Part 2 : Cherry

6.4K 394 68
                                    

Selesai membersihkan diri, aku menyarung jogger pant dan t-shirt merah jambu berlengan pendek. Perut yang terasa lapar memaksa aku melangkah ke dapur.

"Mama?" Aku memanggil.

Tiada sahutan. Mana pula mama ni?

"Mamaaa!" Aku melaung pula.

"Dekat stor, sayang!" jerit mama dari belakang rumah.

Patutlah tak dengar. Ada dekat stor luar rumah rupanya. Sempat aku mencapai popia di bawah tudung saji dan menyumbat habis ke dalam mulut seraya menuju ke stor.

"Mama bu- arghh!" Terjerit aku apabila ada kucing peliharaan mama, Cherry menggesek bulunya di kaki aku.

"Ey, sanalah!" Laju aku memanjat ke atas kerusi batu di situ.

"Meow~ prr~"

"Pergilah! Jangan dekat, please! Ergh, tolonglah! Shuh! Shuh!" Aku menghentak-hentakkan kaki dengan harapan Cherry akan pergi tapi malangnya tidak.

"Apa bising-bising tu? Kejap, Syira! Mama tengah kemas ni!" laung mama dari dalam stor.

"Meow~" Cherry naik ke atas kerusi.

Oh, tak. Ni bukan petanda yang baik.

"Arghh!" Akibat terlalu takut, aku hilang keseimbangan.

Mana serebelum? Dah tak berfungsi dengan baik? Ni semua salah kau, kucing! Aku pejamkan mata bila badan dah mula tumbang.

Eh? Tak sakit pun. Perlahan-lahan aku buka mata. Maka terpampanglah wajah seorang lelaki di depan mata. Hensem pula rasanya kan. Bidadara syurgakah ini? Apa aku sudah mati?

"Ehem!" Lelaki itu berdehem perlahan.

Cepat-cepat aku turun dari dukungannya. Kaki jejak tanah. La, hidup lagi.

"Awak okay?" soalnya.

Aku angkat kepala memandang dia yang lebih tinggi. Oh, Ammarlah.

"Okay. Terima ka-" Terhenti ayat aku apabila ada bulu lembut yang menggesek di kaki.

Lagi sekali? Bagus. Mata dipejam menahan ketakutan.

"Hey, what's wrong?" Terasa bahu disentuh.

"Am... bil... ku... ku... cing tu." Tergagap-gagap aku merayu.

"Awak takut kucing, huh?" tanya Ammar dengan sinis.

Okey, terasa. Serentak itu, air mata aku mengalir. Lemahnya aku!

Ammar yang memerhati terkedu.

"Am! Kenapa tak ambil Cherry!"

Telinga aku sempat menangkap jeritan mama sebelum pandangan kelam.

***

Kepala yang berdenyut-denyut terasa mencengkam kuat. Mata sedaya upaya aku cuba buka. Silau mentari dari tingkap tak dihiraukan. Aku memandang sekeliling.

Thousand Years [AKAN DITERBITKAN]Where stories live. Discover now