chapter 1

31.1K 409 21
                                    

"Selamat pengantin baru.
Selamat berbahgia.
Selamat ke anak cucu.
Selamat sejahtera.

Semoga berpanjangan.
Semoga berkekalan.
Semoga satu tujuan.
Semoga aman.

Hidup mestilah rukun.
Sabar paling perlu..
Cinta setiap hari..
Senyum mesti selalu.
Oh oh oh oh.."

Lagu yang bergema di rumah agong tersebut memeriahkan suasana majlis perkahwinan puterinya dengan jejaka pilihannya yang sama belajar di luar negara dulu. Cuma puterinya seorang doktor dan suaminya seorang eksekutif di syarikatnya.

Dia tersenyum bahagia melihat puterinya sudah diijabkabulkan. Cepatnya masa berlalu. Dia masih ingat saat isterinya berjuang untuk melahirkan zuriatnya iaiti satu-satunya anak perempua tunggal mereka.

"Abah" panggil seorang lelaki yang berjalan menuju kearahnya. Dia menoleh kepada pemanggil tersebut dan tersenyum.

"Abah Dah makan?" soalnya.

"sudah. Abah dah makan kawan-kawan abah. Lama abah tak berjumpa dengan mereka." beritahunya.

Lelaki tersebut cuma mengangguk.

"Abah rasa abah nak jual company di London tu." ucapnya

Anaknya mengerutkan dahinya kerana pelik.

"Kenapa bah?" soalnya.

"Abah nak anak-anak abah duduk di kl. Abah nak meluangkan masa bersama anak-anak dan cucu-cucu sebelum terlambat. Bila semua ada di kl sekurangnya umi kau tak sunyi bila abah tiada." jawabnya.

Dia tidak senang hati mendengar kata-kata abahnya.

"Kenapa abah cakap macam tu? Tak suka abah cakap macam tu"

"Kita tak tahu bila ajal kita sampai, nak. Sebelum abah menutup mata abah. Abah nak anak-anak abah berkumpul dan meluangkan masa bersama-sama. Sekurang-kurangnya abah boleh pergi dengan aman"

"Please abah. Saya tak suka abah cakap macam tu. Please abah jangan cakap pasal mati." ujarnya dengan nada sedih.

"ha..Ha..Ha.. Sayang juga awak dekat abah ye. Oklah abah nak jumpa dengan saudara mara kita kejab." ujarnya sambil tersenyum lalu menepuk bahu anaknya itu sebelum beredar. Anaknya memandang abahnya pergi dengan seribu persoalan. Pelik akan sikap abahnya.

***********
"Dah jumpa calon suami kau, Tini?" soal seorang wanita yang lingkungan 50-an kepada anaknya.

Tini menoleh kekanan dan memandang ibunya dengan senyuman.

"of courselah sudah mak. Handsome dan bergaya. I love it.. Cuma tu lah.. ada lalat menganggu Tini nak berbual dengannya" luahnya kecewa.

"Lalat? Sapa?"

"Sapa lagi kalau bukan anak dia yang bongsu" luahnya dengan nada kecewa plus sakit hati.

"perkara tu Tini tak payah fikir. Tini cuma fikir kahwin dengan dia bukan anak dia." kata Maknya.

"Mak pasti idea kita berjaya? Kenapa tak suruh Tini goda dia je, kan senang. Lelaki macam dia tu senang digoda" ucapnya dengan bangga.

"Kalau Tini goda dia. Nampak sangat kita kebulur dengan harta dia. And risau kalau mereka semua curiga dengan kita. Lagipun ia mengambil masa yang panjang untuk dia jatuh cinta pada kau. So, Kita ambil jalan short cut sahaja." beritahu maknya dengan senyuman sinis.

"Well..Well.. Well. My mother, Nur Jannah memang bijak. Tak sangka Tini ada mak yang sebijak mak. So, what your idea?" tanya Tini sambil menjongketkan matanya.

" You just follow my instruction and everything will become smooth dan tak ada sorang pun tahu rancangan kita" luahnya.

"His wife?" soal Tini. Dia risau isterinya kacau daun.

"Well, Tina tak perlu risau. Mak dah rancang sesuatu untuk dia. Sekarang Tini cuma fikir your future husband je." beritahu Jannah. Tini cuma mengangguk setuju. Mereka tidak sabar untuk meneruskan rancangan mereka.

*************
Majlis adiknya sudah selesai dengan lancar. semua tetamu sudah balik. Sekarang masa istirehat dengan orang tersayang.

Dia membuka pintu secara perlahan dan memandang susuk badan yang tengah berdiri di beranda. Dia tersenyum lalu berjalan perlahan kearah isteri tercinta.

Dia perlahan-lahan memeluk pinggang isterinya dan meletakkan kepalanya diatas kepala isteri.

"Sayang buat apa dekat sini? Tak sejuk ke?" soalnya kepada isteri.

"Saja ambil angin." balasnya yang melentokkan kepalanya di dada suami. Mereka memeluk dengan erat sekali.

"mana anak-anak?" soalnya.

"Dengan abah. Malam ni mereka tidur dengan abah." balas si isteri.

Dia tersenyum. 'ada chance ni' getus hatinya.

"Abang rasa abang nak bagi adik dekat anak-anak kita. Mesti mereka suka." ujarnya

Dia faham apa maksud yang disampaikan oleh suaminya dan tersenyum.

Dia mengenggam tangan isterinya lalu membawa masuk ke dalam sebelum menutup rapi pintu beranda. Mereka berjalan ke arah katil.

Dia membaringkan isterinya dan sekarang dia sudah di atas isterinya.

"Izinkan abang" ucapnya. Isterinya cuma tersenyum lalu mengangguk.

Green light

"Do you love me?" soalnya kepada isterinya.

"I love you my hubby"

"I cant hear you. Say again" dia mencium leher isterinya.

"I love you my husband Tengku Izzudin" ucap Alyah.

Encik Izzudin tersenyum bahagia.

[So how guy??
Harap korang suka dengan cerita baru ni. Cerita suami dalam seribu belum habis lagi ada hati nak buat cerita baru 😂😂. Belum ada idea nak buat yang tu. Harap korang suka dengan cerita baru ni. Maaf kalau grammar tak berapa betul]

Aku Cintakan Suamiku Mr duda 2Where stories live. Discover now