Aku berjalan di sekitar rumah keluarga rin ni. Memang cantik rumahnya yang besar. Aku pergi ke taman mini yang berdekatan.
Aku memetik sekuntum bunga ros. Aku naikkan ke hidung baru nak hidu bunga tu terus dicampak oleh manusia di depan aku ni.
"Jangan hidu sebarangan. Risau nanti jadi apa apa aku tak tanggung. "
Aku pandang kecil besar kecil besar je mamat pucat depan aku ni.
Aku duduk di kerusi yang berdekatan. Muka dia aku pandang.
"Micheal, can i know something? " aku pandang muka dia.
Dia duduk di sebelah aku. Dia diam. Diam tanda setuju la kot .
"Kenapa keluarga kau pelik? "
Dia pandang anak mataku.
"Tak ada yang pelik. " balas dia ringkas.
"Tapi korang tak macam manusia biasa. "
"Nanti kau akan tahu. "
Malas cakap dengan dia ni. Awkward gila tau.
Aku terus bangun dari duduk. Aku terus melangkah tanpa menghiraukan dia. Bosannya.
Aku melangkah masuk ke dalam rumah. Rumah sunyi sangat. Kemana semua orang?
"Dia orang keluar pergi padang. Biasa petang macam ni kami main bestball"
"Kenapa kau tak join dia orang? "
Dia berdiri rapat di belakang aku. "Sebab kau kat rumah. Bahaya tinggal kan kau seorang diri. "
"Kalau macam tu. Boleh tak kalau kita pergi join dia orang main sekali? Saya pun teringin nak main. " aku memandang matanya dengan penuh pengharapan.
"Okay. Tapi.. " die mendekatkan mukanya dengan aku.
"Kalau nampak luar biasa jangan cakap apa-apa. Nanti aku ceritakan satu persatu."
Aku diam.
"Kalau kau setuju. Jom la. "
Aku menganggukkan kepala. Dia berjalan keluar dari rumah. Aku mengikuti dia.
Dalam hati bermacam pertanyaan mula timbul. Apa yang peliknya nanti? Dia orang maim guna kaki ke? Atau dia orang pukul guna punggung?
Kami berjalan beriringan. Padang tak jauh pun dari rumah itu.
Sesampai je. Papa dan mama Micheal tersenyum.
"Hai shahira zenra. Wanna join us? "
"Tapi saya tak pandai main. " aku tersenyum manis.
"Tah la pa.. Dia mana reti main. Dah la jom sambung main. " balas lauria.
"Jaga mulut tu sikit. " mama menegur.
Kami hanya memandang permainan keluarga Micheal itu.
Tapi yang menarik perhatian aku. Larian mereka sangat lain. Laju kalah manusia berlari.
Sedang aku khusyuk memandang permainan yang sangat hebat itu. Angin kencang yang sangat kuat menarik perhatian semua orang termasuk aku.
Terasa bahu aku di peluk kuat oleh Micheal. Aku diam tak berbunyi. Dada berdebar bukan main.
"Shit! Richard cari pasal dengan kita lagi. Micheal bawak ira balik secepat yang mungkin! " tegas papa micheal.
"Pejam kan mata kau. " aku terpinga apa yang dah jadi ni! Siapa Richard?
Aku pejamkan mata.
"Dah bukak mata kau. " aku bukak mata.
Aik? Kat mana ni? Aku pandang sekeliling, cantik.
YOU ARE READING
ENCIK VAMPIRE
VampireVAMPIRE? siapa tak takut pada vampire kan dapat-dapat manusia lagi lah. Tapi shahirah zenra ni lain pula sifat dia. Dia lagi fanatik dengan vampire lagi adalah. "Aku tak kira walau macam mana sekalipun aku nak masuk dalam dunia vampire. " ~ shahira...