Seperti biasa, pada waktu pagi ahli-ahli yang lain akan terus ke tapak yang biasa mereka untuk berlatih kuasa. Tapi pada hari ini, lain pula ceritanya. Mereka semua berkumpul di ruang tamu. Masing-masing diam. Entah apa yang bermain di fikiran mereka semua, tidak ada siapa tahu.
"Zera boleh guna kuasa untuk telepati dengan yang keluar tu?" Soal Iman.
"Tidak. Menggunakan kuasa pada skala yang besar adalah tidak dibenarkan" balas Jimmy.
"Kenapa pula?" Soal Iman lagi.
"Kalau nak tengok Zera jadi macam Muaz, cubalah" balas Jimmy dengan tegas. "Setiap kuasa ada had masing-masing. Tidak semua sempurna. Zera tak tahu di mana keberadaan mereka. Mungkin mereka berada sangat jauh dari sini. Jadi berisiko untuk dia gunakan kuasa dia dalam skala yang besar" terang Jimmy dengan terperinci. "Ingatkan pasal tenaga kuasa?" Soal Jimmy.
Yang lain hanya mengangguk tanda faham. Kemudian disusuli dengan keadaan yang senyap semula.
"Takpe. Aku pasti diorang semua selamat." Kata Jimmy dengan yakin. "Dah pergi berlatih balik"
Semua bangun dan menjalankan tugas masing-masing.
----------------------------------------------------------------
"Aspa bangun" bisikan suara daripada Ein kedengaran di telinga Aspa. Aspa tersedar dan terus duduk.
Ein membuat isyarat diam lalu menunding jarinya ke arah luar bangunan itu. Makhluk-makluk itu sudah mula berkeliaran di luar.
"Qurratu mana?" Soal Aspa.
"Kat sini" jawab pemilik nama tersebut. Qurratu tersenyum. Rasanya sudah lama dia bersendirian. Tapi hari ini. Dapat juga dia berjumpa kawan-kawannya.
"Mana Sara?" Soal Aspa lagi.
Qurratu tidak segera menjawab namun menunjukkan reaksi sedih. Aspa yang seperti sudah faham hanya mengangguk. Dia akan memberikan masa kepada Qurratu untuk bercerita.
"Jom. Kita beredar dari sini. Qurratu dah ok? Boleh lawan makhluk tu?" Soal Aspa. Dia tahu keadaan Qurratu.
"Dah. Ein sembuhkan" jawab Qurratu.
"Tapi masih belum sembuh sepenuhnya" sambung Ein.
"Takpe. Qurratu kena hati-hati" pesan Aspa. Qurratu mengangguk tanda faham. "Jom"
Mereka semua bergerak perlahan-lahan ke arah pintu. Menunggu masa yang sesuai untuk menyerang.
"Aspa akan serang dulu. Yang lain ikut isyarat Aspa."
"Baik!"
Bebola api sebesar tapak tangan mula kelihatan di kedua-dua tangan Aspa. Bersedia untuk dibaling. "Sedia?" Soal Aspa sebelum dia membuat balingan.
Yang lain hanya mengangguk.
"Fire!!" Bebola api dibaling ke arah makhluk itu.
Bertubi-tubi bebola api dibaling ke arah makhluk-makhluk itu.
"Serang!!" Laung Aspa.
Mereka keluar dari tempat persembunyian lalu menyerang makhluk-makhluk itu.
Sophia bertukar kepada Beast Mode dan menghancurkan makhluk yang dibekukan oleh Qurratu. Kombinasi yang sempurna dilakukan.
Manakala Akmal dan Yana melindungi Ein daripada diserang. Akmal menggunakan kuasanya untuk mengangkat barang-barang yang dia nampak dan dibaling ke arah makhluk-makhluk yang cuba mendekati mereka.
Mereka tercungap-cungap setelah semua makhluk itu dihapuskan.
"Hebatlah Qurratu!" Puji Sophia yang bekerjasama dengan Qurratu.
YOU ARE READING
The Survivor
FantasyA sequel of Michi Family. Please read Michi Family first before you read this. Mereka yang terselamat terpaksa mencari cara untuk terus selamat. Musuh selama ini yang disangkakan lemah rupanya kuat. Kuasa yang selama ini disangkakan boleh menyelamat...