empat

59 18 2
                                    

" Assalammualaikum  semua tetamu rumah Allah yang dirahmati , syukur Alhamdulillah kita masih diberi kekuatan untuk hadir pada malam ini . paling penting , ada usaha mendekatkan diri dengan ibadah . paling bagus , ada ingatan untuk menambahkan ilmu . "

ketika mendengar permulaan kata kata Mukhlis , secara tiba tiba diriku bertambah panas dengan kata kata Hani Nabila .

" jangan kusyuk sangat dengar suara Ustaz Mukhlis . Dia saya punya " katanya .

aku rasa dia sudah ulang benda ini sebanyak 10 kali . Ya Allah , tak sangka gadis bernama Hani Nabila itu makin mencari pasal . sumpah 'annoying' gila . aku mengetap bibir kuat kuat , ikutkan hati aku nak je menyumpah seranah dia ni . pastu bagi satu muka tu lebam . Tapi ini masjid , rumah Allah lagi suci dan terpelihara . Ini tempat yang dihormati , bukan medan pergaduhan .

" malam ini saya ingin menyambung topik tentang kematian . saya suka mengingatkan tentang mati pada jemaah sekalian . setiap benda hidup di muka bumi ini akan mati . tidak pernah berlaku , orang mati hidup balik menasihati kita  tentang saat saat nyawa dicabut sebelum bersemadi di alam kubur " permulaan kuliah Mukhlis memadamkan segalanya . menggetarkan rasa dengan suaranya yang sayu dan mendayu , membuatkan aku terus lupa akan konflik aku bersama Hani Nabila .

" ketika Allah mencipta Al Maut ( kematian ) dan menyerahkan kepada malaikat Izrail  , Izrail sendiri khuatir tidak terdaya  untuk mengambilnya  sedangkan Al maut lebih agung darinya . " perkongsian Mukhlis  begitu menarik , sehingga aku yang selalunya tertidur ketika mendengar ceramah di sekolah dulu kini boleh kekal segar bugar !

" Baginda Rasullullah S.A.W pun pernah bersabda apabila sampai ajal seseorang itu, maka akan masuklah sekumpulan malaikat ke dalam lubang lubang kecil pada badan . Kemudian ditarik roh melalui kedua dua telapak kaki sehingga ke lutut . kemudian datang lagi sekumpulan malaikat yang lain , masuk menarik rohnya dari lutut hingga perut  . Proses berikutnya , sekumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari perut hingga ke dada . akhir sekali , sekumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga kerongkong dan saat itulah dikatakan saat nazak seseorang itu "

☁☁☁☁

masa berlalu bagaikan terlalu cemburu . mata ku meluru ke arah jam di tangan menunjukkan waktu sudah hampir ke angka 10 malam . terlalu cepat kuliah agama yang disampaikan oleh Mukhlis itu menemui penamat .

semua jemaah perempuan sudah melipat telekung , mula mematikan kipas dan sekejap lagi pasti menutup suis lampu . aku akan berpisah dengan Mukhlis dan hanya dapat bertemu kembali dengannya dalam tempoh seminggu lagi itu pun kalau tiada tugasan untuk terbang ke luar negara .

kaki ku menuruni tangga dan meninggalkan ruangan solat muslimah . kepala ku ligat memikirkan cara untuk menegur Mukhlis .

Takdir tidak menyebelahi , sampai je anak tangga yang paling akhir , Mukhlis sudah berada di depan mata . melihat sahaja lelaki berkopiah ini , hati ku cair bagaikan keju yang dipanaskan . lutut menjadi lemah bila mahu melangkah , nasib baik lah sudah sampai ke anak tangga yang akhir . kalau tidak , mungkin aku akan jatuh terjelepuk di depan mata nya .

" Assalammualaikum dee " Mukhlis menegurku lembut dengan rasa hormat .

indah gila dunia ni bila dengar suara dia ! rasa mahu terbang kerana terlalu seronok ! ahaks !

baru aku mahu mengukir senyuman dan membalas sapaanya, tiba tiba mata Mukhlis beralih . dia kemudian menyebut nama musuh paling ketat yang aku benci sangat !

" eh Hani Nabila "

ingatkan aku terlalu istimewa buatnya kerana menyebut dan menegur namaku . rupa rupanya Mukhlis turut menyapa Hani Nabila yang berada di belakangku .

PILIHAN Where stories live. Discover now