Part 13 : Without dress

4.1K 222 18
                                    

Author's pov

"Hey, my lovely Patrick!"

Anak patung Patrick Star yang agak lusuh itu selamat berada dalam pelukan Syira. Ammar yang memerhati hanya menggelengkan kepala. Lepas seminggu Syira keluar dari hospital, barulah dia teringat janjinya untuk pulangkan Patrick.

"Ei, rindunya Syira dengan Patrick! Ammar bagi makan tak? Bagi mandi? Ada luka tak dekat mana-mana, hm?" Tangan lincah membelek setiap inci anak patungnya.

"Ammar jaga dia elok-eloklah, Syira. Dah simpan balik Patrick tu. Jealous tau," adu Ammar gedik sambil memusingkan bebola matanya.

Syira tergelak kecil. Patung kesayangannya itu diletakkan semula di atas katil kemudian mengikut langkah Ammar yang turun yang ruang tamu.

Mereka menghampiri Fareez dan Zia yang sedang menonton televisyen.

"Mama!" Syira duduk menyelit di antara mama dan papanya.

"Ei, dahlah gemuk! Ada hati nak menyelit celah orang," kutuk Ammar terang terangkan.

Bibir Syira mencebik tanpa sedar.

"Mengada punya budak." Ammar masih tak hentikan kutukan.

"Memang mengada Syira ni, Am. Kesian papa kena beralih dekat sofa sana." Kata-kata Ammar disokong Zia.

Mata memandang tepat ke arah suaminya yang separuh rela bertukar tempat. Syira berdecit perlahan.

"Eleh, mama ni. Padahal nak berkepit dengan papa kan. Tu yang tak puas hati semacam aje muka," ujar Syira. selamba seraya mengeluarkan phone dari poket belakang seluarnya.

Terdengar tawa halus dari bibir Ammar manakala Fareez membuat muka selamba.

"Eh, tolong sikit. Bosan mama tengok muka papa 24 jam." Spontan kata-kata itu keluar dari mulut Zia.

Melihatkan Fareez yang masam mencuka dan terus bangun, Zia menekup mulutnya.

Orang tua ni nak merajuk ke?

"Ayok tatayok!" Syira menggoyangkan jari telunjuknya kiri kanan sambil mata bulat memandang mamanya. Fareez sudah berlalu ke dapur.

Zia tepuk dahi kuat.

"Er, mama tengok papa jap. Korang nak keluar kan? Jangan balik lewat." Tanpa menunggu balasan mereka, Zia mengangkat punggung dari sofa.

Syira tergelak perlahan memerhati mamanya. Hilang saja bayang Zia, Ammar bersuara.

"Jom!" ajak Ammar ceria.

Syira mengerutkan dahi memandang Ammar atas bawah.

"Kenapa? Saya pakai baju terbalik ke?" Berpusing-pusing Ammar memerhati bajunya sendiri.

Betul dah. Ke seluar tak zip? Eh, tak mungkin.

"Awak siapa? Sorry, budak gemuk ni tak kenal awak." Kaki disilangkan dan mata difokuskan ke televisyen semula.

Ammar tersenyum senget.

"Serius tak kenal? Saya ingatkan nak belanja awak Double Cheese Burger tadi tapi tak apalah kalau macam tu." Tahu sangat makanan kegemaran Syira tu.

Ammar bersiul selamba kemudian melangkah dengan penuh kerek ke pintu utama. Kunci kereta dilambung-lambungkan ke udara. Syira yang blur tiba-tiba terus bangun mengejar.

"Eh, awak! Jomlah. Saya pakai kasut dulu eh." Syira tersengih sambil memegang hujung baju Ammar.

Ammar mengangkat sebelah kening.

Thousand Years [AKAN DITERBITKAN]Where stories live. Discover now