لم يرد عليها ولكنه ارسل لها صورة التذاكر
-بجد يا نادر😍😍😍😍
-لأ بقي نادر ايه؟ هو مش انتي مش غلطانة بقي وعلوضعك😂😂😉
-بجد يا نادر رد عليا
-والله بجد ...كل سنة وانتي طيبة
-ربنا يخليك ليا😍😍😍
-جهزي نفسك عشان الجمعه الجاية هننطلق
-عمرك ما بتنسي عيد ميلادي...ربنا يخليك ليا...يا زفت
بتسم من محاولتها لكبح فرحتها خلف معاملتها المعتادة له ومسح دمعا متساقطا خوفا من فقدانها ثم طبع علي اللوحة تلك الكلمات...
-عمري ما هنسي ولحد 100سنة...
------------------------------------------------------نور: انت ليه بتعمل كده معايا ....ليه اتغيرت؟
-انا اللي اتغيرت؟ وحتي لو انا اتغيرت احمدي ربنا ان فينا حد اتغير اهه...
-ده اخر كلام عندك؟!
-انتي اللي خليتي ده اخر كلام عندي يا نور...يا نور اقسم بالله انا بحبك...يانور والله اللي باقولهولك صح، هو انا لو ما غيرتش عليكي ابقي كويس وحلو؟
-بس الغيرة مش كده ...ده اسمه طمع
-ولو اسمه طمع حتي...ما ينفعش اطمع فيكي؟!...تكوني ليا بس؟
صمتت برهة ثم ردت
-مش الفكرة بس...
قاطعها: ترضي اني يكون ليا صحاب بنات واهزر معاهم بإيدي واخد ارقامهم واكونتاتهم وازيط؟...
صمتت...
-شفتي بقي يا نور
-but i had grown up
علي كده
-فيها إيه لو اتغيرتي عشاني...جربي ...مش هتخسري حاجة
-اللي بيحب حد بيحبه زي ما هو يا خالد
-اااااه باب الهروب الدائم من التغيير...خلاص ما تتغيريش يا نور...اوعي تتغيري...سلام...عاوزة حاجة؟...
-الو الو...خالد؟😢...
------------------------------------------------------
في صباح اليوم التالي وفور بداية اليوم الدراسي
ركض نادر المتأخر حيث إستوقفه محمود
-ماتتسربعش المحاضرة إتلغت
-يااااه ازيك يا....... ياربي كان اسمك ايه يابني؟
-ايه يا نادر فيه ايه؟
(بنظرة لوم): نسيت اسمك يا خي من كتر ما بتغيب وتنشغل عننا
-صدقني الظروف و....
قاطعه نادر: الظروف والخروجات والمولات والحفلات ؟...صح؟
ابتسم دون ان ينطق حرفا واحدا ...
-محمود احنا يعتبر مولودين مع بعض...ايه اللي حصلك بس ...البنات دي عملت فيك ايه؟
نظر له بغضب: ماتجيبش سيرتهم كده تاني بعد اذنك يا نادر...وبعدين ماهو انت لايط مع اللي اسمها سارة دي وماحدش قال حاجة...
ابتسم نادر مخفيا تأثره بتلك الكلمات: طيب روح يا محمود تقريبا لورا بتنادي عليك...روح لا تزهق وتروح الهايبر من غيرك ...يلا يا بطل...
هم نادر بالرحيل...
محمود: يا نادر استني...
اشار نادر بيده وراء ظهره بمعني "اذهب" ...كلمات محمود جرحت نادر فلا احد يعلم سبب غياب سارة تلك الفترة سواه، نادر الذي دمعت عينه خلف نظارته بسبب صديق من المفترض أن يبني حصن صبره لا أن يهدمه حجرا حجرا...
خالد يري نادر مبتعدا فيذهب ليعتذر عما بدر منه سابقا...ذهب ناحيته وما أن رآه نادر حتي احتضنه وأخذ في البكاء...
خالد: إهدا يا نادر ووحد الله ...فيه ايه لكل ده؟ طب انا اسف يا سيدي ...
هدأ نادر تدريجيا ثم توقف عن البكاء وذهبا ليغسل وجهه ومن ثم جلسا يتناولا الإفطار معا...
خالد: فيه ايه بس يا نادر؟
تصنع نادر الابتسامة وهو يعلم ان خالد لا يصدقه...
-مافيش بس احيانا الواحد بيتضغط وكده...
-غريبة يعني...اول مرة تخبي حاجة عني...
سكت نادر لتدمع عيونه مرة أخري فينظر الي السماء مستنشقا...
-سارة يا خالد
-مالها...مزعلاك؟
-دخلت في حكاية آيه
نظر له في ذهول
-قصدك ال....
أومأ نادر برأسه إيجابا...
خالد: لا حول ولا قوة إلا بالله
بكي نادر بدموع صامتة و استنشاقات متتالية...
-انا بدأت احس ان المرض ده مرتبط بيا وعمره ما هيسيبني في حالي ...انا عملتله ايه؟...انا عملت ايه؟
-ما تقولش كده يا نادر وحد الله
-لا اله إلا الله...بس امانة عليك يا خالد حتي هي ما تعرفش، احنا مفهمينها انه شوية انيميا...
-ما تخافش يا سطي ...ان شاء الله خير ...ما تخافش يا نادر...المرض ده بيخاف منك صدقني...ارجع امسك سيفك وحارب من جديد واحنا معاك...
أنت تقرأ
قاموس العشق للعاشقين
Romanceاول يوم دراسي... ذلك الشاب يواري وجهه من زملاء ينتظرون وصوله لكي يكون بطل (حفلة) السنة بعد أن علم الجميع بقصته الرومانسية مع زميلته (ايه) التي علمته درسا قاسيا في (قاموس العشق للعاشقين) حيث قامت باذلاله وهو هائم سكران في عشقها...دكتورة وفاء تفاجئ ال...