lapan

47 14 0
                                    

" Alhamdulillah jumpa jugak selipar yang elok untuk Mukhlis pakai , kalau tak kena pakai terompah lah jawabnya . "  mama membuat lawak dan meletakkan selipar di lantai . selipar itu muat muat sahaja untuk mukhlis . tidak terlalu besar . bersih dan tidak terlalu lusuh .

" okay jom kita gerak sekarang . boleh la kita makan ,minum dan beli kasut " Mukhlis nampaknya akur  menurut tanpa banyak soal .

☁☁☁☁

" kita nak pergi mana dulu ni ? Mukhlis nak makan apa ? " mama jelas bersinar cerah wajahnya sebaik memasuki banggunan KLCC . biasa la mama kalau bab membeli belah ni nombor satu !

" kita pergi beli kasut dulu boleh tak ? " mukhlis meminta persetujuan . aku dan mama hanya mengangguk tanda setuju . kami terus masuk ke PARKSON

Mukhlis sangat mudah orang nya , memandang kiri ke kanan , dalam masa lima minit kasut gantian sudah dibeli dan dipakai . kalau aku , buat tawaf dulu kot

" yey ! kasut dah jumpa ! jom pergi makan ! "  mama betul betul mengalahkan rasa gembira aku . kami terus mengorak langkah memasuki  restoran makanan manis . Kami pergi ke Secret Recipe , bagi memesan kek dan makanan ringan .

" awak suka kek apa ? " aku bertanya kepada mukhlis untuk memesan .

" saya tak kisah , saya makan je " jawabnya .

tiba tiba telefon Mukhlis berdering . dia meminta diri dengan hormat untuk menjawab panggilan tersebut

☁☁☁☁

" saya ada terlepas apa apa ke ? " Mukhlis kembali duduk di meja . dan membetulakan posisi nya

" takde , siapa call awak ? " aku menyuap kek yang aku memesan tadi .

" Hani Nabila . saya ajak dia sekali untuk makan bersama kita " jawabnya .

sekajap . apa ? makan bersama ?

rosak . musnah . hancur ! sakitnya hatiku bila Mukhlis memberitahu perkara itu . Hani Nabila yang kini dibenci olehku akan memunculkan diri ?

nak taknak aku kena memaniskan muka , aku perlu terus senyum walaupun hati ni dah macam gunung berapi nak meletus !

" dee rasa lah kek ni , sedap ! " Mukhlis memesan sepotong Chocolate indulgence . dia menolak pinggan nya pada aku . kalau nak diikutkan , sekarang aku dah terkinja kinja kerana dapat berkongsi makanan bersama lelaki idaman !

tetapi , apabila Hani Nabila hendak datang menyibuk dan nak berkongsi kek ini pastinya aku rasa terseksa . kek yang sedap pun boleh rasa macam air longkang !

Tiba tiba Hani Nabila sudah mendekati meja , salam gadis itu disambut mesra oleh mama . Ya ,  mama tidak tahu apa yang berlaku antara kami berdua . mama juga tidak tahu yang Hani Nabila adalah pesaing jodohku . Pada ketika itu , aku hanya menggenggam kuat tanganku dibawah meja .

" eh , intan pun ada di sini ? " gadis itu turut menegurku dengan suara semanis gula . waktu itu , aku boleh nampak riak wajah nya yang tersenyum senyum kerana dapat menyibukkan diri antara aku dan Mukhlis .

geram weh geram ! kat mana mana mesti ada dia ! macam syaitan !

" ya saya ada disini , sambil sambil kami menunggu waktu solat maghrib , kami bertiga makan disini " aku menguatkan perkataan bertiga itu dan tersenyum yang penuh ' ejekan ' .

☁☁☁☁

aku pergi ke kaunter untuk membuat bayaran . disebelah ku Mukhlis .

" semua nya berapa ya ? " tanya ku kepada staff disitu

" semuanya RM67.90 " jawabnya

ketika itu aku sudah mengeluarkan dompet dari beg tangan ku tiba tiba Mukhlis laju menghulurkan sekeping RM100 ringgit .

" eh ? biar la saya yang bayar " aku memandang kilas ke arah Mukhlis . Mukhlis pula hanya membalas senyuman .

" takpe , bukan selalu kan ? " dia masih tersenyum .

" bagus nya suami akak ni hahahaha " tiba tiba staff itu bersuara . aku terkedu . what ?! dia ingat aku isteri Mukhlis ? kami berdua hanya diam tidak berkata apa apa . masing masing tergelak dengan apa yang dikatakan oleh staff disitu . yang dibelakang kami pula rasanya tengah tahan geram . ahaks !

☁☁☁☁
ting ! ting !

AGENDA YAHUDI⭐

anishodoh
; woi intan nak lepak rumah kau

fazlynberuk
; haah dah lama bodoh tak
  jumpa .

; nak jadi apa kau ni ?

intancantik
ha datang lah

suzy nak ikut sekali ?

suzybele
; mahu mahu !

; tapi i sampai lambat sikit

  ; nak pergi rumah nenek i
   dulu .

fazlynberuk
; ah ye la tu padahal nak jumpa
  Theo kan ?

intancantik
theo ? siapa ? kenap aku taktahu pape

david teo ke ? eh takkan lah

suzybele
; eh bukan lah ! nanti kita jumpa
   i cerita okayy ?

anishodoh
; ha pastu nanti time kitorang nak
  cerita simpan sikit kau punya
  bele

; menyampah tahu tak ?

intancantik
dah diam !

☁☁☁☁

kedengaran lonceng rumah ku ditekan . aku terus meluru ke arah pintu untuk membuka pintu untuk mereka . kami semua naik di atas . bilik aku . kalau dibawah takut kacau mama nak tengok TV . kami membuat keputusan untuk duduk di bilik sahaja .

" weh intan ! besar nya bilik kau ! " kata fazlyn sebelum dia melompat ke atas katil ku bersaiz queen .

" kau takde cerita ke dee ? " tanya anis sambil mata nya melihat lihat hiasan di dinding bilikku .

" ok patut la aku bagitahu yang aku ni minat ustaz Mukhlis tu ? " soalku .

" oh bagitahu je lah ! kau ni en cinta ni umpama kentut tahu tak . susah nak dilepaskan sebab malu kan ? tapi bila dah lepas tu peh lega ! bau kebahagiaan ! " aku berkerut kerut apabila anis berkata begitu .

" haah , dee baik kau cakap je " fazlyn yang tadi nya terbaring di atas katil ku kini sudah duduk .

" segan la " aku menggosok belakang tengkuk ku .

to be continue...!

sorry guys ! dah lama tak update . lately ni busy . tapi author cuba cari masa untuk buat hehehe

please jangan jadi silent readers okay ?! tinggalkan vote and comment . bye ! ♡

PILIHAN Where stories live. Discover now