Kes 20

1.5K 124 7
                                    


Don't be like Aidan.
Be like Rayyan,
Sentiasa ada strategi. Itu mesti! Demi menggapai impian yang tersemat di hati!

•••AIDAN mengorak langkah menuju ke pagar sekolah. Keluhan dilepaskan untuk kali ke 20. Dari tadi asyik bersungut, keningnya masih bertaut.

Penipu! Pendusta! Pe.. Aishh! Dahlah. Aku malas nak layan janji palsu si Bat ni. Semalam elok je kata nak amik aku. Ayam tak berkokok, Itik tak bertelur, tetiba je tak jadi. Alasannya, sekolah aku dekat ngan rumah..bole balik sendiri. Serius la? Jangan sampai aku amik measuring tape la Bat, ternganga ko nanti.

Nih, 1001 langkah pun belum tentu nampak bangunan 29 tingkat tuh. Tak caya? Try la. Aku jamin tak sampai 10 minit kau akan fed up and terjun dalam kolam ikan nih.

Aku hanya meneruskan langkah dengan malasnya. Terasa nak tercabut dua belah kaki ni. Bila-bila masa je aku bole terlantar kat tengah-tengah jalan nih.

Aidan memerhatikan keadaan sekelilingnya. Beberapa burung gagak mula bertenggek di tiang elektrik lalu mengeluarkan bunyi peliknya.

Tengok. Burung pun tak larat nak balik tau. Kalau mahkluk yang hitam legam tu pun da malas apatah lagi aku yang tak bersayap nih. Di manakah sepasang sayap ku? Hilang tanpa khabar berita. Haaa..da bole buat cerita 'Aidan bersayap' oleh Aidan Affan. Semua dijemput datang untuk perasmian buku terbaru aku, bertempat di Zero resident aras 13.

Aidan ketawa sendirian.

"Ye ye ye je."

Dah sah-sah kene tendang dari rumah. Belum sempat merasmikan lagi Bat da rasmikan pemergian aku dari rumah. Takpe la. Tepi longkang pun bole gak kan? Boleh la layan air hitam ni sambil dengar ucapan tak bermanfaat aku.

Pit..Pit.

Aku tersentak dari lamunan lantas menoleh ke arah bunyi hon tersebut. Sape yang friendly sangat ni? Apa manusia zaman teknologi ni tak reti bagi salam ke cane? Heh. Kat wassap bole bagi salam tiap hari tapi kat luar..jangan cakap salam, senyum pun tak reti.

Sebuah kereta Audi biru berhenti tepat di sisi Aidan. Tingkap diturunkan perlahan. Maka aku pun nampaklah mahkluk mesra alam tersebut.

Hampir terkeluar dua biji mataku setelah melihat wajahnya.

Pandangan tajam,
Senyuman kambing,
Anak mata hitam,
Kulit pu..Arghh!

Banyak-banyak tempat sini jugak nak terserempak! Tak! Ini bukan jodoh. Ni JoBodoh namanya. Nasib baik aku tak terjatuh tadi. Agak-agak la nak berhenti pun. Bagi la signal! Takkan tu pun nak diajar?

"Kau nak gi mana? Pucat semacam je. Baru lepas jogging ke? Rajin gila sia."
Rayyan tergelak kecil.

Ha.Ha.Ha.

Ada nampak aku senyum? Kau hingat lawak ke? Jangan sampai muka kau pun pucat cam aku. Tak cukup tanah kau lari satu KL nih nanti.

"Balik rumah lah. Takkan pegi candat sotong pulak?"
Aku berkata dengan nada perlahan. Entah lah. Penat gila kot. Peluh pun masih menitik.

Aku mengesat peluh yang mengalir dengan belakang tanganku. Dahiku berkerut, mata terkelip-kelip tanda silau dengan cahaya matahari.

"Nak tumpang? Aku pun on the way balik nih."

Biji mata ku terbeliak dua kali ganda dari sebelumnya. Serius la si hanat nih? Aku tengah berhalusinasi ke apa nih? Rasa cam baru semalam kene terajang ngan dia tetiba hari ni bagi free ride. Rezeki niiiih..mana boleh.....

MIDDLE FINGER!Where stories live. Discover now