sebelas

37 8 2
                                    

" tapi kan awak , ibu awak tahu ke pasal ini ? " aku pun tertanya tanya. dia terus melamar aku untuk menjadi isteri kepadanya . tetapi ibunya setuju ke dapat menantu macam ni ?

" haihh dee dee , saya hidup sebatang kara je dee . mak ayah saya meninggal semasa saya berusia 15 tahun akibat kemalangan . saya tiada adik beradik . saya anak tunggal . mungkin waktu ini la yang paling sesuai untuk hadirkan orang baru dalam hidup saya , iaitu awak dee . " dia mengukir kan senyuman yang amat manis kepada ku . haih , mulut ini twrasa berat untuk berkata apa apa . aku terdiam seribu bahasa . ini ke Mukhlis selama ni ?

" kenapa awak diam je ni ? saya keluar dulu la mungkin keadaan awak tak berapa baik , saya bagi awak masa untuk bersiap dan tukar baju ya ? Assalammualaikum " Mukhlis bingkas bangun dari duduk nya di atas kerusi yang bersebelahan dengan katil dan terus menuju ke pintu keluar bilik .

aku mengenakan badan ku dengan sepasang baju kurung cotton bercorak bunga . nasib baik la tadi mama bawa baju kurung . nampak la ayu sikit aku ni ahaks! dan selendang putih diletakkan di atas kepala . kali ni jambul tak terkeluar lagi !

aku terus menarik pintu bilik iaitu tanda tiba masanya untuk aku keluar dari hospital ini . kelihatan Mukhlis sedang duduk di kerusi yang berada di luar bilik sambil membaca al-quran menggunakan smartphone nya .

Ini la yang aku impikan selama ni ! yang dapat membimbing aku !

aku terus pergi ke arah dia dan menegurnya lembut..

" Assalammualaikum awak " menegurku lembut ala ala gadis melayu terakhir gitu .

" Waalaikumussalam.. " Mukhlis terus mengangkat muka dan terus memandang ku pelik . Pandangan yang penuh makna . sampai mata pun tak berkelip lah !

" hello ? Mukhlis , awak okey ke tak ni ? " aku melambai lambai tangan ku di depan mukanya.

" ye ye saya okay hahaha . awak nampak lain dan cantik " diakhir kata Mukhlis tertawa kecil . aku pun ikut bersama dan menafikan apa yang dikatakan oleh nya.

" jom la kita pergi kaunter tu . lepastu saya hantar awak balik ye ? " aku mengganguk perlahan tanda setuju kepada nya .

♤SKIP♤

kereta yang dipandu oleh Mukhlis Naufal telah sampai didepan rumah ku . aku membuka perbualan untuk memecahkan suasana yang sunyi .

" em Mukhlis , terima kasih hantar saya ni . awak dah banyak tolong saya . terima kasih banyak banyak " aku berkata dengan teratur agar nampak sopan dimatanya hihi .

" Dee, saya ikhlas buat semua ni . tidak mengapa , kalau awak perlukan pertolongan , awak call je saya ye ? saya selalu ada untuk awak " Mukhlis memandang ku tepat . pandangan yang penuh keikhlasan . Dia memang serious nak kahwin dengan aku ke ?!

" baiklah , saya minta diri dulu ya ? terima kasih sangat . Assalammualaikum "

" baik , jaga diri ya ? Waalaikummussalam.. "

aku keluar dari perut kereta yang dipandu oleh Mukhlis dan menuju ke pintu pagar rumah ku . Aku membukanya dan terus menuju ke pintu rumah dan mengetuknya .

pintu itu dibuka oleh adik kesayangan ku sendiri , Ya Adam .

" KAKAK AKU DAH BALIKKK !! " adam terus memeluk ku erat . haih kemain eh kau dik .

" ye kakak kau dah balik . macam mana Universiti baru ? " aku terus melangkah masuk ke dalam rumah dan duduk di atas sofa .

" okey je kak ! sekejap , dengar dengar ada orang tu melamar kau ? ada juga nak dengan kau ni kak " dia memandang ku dengan pandangan yang penuh ejekan .

" eh kau patut beruntung la kau tak langkah bendul . " kataku

" eh jap , kau dah setuju ke nak kahwin dengan dia ? "

" I said yes to him "

" GILAAAAA K DAH BAU NASI MINYAK " Adam pula yang teruja bila aku akan berkahwin . Macam macam la kau ni dik.

" Dah la akak naik atas dulu lah . malam nanti kita borak lagi , rindu kat adik akak sorang ni ! " aku mencubit pipi nya lalu terus berlari menuju ke tangga sebab aku tahu dia tak suka orang cubit pipi dia !

♤ SKIP ♤

" MASUK LAAA PINTU TAK KUNCI PUN !! " jeritku . kedengaran ada seseorang telah mengetuk pintu tu buat beberapa kali . tiba tiba pintu itu dibuka perlahan dan didatangi oleh  Anis , Fazlyn dan Suzy

" Ya Allah ya tuhan ku ! dah lama nau aku tak jumpa kau dee ! " anis berlari pantas ke arah ku lalu memelukku dengan erat .

" eh tolong la lepas lepas ! korang ni kenapa tak cakap nak datang ? ni kenapa korang masuk je ? siapa buka kan pintu untuk korang ni ? " soalanku yang bertubi tubi membuatkan mereka tertawa kecil .

" haih dee dee , Adam adik kau tu ha tolong buka kan pintu kitorang bila kitorang sampai je kat depan pintu rumah kau . " Fazlyn mengeluh perlahan .

" hey , katanya ada orang tu melamar kau ? cincin mana cincin ? " kawan karibku yang berbangsa cina ini mengjongket jongket kening nya ke atas .

" ish kau ni sibuk kan ? datang sini semata mata nak tahu pasal tu la tu . " aku dah dapat mengagak yang mereka datang sini tiada niat lain . aku pantas menujukkan cincin yang berada di jari manis ku . sungguh cantik cincin itu . tidak terlalu kecil dan tidak terlalu besar . muat muat sahaja dengan jari ku yang kecil ini . kenapa aku pakai ? orang dah bagi takkan la taknak pakai kan ?  hahaha lagipun mama telah bertuju dengan niat sebenar Mukhlis mendekati diriku adalah untuk menjadikan aku yang sah disisi nya .

" weh cantik gila cincin ni ! " kata anis dengan nada yang tidak puas hati

" untung la ada orang nak . aku masih menyendiri " fazlyn yang tidak putus putus berkata dirinya seorang yang 'loner' padahal dia sudah berpunya iaitu Zarith namanya . mereka sudah 5 bulan berkenalan .

" lyn , berhenti berlakon please . menyampah ok ! " suzy berkata dengan dialek cinanya . tapi memang betul pun . menyampah . cuba bersyukur ada orang nak ! ramai lagi perempuan yang di luar sana inginkan pasangan !

" so, bila nak langsungnya ? " kata anis

" entah kitorang tak decide lagi . korang rasa bila ? "

" ESOKKKKKK " jerit mereka bertiga serentak

" kepala hotak kau la esok . nak kahwin kat mana kalau esok? " soal ku

" golok la "

" dah la pergi mati " aku berkata sambil membuat muka hambar.

to be continue..

hai assalammualaikum buat apa tu ? Salam ramadhan al mubarak guys.  puasa puasa ni kawal la nafsu anda semua ya ? minta maaf la sebab update lambat takde sapa nak sumbang kan idea adu ok la jangan jadi silent readers k . selamat berpuasa ☁️

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: May 17, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

PILIHAN Where stories live. Discover now