"Mabby? Mabby?? Bangun! Sampai sudah kita."
Seseorang telah menggoyangkan tubuhku. Perlahan aku membukakan mata. Aku melihat Raisa sedang berada tepat di hadapanku. Perlahan aku bangun dan mengangkat beg ku yang diletakkan atas rak bas tersebut dan turun dari bas. Seketika, mata aku terpanah melihat kecantikan dan keindahan suasana asrama tempat kami belajar tersebut. Ruang persekitaranya dipenuhi dengan bunga-bungaan yang indah, tempat beristirehat dan ada kolam air pancut dimana ada bermacam-macam jenis ikan air tawar di dalamnya. Guru yang mengetuai asrama telah membawa kami ke blok C, tingkat 4 dimana aku dan Raisa serta dua orang pelajar lagi ditempatkan. Sungguh mewah asrama itu. Ia kelihatan seperti kami tinggal dalam kawasan kondominium yang mewah. Setiap blok ada lif disediakan untuk memudahkan pelajar. Akhirnya kami semua sampai tingkat 4. Kami berhenti di sebuah bilik yang bernombor UP884. Guru perempuan yang bernama Miss Senrose itupun membuka bilik tersebut. Kami semua terpegun melihat kecantikan ruang dalam bilik yang bakal kami huni. Ia mempunyai 4 buah bilik dan dilengkapi dengan ruang tamu serta tempat masak yang selesa. Paling bestnya lagi setiap bilik ada ruang mandi masing-masing. Jadi tak payahlah nak berebut mandi lepas ne dengan pelajar lain yang tinggal sebilik. Semua sudah memilih bilik masing-masing, dan aku yang paling last sekali memilih. Aku tak kisah dimana bilik yang aku dapat , at least selesa. Akhirnya aku mendapat bilik yang jendelanya menghala ke blok B. Dimana semua pelajar lelaki ditempatkan. Namun dibawah, aku boleh melihat kawasan taman yang cantik dan ada gelanggang bermain badminton dan bola keranjang. Lampu spotlight besar juga ada di tepi gelanggang tersebut. So, bila malam menjelma, pelajar masih boleh bermain sebab ada cahaya yang menerangi ruang gelanggang tersebut.
Aku duduk di depan cermin tingkap tersebut sambil termenung jauh. Raisa dan dua orang pelajar lagi yang belum sempat berkenalan sudah tidak kedengaran suara mereka. Maybe diorang semua tengah kepenatan dan tengah beristirehat di bilik masing-masing. Sedang aku mengelamun, aku melihat sesusuk tubuh lelaki di taman itu sedang bercakap dengan seseorang di balik pohon bunga yang rendang. Pandanganku tidak jelas kerna aku tidak mengenakan cermin mata. Aku mengambil cermin mataku yang ku letakkan di atas katil dan memakainya. Alangkah terkejutnya aku apabila melihatnya. Aku seakan berimaginasi dengan fantasi aku sendiri. Aku bagaikan melihat putra raja yang sedang beristirehat di taman yang dipenuhi dengan bunga-bungaan. Orangnya tinggi dan berkulit cerah. Wajahnya flawless tanpa sebarang jerawat. Dia memiliki rupa paras yang rupawan dan memiliki sepasang mata bulat yang cantik. Aku terpesona seketika. Sehinggalah aku melihat seorang gadis yang muncul di balik pohon tersebut. Gadis itu pun boleh tahan rupa dan badannya. Dia sepertinya menangis dan tidak semena-mena memeluk lelaki tersebut. Aku terkejut di hatiku berkata;
"Hmmm... bf gf fights..." bisik hatiku.
Tiba-tiba aku melihat lelaki itu melihat tepat ke arah tingkap dimana aku berada. Aku terkejut dan cepat-cepat tunduk dan menutup langsirku.
" Matilaahhhh... pasti dia nampak aku..." bisik hatiku gelabah.
Setelah beberapa ketika, aku menguak langsir itu sedikit. Aku pun mengintip di balik cuakkan langsir yang ku buka tadi. Aku melihat gadis itu berlarian meninggalkan lelaki tersebut. Lelaki itu pula hanya diam membisu melihat perempuan itu pergi.
"Eh? Marble? Ko buatpa tu?"
Aku tersentak. Tiba-tiba Raisa masuk ke dalam bilikku tanpa mengetuk pintu. Dengan spontan aku menjawab;
"Tak... tiada apa-apa juga. Terkejut saya kau ni! Main masuk jak" geram Marble.
Raisa tertawa kecil dan keluar dari bilikku.
Lantas aku menutup langsir itu semula, menutup pintu bilik. Aku meluru ke arah katilku. Aku mula mengemas barang-barangku. Namun, dari dalam sudut hatiku aku masih teringat tentang kejadian yang berlaku sebentar tadi. Aku merasakan bahwa aku sedang menyaksikan adegan drama cinta 'Romeo dan Juliet' sebentar tadi.
YOU ARE READING
UGLY GIRL DIARY
Novela JuvenilIa mengisahkan tentang liku hidup seorang gadis hodoh yang malang. Dia telah dihalau keluar oleh pakcik dan makciknya di hari lahirnya yang ke 16. Marble, seorang anak yatim piatu yg kehilangan kesemua ahli keluarganya. Walau bagaimanapun, Marble ad...