Chapter 2 ; Incognito

34 4 0
                                    

Alpha melekatkan gambar Syah dan Adam di papan lut sinar dalam biliknya.

Adam, ranking pertama Versus. Tetapi telah disekat oleh Alpha dengan sengaja untuk meletakkan Adam pada ranking kedua. Syah pula, rakan baik Adam. Syah berada di ranking kelima, boleh tahan.

Alpha ialah pengintip rahsia dari Malaysia Police Department (MPD) yang dihantar ke Victoria Highschool College untuk menjejak Incognito.

Incognito adalah nama samaran penggodam yang mereka cari cari. Incognito pernah mengaktifkan virus di seluruh Malaysia dan merosakkan hampir 8 juta buah komputer serta merugikan kerajaan sekitar RM67.3 billion.

Alpha adalah unit pertama yang dihantar ke sekolah berasas Cyber yang bertaraf paling tinggi di dunia, Victoria Highschool College untuk menjejak incognito.

Beta pula adalah unit kedua yang dihantar ke University berasas Cyber bertaraf paling tinggi di Asia, iaitu International Univercity College of Cyber, IUCC.

Gamma adalah unit ketiga yang dihantar ke Cyberjaya untuk menyiasat di sana.

Delta, Epsilon, Zeta dan Eta pula dihantar sebagai unit unit lain untuk menyiasat bahagian bahagian lain. Dalam kes ini, Alpha mengetuai unit pengintipan.

Kini, Alpha menyamar sebagai pelajar biasa di Victoria Highschool College dengan nama samaran, secara tidak langsung berdaftar di bawah Versus. Dalam hal ini, dia sengaja mendapatkan tempat pertama untuk memastikan jika terdapat pelajar yang boleh memintasnya.

Caranya cuma dua.
Pertama, bermain secara adil.
Kedua, bermain secara kotor, iaitu menggodam pangkalan data Versus untuk mendapat tempat pertama.

Kedua dua cara memerlukan skill, dan mereka inilah yang Alpha cari. Jika mana mana pelajar berjaya memintas Alpha, bererti mereka adalah suspek incognito. 

Ataupun.. Sebaliknya.

Adam adalah suspek. Dia memegang rekod tempat pertama selama 6 bulan. Tetapi impiannya untuk melanjutkan pelajaran ke IUCC sedikit sebanyak menjadikannya seorang pelajar yang baik. Atau itu mungkin helah incognito.

Syahrizal, yang ini... mungkin suspek. Dia sengaja berkawan baik dengan Adam untuk menutup mata semua orang. Mungkin. Siapa tahu ?

Point utama, incognito pernah melakukan jenayah paling besar. Jadi, skill incognito tidak boleh dibuat main main. Siapa incognito ?

Alpha menggaru kepalanya.

◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇

Rayqal berlari sekuat hatinya, namun nasib Rayqal malang apabila dia bertembung dengan jalan mati. Dia sepatutnya mengetahui selok belok sekolah ini dahulu. Padah pelajar baru, dia terpaksa berhadapan dengan Hakim.

"Semalam kau ada Adam. Harini, bukan hari kau."

Hakim dan rakan rakannya menghalang Rayqal daripada lari. Beg Rayqal dirampas, dan isinya diselongkar.

"Uish, berat beg kau ni. Macam macam ada."

Buku buku Rayqal dicampak, bersepah di atas lantai. Kedua dua lengan Rayqal dipegang kemas oleh konco konco Hakim.

"Disebabkan aku tak ada orang lain nak lepas geram, mulai hari ni, kau jadi mainan aku"

Hakim menendang rusuk kiri Rayqal, menyebabkan dia tersungkur ke lantai. Rayqal menggosok gosok rusuk kirinya yang sakit.

Masquerade ; NerdWhere stories live. Discover now