"this is going to be your new school. Haikal suka tak?" soal Alyah. Dia baru sahaja daftar Haikal ke sekolah barunya.
"Suka." Teruja Haikal melihat sekolah barunya itu. Alyah tersenyum tenang.
"Mummy, siapa jaga adik-adik kalau mummy kerja?" soal Haikal risau setelah masuk kedalam kereta viva.
"Mummy hantar mereka di daycare. Di situ ada orang akan jaga mereka. Haikal tak perlu risau, ok?"
"Okay. I'm glad to hear it" luah Haikal lega. Alyah tersenyum.
***************
"Haikal are alright going there alone?" soal Alyah risau. Dia mengingin menghantar Haikal ke kelasnya tapi Haikal menolak. Dia tidak mahu mummynya temannya masuk ke kelasnya dengan alasan tiada orang jaga adiknya.
"Yes mummy. Haikal grown up man." Ujarnya dengan bangga dan meletakkan kedua-dua tangannya di pinggang. Alyah tertawa.
"My beloved little sisters and brother, jangan nakal-nakal taw dekat daycare. Jaga Ilham dengan baik. Ellina dan Allisya sebagai kakak perlu tengokkan adik taw. Understand?" soal Haikal selepas bersalam dengan Alyah. dia memegang tangan Ellina dan Allisya.
Mereka mengangguk banyak kali seperti burung mematuk. Bagaikan faham apa yang cuba disampaikan oleh Haikal.
Haikal senyum melihat telatah adiknya.
"Hug abang." Allisya dan Ellina memeluk abang mereka dengan erat.
"Miss abang" luah mereka.
"Abang also miss you both" luahnya sambil mengusap kepala mereka
"Adik?" soal mereka dengan mata membulat. Alyah tertawa mendengar telatah mereka.
Haikal turut ketawa lalu menuju kearah Alyah yang memangku Ilham.
"Abang going to miss you Ilham. Jangan nangis taw." Ujarnya lalu mencium kedua-dua pipi Ilham yang lena tidur di pangkuan Alyah. Ilham mengerakkan tangan apabila lenanya diganggu.
"Mummy, Haikal nak masuk dulu. bye mummy" beritahu Haikal
Alyah mengangguk. "belajar rajin-rajin. Jangan main-main. Petang nanti mummy ambil Haikal."
"okay mummy" laung Haikal lalu berlari masuk kedalam sekolah. Alyah melambai sebelum masuk kedalam perut kereta bersama anaknya.
***********
Setelah sampai di daycare, Alyah menyerah Ilham yang masih lena itu kepada pengasuh tersebut. Mereka membalas senyuman.
Semua barang keperluan anak-anaknya diserah kepada pengasuh yang bekerja di situ.
Alyah melutut kearah anak kembarnya. "Allisya, Ellina. Jangan naughty- naughty taw. Dengar cakap cikgu. You both as a sisters should look after your brother. Ok?"
"Okay mommy" balas mereka. Alyah tersenyum.
"Give me a hug" Alyah mendepakan tangannya lalu memeluk Allisya dan Ellian. Alyah mencium kedua-dua anaknya itu.
***********
Alyah masuk ke dalam bangunan tempat dia mula bekerja. Dia terus menuju kearah counter pertanyaan disitu.
"Assalamualakum" ucap Alyah lembut.
"Waalaikumsalam. Ada apa saya boleh bantu?" soal gadis lingkungan 20-an itu.
"Tumpang tanya. Saya Alyah yang transfer dari London, saya nak melapor diri dekat mana ya?"
"Sekejab ya, boleh saya minta nama penuh?" Alyah mengangguk.
"Nur Alyah bt Jefery"
"Cik pergi ke tingkat 4 dan lapor diri dekat sana. Tak sila Encik Mikael ada di bilik dia"
"Terima kasih" ucap Alyah lalu menuju kearah lift dan menekan punat untuk naik ke tingkat atas. Dia menuju kearah bilik yang tentera nama Mikael. Dia mengetuk dan apabila ada balsan dari dalam suruh masuk.
Dia berjalan kearah meja dan menunggu arahan untuk duduk
"sila duduk" arah Mikael dan alyah akur.
"So, Cik Alyah. Awaklah yang transfer dari London ke sini?" soal Mikael.
"ya Encik Mikael" balas Alyah
"Awak tahu apa awak perlu buat?"
"ya Encik Mikael" balas Alyah
"Good" ujar Mikael sebelum dia tekan punat on di interkom itu.
"Munirah, sila masuk ke bilik saya sekarang"
"Baik Encik"
"Saya nak awak ajar apa yang perlu dilakukakan oleh Cik Alyah." Arah Mikael
"Baik Encik. Cik Alyah sila ikut saya" ujar Munirah.
Alyah mengangguk dan minta diri untuk beredar. Munirah menerang satu persatu apa yang perlu dilakukan oleh Alyah. Dia menunjuk di mana tempat solat, pantri dan sebagainya. Apabila selesai dia menunjuk meja tempat Alyah membuat kerjanya.
"Ok Cik Alyah. kalau ada apa-apa masalah, awak boleh tanya saya." Ujar Munirah
Alyah mengangguk. "Terima kasih Cik Munirah" ucapnya sebelum Munirah beredar.
Bermulalah rutin kerja Alyah di Malaysia
(Maaf klau pendek sangat... Sis sengaja bagi pendek..HAHAHAHAHA*ketawa evilll* >:)
YOU ARE READING
Aku Cintakan Suamiku Mr duda 2
Romancekehidupan dalam rumah tangga tak semestinya manis selalu. Pasti ada pahitnya. kehidupannya sungguh bahagia bersama suami dan anak-anak. namun kehadiran orang ketiga ingin meruntuhkan masjid yang sudah lama terbina menyebabkan kehilangan kepercayaan...