Part 6 : Cemburu

4.3K 304 24
                                    

Sofea's pov

Sementara menunggu Syira, aku menonton Running Man di laptop. Bijak betul cara Umi nak hilangkan bosan aku.

Kang Gary selalu ada untuk Ji Hyo. Tapi siapa yang selalu ada untuk aku?

Telinga menangkap bunyi pintu dibuka. Mesti Syira.

"Lambatnya kau, Syi-" Terhenti kata-kata aku.

"Maaf I lambat, sayang. Tapi I bukan Syira." Suara garau yang aku rindukan itu buat aku tertunduk menahan tangis.

"Iris Sofea..." panggilnya perlahan.

Aku masih diam tak berkutik. Jantung rasa nak pecah. Hati bergetar hebat. Ergh!

"You memang tak nak bercakap dengan I ke?" soalnya sayu.

"Penat tau I ulang alik ke sini dari Perak. Penat-penat I pujuk bos I untuk transfer dekat sini semula. Penat I tunggu you terima I, percayakan I."

Aku diam. Jari bermain sesama sendiri.

"Rasa takut sangat bila Umi cakap you masuk hospital. Muka you pucat, sayang. Senyumlah sikit. I rindu," rintih Ayden.

Aku nak membalas tapi suara terasa tersekat di kerongkong. Ayden menghela nafas panjang.

"Tak apalah kalau you tak nak pandang I. Tapi you dengar ni, okey." Ayden tolak kerusi ke tepi dan duduk di birai katil.

Ni kes sengaja nak dekat ke apa. Bunyi petikan gitar menarik minat aku. Mata terancap pada jari runcing Ayden yang sedang memetik gitar kesayangannya.

(Play media dekat atas!)

Aku terkedu. Ni lagu yang dia selalu nyanyikan untuk aku ketika dia bekerja di Perak. Aku pula di UK bersama Syira.

Bila nanti aku pergi
Akankah kau setia
Menantiku menungguku

Aku mengangkat kepala menatap wajah Ayden. Dari rambutnya yang terjuntai, kening lebatnya, mata yang tajam, hidung, bibir, dan turun semula ke gitar.

Ikhlaskan aku pergi
Demi cita citaku
Aku harap kau mengerti

Air mata bergenang di kelopak. Hanya menunggu masa untuk empangan pecah.

Takkan ada yang gantikan
Dirimu dihatiku
Kerna engkau yang terindah

Ayden memandang aku sekilas kemudian tersenyum apabila melihat aku fokus pada dirinya.

Jangan menangis jangan bersedih
Ku akan kembali untukmu di sini Tetaplah kau menanti kekasihku

Air mata mengalir jua.

Bila kau rindu tatap indah pelangi
Bila kau bersedih tatap indahnya bunga
Di situ ada cinta ku semaikan

Hati aku terusik mendengar alunan suara Ayden. Nyanyiannya ikhlas dari hati. Petikan gitar terhenti. Gitar disandarkan elok di sebelah katil. Ayden pusing memandang aku.

Thousand Years [AKAN DITERBITKAN]Where stories live. Discover now